marketing SEO

Najpopularniejsze mity o SEO

Najpopularniejsze mity o SEO

Praktycznie każdy z nas korzysta codziennie z Internetu. Większość uznaje go za rzetelne źródło wiedzy, jednak czy na pewno takim jest? Weźmy jako przykład pozycjonowanie stron internetowych. Oznacza ono skomplikowane procesy i zapewnia różne efekty. To z kolei spowodowało pojawienie się wielu niepopartych niczym pogłosek na ten temat. Jakie mity o SEO można najczęściej usłyszeć? Znajdziesz je w naszym artykule. Zachęcamy do lektury!

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

MIT 1: SEO to przeszłość

Co pewien czas można usłyszeć, że SEO to już przeszłość, czy że SEO umiera. Można nawet znaleźć wyniki ankiety dotyczącej najczęściej powtarzanych mitów o SEO, która została przeprowadzona przez ekspertów Search Engine Journal. Została zrealizowana wśród ich obserwujących na Twitterze. Co z niej wynika? Między innymi to, że ponad 41% ekspertów z branży słyszało mit, że SEO umiera. Spójrz na wyniki:

źródło: https://twitter.com/sejournal/status/922299209042112512

Z tego wynika, że ten mit jest wiecznie żywy. Dodajmy do tego pewną ciekawostkę: po wpisaniu w wyszukiwarkę hasła „SEO dead” znajdziesz informację o tym, że generuje ono nawet 84 000 000 wyników! 

Oczywiście nieprawdą jest, że SEO umiera. Ono po prostu podlega ewolucji. Mit ten wziął się więc z tego, że dzisiaj pozycjonowanie nie jest już takie proste jak kilkanaście lat temu. Kiedyś wystarczające było umieszczanie licznych fraz kluczowych w tekście czy generowanie niskowartościowych linków, aby osiągnąć w miarę zadowalające efekty. Teraz, aby być widocznym w wyszukiwarce, trzeba zdecydowanie bardziej się napracować i poczekać na efekty. W związku z tym wiele osób uważa, że po prostu nie warto. 

MIT 2: pozycjonowanie zapewnia najwyższą pozycję w Google

Wśród najpopularniejszych mitów dotyczących SEO można usłyszeć też ten, który mówi, że wystarczy pozycjonowanie, aby znaleźć się wysoko w Google. Wbrew pozorom nie jest to takie proste. Dodajmy tutaj jeszcze, że żadna agencja nie jest w stanie zagwarantować konkretnej pozycji. W końcu firmy SEO to nie właściciele wyszukiwarki.

Bądź zatem ostrożny, gdy agencja zapewnia Cię, że Twoja strona WWW znajdzie się na pierwszej pozycji, nigdy bowiem nie można mieć takiej pewności. To, na jakim miejscu się znajdzie, jest zależne od bardzo wielu czynników takich jak m.in. jakość contentu, techniczna optymalizacja czy link building. Co więcej, nie bez znaczenia są działania konkurencji czy zmieniające się ciągle algorytmy Google. 

MIT 3: pozycjonowanie obejmuje jedynie prace na stronie

W ramach pozycjonowania przeprowadza się wiele prac w obrębie strony, takich jak m.in. poprawa wydajności strony WWW czy optymalizacja treści. Jednak na SEO składają się również działania poza stroną. Każdy specjalista powie Ci, że bez dobrej strategii budującej wartościowy profil linków, niemożliwe są satysfakcjonujące efekty. Działania off-site to również m.in. prowadzenie profili w social mediach czy nawet analiza konkurencji. 

MIT 4: szybkość strony jest najważniejsza

Nie do końca prawdą jest, że szybkość strony jest najważniejsza. Oczywiście nie jest bez znaczenia – to w końcu jeden z czynników przy pozycjonowaniu już od kilkunastu lat. Można powiedzieć, że Google bardzo lubi strony, które ładują się szybko. Jeśli Twoja strona WWW ładuje się długo (np. 3 minuty), to wiadome jest, że zostanie oznaczona jako wolna, a to może wiązać się z niższą pozycją. Krótko mówiąc: szybkość strony ma znaczenie, ale nie jest kluczowym czynnikiem. 

MIT 5: wystarczy raz przeprowadzić pozycjonowanie, aby zawsze być najlepszym

To zbyt piękne, by było prawdziwe. Do agencji marketingowych często zgłaszają się właściciele stron WWW, którzy kończą współpracę, gdy tylko zaczną być widoczne efekty pozycjonowania. Wydaje im się, że są one na stałe, a pozycja strony nie ulegnie zmianie. Oczywiście tak nie będzie. Pozycjonowanie to w końcu długofalowy i ciągły proces, który wymaga regularnych działań.

Przedsiębiorcy niemający doświadczenia w tym zakresie nie wiedzą, jak przeprowadzać optymalizację techniczną on-site, dobierać słowa kluczowe czy tworzyć nowe treści. Jeśli zatem po ujrzeniu pierwszych rezultatów zrezygnuje się z dalszych działań, to utrata wyników jest jedynie kwestią czasu. Co więcej, na pewno wykorzysta to konkurencja i zyska przewagę w wynikach wyszukiwania. 

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

MIT 6: największe znaczenie mają słowa kluczowe

Często spotykanym mitem jest też to, że w pozycjonowaniu liczą się tylko słowa kluczowe. Być może wynika to z tego, że kiedyś faktycznie teksty były nimi naszpikowane i to dawało jakieś efekty, ale czy zadowalające? Na szczęście ten trend już dawno ma za sobą lata świetności. Dzisiaj znacznie ważniejsze jest tworzenie merytorycznych, ciekawych i wysokiej jakości treści.

Właśnie one są doceniane przez Google, ale co ważniejsze dostarczają użytkownikom wartościowe materiały. Pamiętaj więc, aby podczas tworzenia contentu skupić się przede wszystkim na użytkownikach – w końcu to dla nich piszesz. Dopiero później przyjrzyj się tekstom i dostosuj je pod kątem naturalnie pasujących fraz kluczowych. 

MIT 7: Google Ads jest pomocne w SEO

Niektórzy myślą, że SEO to jest to samo co Google Ads, inni zaś uważają, że płatne reklamy (Google Ads) mogą pomóc w pozycjonowaniu. Oczywiście nic z powyższych nie jest prawdą. A skąd wzięło się przekonanie, że Google Ads może pomóc w SEO? Najprawdopodobniej wiele osób założyło, że Google wyróżnia strony, które biorą udział w jego sieci reklamowej, co przekłada się na dodatkowe zyski. Jednak takie działanie byłoby bardzo nieuczciwe i na szczęście nie funkcjonuje. 

MIT 8: nie potrzebuje SEO, bo moich klientów nie ma w Internecie

Niezależnie od tego, jaką działalność prowadzisz, trudno uwierzyć w to, że Twoich klientów nie ma w Internecie. Spójrz na poniższe badania:

Źródło: https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2023/K_072_23.PDF

Z powyższych danych wynika, że nawet 77% osób w 2023 roku korzysta z Internetu przynajmniej raz w tygodniu. 

Źródło: https://www.cbos.pl/SPISKOM.POL/2023/K_072_23.PDF

Zgodnie z powyższymi danymi nawet 85% osób (dane z 2023 roku) kiedykolwiek kupiło coś przez Internet. 

Mając na uwadze powyżej udostępnione dane trudno uwierzyć w brak obecności klientów w Internecie. To po prostu MIT! Z sieci korzysta większość z nas, jest do niej łatwy dostęp, a w dodatku praktycznie gdziekolwiek jesteśmy, można jej używać, dzięki urządzeniom mobilnym. W związku z tym żaden przedsiębiorca nie powinien zaniedbywać tej kwestii i zainwestować w pozycjonowanie swojego biznesu. 

MIT 9: Google często kara za duplikację treści

Duplikacja treści na stronach jest nierzadkim zjawiskiem, niestety. Często można się spotkać z informacjami, że Google za nią kara. Ponoć kary mogą otrzymywać nawet strony, na których znajduje się niewielka ilość zduplikowanych treści. Jednak czy na pewno? Okazuje się bowiem, że nie. Z ukaraniem muszą się liczyć jedynie te strony WWW, na których content jest powielany na naprawdę dużą skalę lub algorytmy mają podejrzenia, że dochodzi do prób manipulowania wynikami wyszukiwania.

To jednak nie jest jednoznaczne, z tym że możesz ignorować duplikację. Ta ma bowiem ogromny wpływ na pozycjonowanie sklepów internetowych, więc staraj się, aby było jej jak najmniej. 

MIT 10: efekty pozycjonowania są widoczne od razu

Pozycjonowanie nie przynosi natychmiastowych efektów, ani nie da się ich z góry określić. W bardzo niewielu przypadkach to działanie daje szybkie rezultaty. Właściwie jedynie w tych, w których właścicielom firm z branż niszowych zależy na pozycjonowaniu na mało konkurencyjne słowa kluczowe. Na efekty pozycjonowania trzeba poczekać, nierzadko nawet kilka miesięcy.

Jeśli więc wybrana przez Ciebie agencja zagwarantuje Ci szybkie rezultaty, najlepiej będzie jeśli poszukasz innej firmy. Niemożliwe jest bowiem dotarcie na wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania w legalny sposób, natomiast stosowanie działań niedozwolonych wiąże się z ryzykiem otrzymania kary. 

MIT 11: wystarczą linki, aby znaleźć się w TOP 

Gdyby wystarczyły linki, aby być wysoko w wynikach wyszukiwania, to byłoby to zbyt proste. Więc niestety, ale tak to nie działa. Owszem, optymalizacja profilu linkowego jest niezwykle istotna, ale to jedynie niewielka część tego, co jeszcze trzeba zrobić. Aby uzyskać wysoką pozycję w wyszukiwarce, koniecznie trzeba też zadbać o dobry content, czyli musi być przydatny, unikalny i wartościowy dla użytkowników.

Nie może zabraknąć w nim również słów kluczowych, aczkolwiek nie powinno być ich za dużo. Oprócz tego na SEO składa się również techniczna optymalizacja witryny czy przemyślana strategia SEO.

MIT 12: agencje bardzo dobrze znają algorytm Google

Chociaż może wydawać się to zabawne, to niektórzy uważają, że agencje SEO znają algorytm Google. Nie jest to oczywiście prawda. Jednak rzecz jasna eksperci od SEO mają duże doświadczenie i wiedzę oraz przeprowadzają analizy wielu serwisów, dzięki czemu mają informacje dotyczące tendencji w działaniu algorytmów Google, które następnie dodają na stronę, testują i tworzą strategię optymalizacyjną. To nie zmienia faktu, że sposób  działania algorytmów wciąż pozostaje tajemnicą. 

MIT 13: meta tagi nie mają znaczenia

Meta tagi często uznaje się za nieistotne dla optymalizacji strony i jest to błąd. O meta tagi, a dokładniej title i meta opis należy dbać. Ten pierwszy element ma ogromne znaczenie w SEO i dla algorytmu, natomiast drugi – przede wszystkim pod CTR. Są to pierwsze informacje, które widzi użytkownik w wynikach wyszukiwania.

Wpływają na to, jak prezentują się organiczne wyniki wyszukiwania. Od nich może zależeć to, czy zdecyduje się kliknąć Twoją stronę, czy wybierze konkurencję. W ten sposób prezentują się meta tagi: 

Ten “fioletowy” napis to tytuł strony, czyli po prostu title. Z kolei opis (meta description), który widzisz pod title tag to zajawka tego, co znajdziesz po przejściu na stronę.

🚀 Najpopularniejsze mity o SEO – podsumowanie

Poznałeś już najczęściej spotykane mity o SEO. Oczywiście nie uwzględniliśmy wszystkich nieprawdziwych twierdzeń, ponieważ zwyczajnie jest ich za dużo. Przez ostatnie lata narosło naprawdę sporo mitów o pozycjonowaniu, a powodem tego może być fakt, że to dość złożone zagadnienie. Jesteśmy jednak pewni, że przygotowane przez nas informacje na pewno okażą się pomocne m.in. przed rozpoczęciem współpracy z agencją SEO. Jeśli masz jakieś pytania lub chciałbyś powierzyć pozycjonowanie swojego serwisu, zapraszamy do kontaktu!

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Autor

Michał Kukliński

Założyciel agencji marketingowej efectownia.pl. W swoich działaniach stawia na kompleksowość, oferując swoim klientom pozycjonowanie stron www, prowadzenie profili w social mediach, płatnych kampanii reklamowych, audytów, usługi copywritingu. Zaimplementowanie systemu pracy z książki „Praca głęboka” Cala Newporta” stanowiło jeden z ważnych kroków w jego karierze.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *