Sztuczna inteligencja (AI) wkroczyła z impetem w 2023 rok i na zawsze odmieniła pracę wielu specjalistów – w tym copywriterów. Jak grzyby po deszczu powstały narzędzia do generowania treści, a Internet zalała fala synonimicznych treści, które wyglądały jak kopiuj-wklej. Dlaczego w niektórych przypadkach treści AI są wystarczające, a innym razem to strata pieniędzy? I wreszcie – jak sprawdzić, czy tekst został napisany z pomocą narzędzi sztucznej inteligencji? Sprawdźmy to!
Dlaczego warto sprawdzać, czy tekst został wygenerowany przez AI?
Zadaniem sztucznej inteligencji ma być zwiększanie naszej produktywności i przejmowanie na siebie powtarzalnych czynności. Dlatego wiele agencji SEO i copywriterów zdecydowało się na masowe używanie narzędzi AI do generowania treści na strony, sklepy, blogi i social media. Szybko okazało się, że takie rozwiązanie ma swoje plusy i minusy.
- Pierwszą wątpliwością okazało się to, czy teksty generowane przez AI są unikalne i pozbawione plagiatu. Zapytajmy o to AI, a dokładnie ChatGPT:
Jak widzisz, już sama sztuczna inteligencja wskazuje, że treści generowane przez AI mogą być bardzo podobne do istniejących już tekstów i zaleca korzystnie z programów antyplagiatowych.
- Treści w całości wygenerowane przez AI mogą być zmanipulowane, zawierać przestarzałe informacje, a nawet całkowicie zmyślone. Częstym problemem jest też nadmiernie sprzedażowy charakter tekstów AI, który sprawia, że czytelnik czuje się zmęczony natłokiem reklamowych treści. Poza tym informacje o wątpliwej wiarygodności mogą wpłynąć na renomę firmy, która buduje pozycję eksperta w swojej branży.
- Nie można zapomnieć także o etycznych aspektach generowania treści przez AI. Wykorzystywanie ich do pozycjonowania strony internetowej to jedna kwestia, ale generowanie treści podczas pisania prac naukowych, książek czy artykułów do magazynów, jest już znacznie większym problemem etycznym.
- Płacisz, czyli wymagasz. Na koniec ważnym argumentem jest również to, że zleceniodawca ma prawo wymagać napisania treści samodzielnie przez człowieka i otrzymać taki tekst. Detektory AI mają za zadanie pomóc w sprawdzeniu, czy treść spełnia wymagania narzucone na zleceniobiorcę.
3 narzędzia do sprawdzania, czy tekst został napisany przy pomocy sztucznej inteligencji
Detektory AI, czyli narzędzia sprawdzające, czy treści zostały napisane przez AI, stają się coraz popularniejsze. Programy mają wskazywać, w ilu procentach treść została wygenerowana. Największą popularnością cieszą się następujące narzędzia do sprawdzania, czy tekst został napisany z pomocą sztucznej inteligencji:
- Writesonic AI Content Detector – zapewnia 3 bezpłatne próby, łatwy w obsłudze, wykorzystuje m.in. modele takie jak ChatGPT, GPT-4 oraz Bard,
- GPTZero – znacznie bardziej zaawansowane narzędzie, wykorzystywane m.in. przez domy mediowe, np. CNN. Bada takie aspekty jak składnia tekstu, logika oraz schematy. Wszystkie te dane pomagają w określeniu, czy tekst został napisany przy pomocy AI,
- Smodin AI Content Detector – to kolejne darmowe narzędzie, które sprawdza, czy tekst został wygenerowany przez AI poprzez analizę stylu oraz użytych słów kluczowych, z których często korzysta sztuczna inteligencja.
Czy detektory AI są wiarygodne?
Prawda jest jednak taka, że nie ma obecnie narzędzia, które pokaże na 100% poprawnie, że treść została wygenerowana, a nie napisana przez człowieka. Potwierdzeniem tego jest to, że nawet firma OpenAI, która stworzyła ChatGPT wycofała swój detektor przez to, że był zbyt niedokładny. Mimo to sprawdźmy, jak w praktyce radzą sobie detektory AI do sprawdzenia, czy tekst został wygenerowany przez AI.
Ten artykuł został całkowicie napisany przez człowieka. Sprawdźmy zatem, czy detektory AI też tak uważają.
Wykorzystaliśmy narzędzie GPTzero, które uznało, że tekst został napisany przez człowieka w 93%, a przez AI w 2%.
Dla porównania wrzuciliśmy także inny tekst, który został całkowicie wygenerowany przez AI, oto jakie były wyniki:
Reasumując, detektory AI często się mylą. Tego typu narzędzia popełniają błędy, a sztuczna inteligencja jest w stanie z łatwością je oszukać.
5 spostrzeżeń copywritera, jak odróżnić, że tekst został napisany przez AI
Czy da się odróżnić treści napisane przez AI? Wiele zależy od wykorzystanego promptu, czyli polecenia, ale też tego, czy treść została przeredagowana i poprawiona przez człowieka. Jeśli tak się stało, to odróżnienie takiej treści może być bardzo trudne.
Przyjrzyjmy się kilku przykładowym spostrzeżeniom, jakie zaobserwowali nasi copywriterze, dzięki którym można rozpoznać, czy tekst został napisany z pomocą sztucznej inteligencji.
Natłok przecinków
AI kocha przecinki! W treściach wygenerowanych przez sztuczną inteligencję znajdziemy wiele przecinków, w tym niektóre użyte są zupełnie niepotrzebnie i niezgodnie z zasadami interpunkcji w języku polskim.
Błędy merytoryczne
Błędy merytoryczne często występują, gdy treści miały być napisane na podstawie aktualnych informacji czy bardziej specjalistycznych danych. W takiej sytuacji AI często mija się z prawdą, ale też leje wodę.
Duża liczba czasowników „być” i „mieć”
Bystre oko szybko dostrzeże, że w treściach wygenerowanych przez AI aż roi się od zdań, w których znajdują się odmiany czasowników „mieć” i „być”. W dodatku sztuczna inteligencja zazwyczaj pisze zdania w czasie teraźniejszym.
Nieprawidłowe sporządzanie wyliczeń
Poza tym ChatGPT ma zazwyczaj problem z wypunktowaniami. Bardzo często w artykułach wygenerowanych przez Al znajduje się ich nadmierna liczba. Poniżej prezentujemy charakterystyczny i przy okazji też błędny sposób pisania wypunktowań, jaki stosuje sztuczna inteligencja:
Nagminne używanie tych samych słów i fraz
Kolejną wskazówką, która pomaga w odróżnianiu treści napisanych przez człowieka, od tych wygenerowanych przez AI jest częste powtarzanie w treści tych samych fraz i słów, np.:
- „nie tylko”,
- „harmonijnie”,
- „oferować”,
- „kluczowy”,
- „w dzisiejszym dynamicznym świecie”.
Ze względu na to, że AI jest modelem statystycznym, ciągłe wykorzystywanie tych samych słów jest całkowicie oczywiste.
🚀 Jak sprawdzić, czy tekst został napisany z pomocą narzędzi sztucznej inteligencji? Podsumowanie
Sprawdzenie, czy treści zostały napisane przez AI, staje się coraz trudniejsze. Detektory AI nie są na 100% wiarygodnym rozwiązaniem, choć z pewnością już wkrótce będą skuteczniejsze. Z kolei samodzielne sprawdzanie treści jest czasochłonne. Pomimo tego i tak jest dużo efektywniejsze i pozwala na szybsze odróżnienie tekstu napisanego przez copywritera oraz treści wygenerowanej przez AI.