Chcesz zwiększyć widoczność strony lub marki w organicznych wynikach wyszukiwania? Dodaj na stronę teksty SEO. Poznaj sekretne składniki, które wpłyną na to, że Twoje teksty znajdą się wysoko w Google i zaczną generować ruch na Twojej stronie.
SEO copywriting – co to są teksty SEO?
Teksty SEO to rodzaj treści, których głównym celem jest uzyskanie wysokich pozycji w wynikach organicznych w Google. Ich zadaniem jest dopasowanie się do algorytmu Google. I wbrew pozorom nie chodzi tutaj o to, żeby teksty pod SEO były przeładowane słowami kluczowymi. Kilkanaście lat temu mogłoby to wystarczyć do osiągnięcia pierwszej lokaty na liście wyszukiwań, ale dziś już nie.
Algorytm jest ciągle aktualizowany, dlatego np. po wprowadzeniu Helpful Content Update ważne stało się to, aby treści były nie tylko napisane zgodnie z zasadami SEO, ale też:
- z myślą o użytkownikach,
- miały wysoką wartość merytoryczną,
- były publikowane przez wiarygodnych autorów,
- odpowiadały na pytania użytkowników.
Jeszcze wcześniej Google wprowadzał inne aktualizacje, które również kładą duży nacisk, aby stale podnosić jakość tekstów SEO – aktualizacje Panda, BERT i Koliber.
Głównym powodem zmian w algorytmie w tej kwestii jest podnoszenie jakości wyszukiwań i odpowiedzi na zapytania użytkowników. Dlatego właśnie pisanie tekstów SEO nie może skupiać się jedynie na dodawaniu słów kluczowych w odpowiednich miejscach. Istotne jest też tworzenie artykułów na podstawie wiedzy i doświadczenia, z których użytkownik może wyciągnąć jakąś wartość dla siebie.
SEO copywriting w pigułce – czyli 10 kroków, jak pisać teksty SEO
Krok 1. – Znajdź temat na tekst SEO
Zanim zaczniesz myśleć jak SEO copywriter, zastanów się, jak myślą Twoi odbiorcy. Przejrzyj Google Analytics, spójrz, kto robi zakupy w Twoim sklepie i z jakimi problemami mierzą się odbiorcy. Dzięki temu znajdziesz najskuteczniejsze tematy na artykuły blogowe.
Jak znaleźć temat na tekst SEO? Oto kilka wskazówek:
- poczytaj komentarze pod postami, które publikujesz w social mediach;
- przejrzyj, jakie pytania najczęściej zadają klienci;
- wykorzystaj profesjonalne narzędzia np. Semstorm, Planer Słów Kluczowych od Google itd.;
- zapytaj ChatGPT;
- przeprowadź ankietę i zapytaj listę mailingową w newsletterze, o czym chcą czytać.
Krok 2. – Przeanalizuj słowa kluczowe do tekstu
Gdy znasz już swoich odbiorców i ich problemy, możesz przejść do kolejnego etapu pisania tekstu pod SEO, czyli szukania słów kluczowych. Wybieraj frazy, które są często wyszukiwane, ale cechują się niskim lub średnim poziomem konkurencyjności.
Oto jak znaleźć słowa kluczowe do tekstu SEO:
- przejrzyj artykuły konkurencji – szczególnie stron z TOP 10;
- spójrz na „podobne wyszukiwania” umieszczone na dole wyników wyszukiwania;
- skorzystaj ze swojej wiedzy na temat produktów, usług czy branży;
- zapytaj ChatGPT;
- wykorzystaj wiedzę na temat odbiorców.
Istnieje mnóstwo sposobów na znalezienie słów kluczowych. Warto zwrócić uwagę na tzw. długi ogon, czyli bardziej szczegółowe frazy, które są mniej konkurencyjne i często w formie pytań.
Następnie listę proponowanych słów kluczowych wklej do profesjonalnego narzędzia – Semstorm, Planer Słów Kluczowych, Senuto itp. W ten sposób sprawdzisz, które frazy kluczowe faktycznie opłaca się wybrać.
Krok 3. – Zrób research
Jeśli nie masz wystarczającej wiedzy na temat, o którym będziesz pisać, znajdź wiarygodne źródła, które pomogą Ci uzupełnić wiedzę. Artykuły, raport, wyniki badań naukowych, książki, czasopisma, filmy na YouTubie, dokumenty – źródeł może być naprawdę sporo. Zrób szeroki research, aby zrozumieć temat i napisać tekst, który będzie interesujący, praktyczny i wyczerpujący.
Krok 4. – Stwórz schemat tekstu pod SEO
Teraz możesz przejść do faktycznego pisania. Zacznij od stworzenia spisu treści, aby uporządkować wiedzę, którą chcesz przekazać w tekście.
Jak pisać teksty SEO? Wykorzystaj hierarchizację nagłówków H1-H3. Takie uporządkowanie tekstu sprawi, że tekst będzie czytelny, a do tego odbiorca z łatwością znajdzie informacje, które najbardziej go interesują.
Pamiętaj, aby kierować się tymi 3 zasadami podczas tworzenia nagłówków do tekstów SEO:
- warto dodać naturalnie słowa kluczowe do nagłówków;
- każdy tekst powinien zawierać tylko jeden nagłówek najwyższego rzędu, czyli H1;
- nagłówki powinny przyciągać wzrok, aby zatrzymać czytelnika podczas skanowania tekstu.
Krok 5. – Zacznij pisać jak SEO copywriter
I zacznij pisać! Tekst SEO powinien być napisany prostym językiem, wykorzystaj też słownictwo dopasowane i stosowane przez grupę docelową.
Oto 4 zasady, jak pisać teksty SEO:
- Skracaj dystans i najlepiej zwracaj się do czytelnika na „TY”.
- Podczas pisania wykorzystuj stronę czynną, bo jest bardziej dynamiczna.
- Kieruj się zasadą – najważniejsze informacje umieść na górze.
- Decydujący wpływ na to, czy użytkownik przeczyta tekst, mają – tytuł, wstęp i spis treści. Dlatego postaraj się, aby te elementy były napisane językiem korzyści i budziły zainteresowanie.
Pamiętaj, aby podczas pisania unikać zjawiska zwanego keyword stuffing, czyli nadmiernego upychania słów kluczowych w treściach. Więcej na ten temat dowiesz się z innego naszego artykułu – Czym jest keyword stuffing i jak go uniknąć?
Krok 6. – Zoptymalizuj ręcznie tekst zgodnie z zasadami SEO
Najlepiej dopiero po napisaniu tekstu przejdź do kolejnego etapu, jakim jest optymalizacja SEO. Dzięki temu treść będzie bardziej merytoryczna, a nie ograniczona przez słowa kluczowe i zasady SEO.
Oto zasady SEO copywritingu, o których trzeba pamiętać w trakcie optymalizacji tekstu:
- słowa kluczowe należy używać w sposób naturalny;
- główne słowo kluczowe warto użyć w leadzie lub we wstępie;
- słowa kluczowe powinny występować w nagłówkach;
- długość tekstu należy dopasować do tematu, celem powinno być wyczerpanie tematu;
- teksty SEO muszą być unikalne – uważaj na teksty generowane przez sztuczną inteligencję, gdyż bardzo często są bliskie naruszenia praw autorskich, co może nie spodobać się Twojej konkurencji;
- dodaj zoptymalizowane meta tagi do tekstu;
- stosuj adres URL SEO friendly, czyli z frazą kluczową;
- w tekście należy dodać przynajmniej jedno linkowanie wewnętrzne;
- dodaj grafiki do tekstu i opisz je przy pomocy tekstów alternatywnych – najlepiej w naturalny sposób dodać tam słowa kluczowe; nie zapomnij też o skompresowaniu zdjęć.
Krok 7. – Dopasuj treść do zasad UX
UX writing to dziedzina ściśle związana z SEO copywritingiem. Zwracanie uwagi na zasady UX podczas pisania tekstów sprawia, że teksty są bardziej dopasowane do potrzeb użytkownika.
Oto kilka najważniejszych zasad UX writingu:
- Twórz zrozumiałe i zwięzłe zdania.
- Unikaj długich akapitów. Najlepiej, aby akapit miał mniej niż 6 linijek.
- Pisz w czasie teraźniejszym.
- Używaj wypunktowań i list.
- Pogrubiaj najważniejsze frazy lub zdania.
- Unikaj potocznego języka, ale też skomplikowanych pojęć i słownictwa, którego nie rozumie Twoja grupa docelowa.
- Używaj fontów bezszeryfowych, np. Arial, Verdana, Tahoma.
- Uważaj na wielkość fontów – ustal minimum 12-16 px.
Na pewno przyznasz, że czytanie tekstów, które zostały napisane zgodnie z zasadami UX writingu, jest znacznie przyjemniejsze.
Krok 8. – Dodaj linkowanie wewnętrzne do tekstu SEO
Nie zapomnij jeszcze o tym, aby postarać się o zatrzymanie czytelnika na dłużej na swojej stronie. Wykorzystaj do tego linkowanie wewnętrzne.
Jak dodać linkowanie wewnętrzne do tekstu SEO?
- Wybierz link do powiązanego tematycznie tekstu ze swojej strony lub bloga. Następnie dodaj anchor w formie tytułu artykułu lub głównego słowa kluczowego i zalinkuj go. Zachęć użytkownika do przejścia do artykułu.
- Unikaj anchorów typu „kliknij tutaj”, „sprawdź” itp. Nie wzbudzają zaufania, więc użytkownicy nie chcą klikać w takie linki.
- Pod tekstem lub w tekście możesz też dodać widget z podobnymi bądź z najpopularniejszymi artykułami.
Krok 9. – Wykonaj korektę
Już wiesz, jak pisać teksty SEO, ale nie możesz zapomnieć o jeszcze jednym ważnym etapie, czyli korekcie. Dobrze napisany tekst powinien być wolny od błędów interpunkcyjnych, ortograficznych, składniowych itd.
Wiedza na temat zasad poprawnej polszczyzny będzie tutaj absolutnie konieczna. Możesz wspierać się też narzędziami takimi jak np. LanguageTool.
Pamiętaj, że sprawdzanie własnych tekstów nie należy do najłatwiejszych. Dlatego najlepiej powierz to zadanie komuś innemu, kto ma ku temu odpowiednie kompetencje.
Krok 10. – Doszlifuj tekst i publikuj!
To jeszcze nie koniec. Twoja wiedza i intuicja to za mało, aby mieć pewność, że Twój tekst zapewni oczekiwaną widoczność w Google. Już po tym, jak tekst SEO będzie gotowy, uruchom narzędzie, które sprawdzi jego jakość i w razie potrzeby udzieli jeszcze kilku wskazówek. Dzięki temu dowiesz się, jak ulepszyć tekst pod SEO.
Oto jak napisać tekst pod SEO, aby dotarł do TOP5:
- Wykorzystaj profesjonalne narzędzia do analizy treści – np. SurferSEO czy Asystent Contentu od Semstorm.
- Jeśli masz stronę na WordPressie, zainstaluj wtyczkę Yoast SEO, która pomoże Ci dodać meta tagi i lepiej zoptymalizować treść.
- Nie zapomnij też o sztucznej inteligencji, która może wspierać Cię w trakcie planowania tekstu, a nawet w pisaniu. AI SEO copywriting to coraz popularniejsze zagadnienie, które ma wiele zalet i wad. Pamiętaj, że najlepszym rozwiązaniem będzie współpraca ze sztuczną inteligencją, zamiast poproszenie jej o to, aby całkowicie Cię wyręczyła.
🚀 Zapamiętaj nasze wskazówki i zacznij tworzyć skuteczne teksty SEO
Nie tylko SEO copywriter powinien wiedzieć, co to są teksty SEO. Samodzielne pisanie treści na stronę to oszczędność, ale tylko wtedy, gdy wiesz, jak pisać teksty SEO, które notują wysokie lokaty w Google.
Nasz poradnik dla początkujących pomoże Ci w pisaniu tekstów pod SEO. Pamiętaj, że wystarczy 10 kroków, aby przygotować skuteczny tekst SEO, takich jak m.in.:
- znalezienie odpowiedniego tematu na tekst SEO;
- research;
- analiza słów kluczowych;
- stworzenie przemyślanego schematu z nagłówkami H1-H3;
- pisanie zgodnie z zasadami SEO i UX writingu;
- zastosowanie linkowania wewnętrznego;
- wykonanie korekty.
Aby przyspieszyć pisanie treści pod SEO, możesz skorzystać z AI SEO copywritingu, czyli z takich narzędzi jak np. ChatGPT lub też powierzyć to zadanie copywriterowi.