blog poradniki SEO

Dodawanie nagłówków — jak robić to dobrze?

Dodawanie nagłówków — jak robić to dobrze

Nagłówki w tekstach sprawiają, że czytanie staje się przyjemniejsze, a znajdowanie potrzebnych informacji znacznie szybsze i łatwiejsze. Gdy tworzysz teksty na stronę lub bloga, musisz wiedzieć, jak prawidłowo dodawać nagłówki i jak tworzyć chwytliwe teksty, które przyciągają uwagę użytkowników. Z naszego artykułu dowiesz się też, jak pisać nagłówki zgodnie z zasadami SEO, aby zwiększyć widoczność artykułów w wyszukiwarce Google.

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Dlaczego warto dodawać nagłówki do tekstu?

Nagłówki to ważny element tekstu, ale też strony internetowej. Stosowanie hierarchizacji nagłówków zapewnia liczne korzyści – zwiększa czytelność, ale też pozytywnie wpływa na efektywność działań SEO. Przedstawiamy kilka najważniejszych powodów, dlaczego warto dodawać nagłówki w tekście i na stronie.

Ułatwiają czytanie i skanowanie treści

Czy wiesz, że większość użytkowników nie czyta tekstów „od deski do deski”? Zamiast tego jedynie skanują treść. Dlatego Twoim zadaniem jest podkreślenie najważniejszych elementów, a jednym ze sposobów jest właśnie dodawanie nagłówków, dzięki któremu czytelnik szybciej znajdzie interesujące go informacje, a następnie przeczyta.

Tworzą logiczny układ treści

Przy pomocy nagłówków możesz w logiczny sposób podzielić tekst na sekcje. Uporządkowanie treści sprawia, że czytanie staje się przyjemniejsze, a dostarczane informacje są łatwiejsze do zrozumienia. To szczególnie ważne w przypadku artykułów informacyjnych i poradnikowych.

Sposób na wydłużenie pobytu użytkownika na stronie

Stosując chwytliwe nagłówki, możesz zachęcić czytelnika do dłuższego pozostania na Twojej stronie internetowej. Oczywiście oprócz nagłówków pamiętaj także o stosowaniu linkowania wewnętrznego, dzięki któremu użytkownik przejdzie do kolejnego artykułu powiązanego tematycznie z obecnie czytanym tekstem.

Poprawiają widoczność w Google

Dodawanie nagłówków przynosi też pozytywne korzyści z perspektywy SEO. Ważną częścią pozycjonowania strony jest optymalizacja witryny – w tym również treści. Podczas pisania tekstów należy zwracać uwagę nie tylko na jakość treści, ale też na dopasowanie go do zasad SEO. To pozwala robotom Google lepiej zrozumieć treść i plasować go na coraz wyższych miejscach na liście wyszukiwań w Google. Odpowiednio dobrane nagłówki, zawierające istotne słowa kluczowe, mogą pomóc w lepszym pozycjonowaniu strony w wynikach wyszukiwania.

Hierarchia nagłówków – zasady

Stosowanie nagłówków w tekście i na stronie wymaga poznania zasad ich prawidłowej hierarchizacji. Dopiero wtedy będziesz w stanie stworzyć dobrze zorganizowane treści. Nagłówki w HTML są oznaczane jako H1, H2, H3, H4, H5 i H6.

Poznaj zasady hierarchizacji nagłówków, których należy przestrzegać podczas pisania artykułów blogowych i nie tylko.

  • Najważniejszy jest nagłówek H1 – na każdej stronie i tak samo w każdym tekście może występować tylko jeden nagłówek H1. Utożsamiany często z tytułem, dlatego jest najbardziej ogólny i powinien brzmieć tak, aby obejmował pełne zagadnienie, które będzie poruszane w artykule. Każdy kolejny nagłówek traci na sile.
  • Nagłówek H2 do głównych zagadnień – po zastosowaniu nagłówka H1 można przejść do podziału treści na główne sekcje przy pomocy nagłówków H2. Nie ma limitu związanego z liczbą nagłówków H2.
  • Z kolei podporą i jednocześnie uzupełnieniem nagłówków H2 mogą być nagłówki kolejnego rzędu, czyli H3. Przy ich pomocy możesz rozwinąć nagłówek H2, a także stosować go zamiennie za wypunktowania czy listę, jeśli treść do nagłówków ma być obszerniejsza. Pamiętaj o zasadzie, która mówi, że nie możesz stosować nagłówków H3, jeśli wcześniej w tekście nie użyłeś nagłówków wyższego rzędu, czyli H2.

Znacznie rzadziej stosowane są nagłówki niższego rzędu H4-H6. Sprawdzają się w bardzo długich tekstach np. naukowych.

Przykład poprawnej hierarchii nagłówków

Oto przykładowa hierarchizacja nagłówków H1-H3:

Nagłówek H1: Dodawanie nagłówków – jak robić to dobrze?

         Nagłówek H2: Hierarchia nagłówków – zasady

                     Nagłówek H3: Przykład poprawnej hierarchii nagłówków

Dzięki takiej strukturze użytkownik może łatwo odnaleźć interesujące go informacje, a roboty Google lepiej zrozumieją temat artykułu i dostrzegą, że tekst jest odpowiednio zorganizowany i wartościowy.

Zasady dodawania nagłówków – jak dodawać nagłówki w WordPressie?

Skupmy się teraz na tym, jak dodawać nagłówki w praktyce. Jeśli prowadzisz stronę lub bloga na WordPressie, cały proces będzie bardzo prosty, szczególnie gdy znasz już zasady hierarchizacji nagłówków.

Oto nasza krótka instrukcja, jak dodawać nagłówki w tekście na WordPressie:

●       Po zalogowaniu włącz kokpit swojej strony i przejdź do kategorii „Wpisy”, a następnie „Dodaj nowy”.

●       Napisz tekst, a następnie go wklej i zajmij się hierarchizacją nagłówków.

●       Zaznacz treść nagłówka i w menu z sekcji „Akapit” wybierz „Nagłówek” i dopasuj poziom nagłówka np. H2.

●       Możesz też dodać nowy blok poprzez kliknięcie „+” i wpisanie „Nagłówek”, a następnie tak samo, jak przy powyższej metodzie wybraniu poziomu nagłówka.

Również podczas tworzenia podstron przy pomocy bloków należy hierarchizować nagłówki poprzez wybranie odpowiedniego poziomu nagłówków.

Sprawdź też: Checklista SEO | Zobacz, o jakie elementy trzeba zadbać!

Dodawanie nagłówków HTML

Jeśli zdecydujesz się dodać artykuł na bloga w edytorze HTML, również szybko i łatwo możesz dodać nagłówki odpowiedniego rzędu. Potrzebujesz jedynie poznać podstawy HTML

W HTML nagłówki w tekście i na stronie oznacza się za pomocą tagów od <h1> do <h6>.

Oto przykład poprawnej składni nagłówków w HTML:

<h1>Tytuł artykułu</h1> 

<h2>Główna sekcja</h2> 

<h3>Podsekcja</h3> 

Poprawne stosowanie nagłówków w HTML sprawia, że strona jest lepiej zoptymalizowana pod SEO, a przy tym bardziej czytelna dla użytkowników.

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Nagłówki a SEO – czy nagłówki wpływają na pozycjonowanie?

Zdecydowanie tak! Nagłówki mają kluczowe znaczenie dla SEO, więc warto poświęcić im kilka chwil, aby stworzyć takie, które pomogą w pozycjonowaniu artykułu blogowego w wyszukiwarce.

Jak już wiesz, nagłówki zwiększają czytelność i ułatwiają czytanie, a także logicznie dzielą tekst na części. Jednak, aby pozytywnie wpływały na pozycjonowanie, należy zaopatrzyć je w słowa kluczowe.

Jak tworzyć nagłówki, które wspierają SEO?

●   dodaj naturalnie brzmiące słowa kluczowe,

●   wybierz jedno słowo kluczowe do nagłówka, zamiast upychać kilka, przez co nagłówek straci sens logiczny i będzie wyglądać jak SPAM,

●       zachowaj hierarchię nagłówków H1-H6,

●   twórz angażujące nagłówki – wykorzystaj do tego nasze pomysły na chwytliwe nagłówki,

●       najlepiej, aby nagłówek H1 miał długość, która nie przekracza 70 znaków,

●  jeśli masz stronę na WordPressie, zainstaluj wtyczkę Yoast SEO, a narzędzie oceni jakość dodanych nagłówków w Twoim tekście; Yoast pozytywnie ocenia teksty, w których słowa kluczowe pojawiają się w 30-75% nagłówków.

Nagłówki a słowa kluczowe – jak dodawać frazy kluczowe w nagłówkach?

Dodawanie słów kluczowych w nagłówkach to dobry sposób na zwiększenie widoczności tekstów na stronie. Dzięki nim roboty Google są w stanie lepiej zrozumieć, czego dotyczy treść artykułu. To bardzo ważne, gdyż jednym z celów wyszukiwarki Google jest ciągłe zwiększanie trafności wyników wyszukiwania. Doceniane są strony, które dostosowują swoje witryny do zasad SEO, a tym samym wspierają realizację tego celu.

Jak najlepiej dodawać słowa kluczowe do nagłówków, aby pozytywnie wpłynąć na pozycjonowanie?

●       Używaj słów kluczowych w sposób naturalny. Roboty Google już potrafią odróżnić odmiany i synonimy słów kluczowych.

●       Warto dodać główne słowa kluczowe w nagłówku H1 i przynajmniej w jednym nagłówku H2.

●       W nagłówkach niższego rządu najlepiej dodawać tzw. długi ogon, który jest bardziej szczegółowym rozwinięciem słowa kluczowego. Dzięki temu dodatkowo zwiększysz widoczność artykułu.

6 trików, jak napisać chwytliwy nagłówek

Chwytliwy nagłówek to przynęta, zachęta do kliknięcia linka i przeczytania artykułu czy tekstu na stronie. Skuteczny nagłówek to taki, który wzbudzi emocje, ale też jasno powie, co zawiera tekst. Nie jest to takie proste, jak może się wydawać. Dlatego przygotowaliśmy spis trików, dzięki którym dowiesz się, jak pisać chwytliwe nagłówki, które przyciągają uwagę czytelników.

Wykorzystaj liczby w nagłówkach

Wielu copywriterów zgodnie uznaje, że najlepszym sposobem na zwrócenie uwagi czytelników jest dodanie do nagłówków wyliczanek, danych, przykładów, trików czy sposobów. Liczby w nagłówkach są konkretne i zachęcają do czytania. Czytelnik ma nadzieję, że w tekście znajdzie kilka pomysłów, które rozwiążą jego problem.

Przykład: 10 błędów, które popełniasz, tworząc nagłówki

Zadaj pytanie

Innym sposobem na skuteczne nagłówki w artykułach są pytania. Ich zaletą jest to, że angażują odbiorców i pobudzają ciekawość. Jeśli nagłówek nawiązuje do ich problemów, czy wątpliwości, chętniej go przeczytają.

Przykład: Czy nagłówki w Twoich artykułach są wystarczająco skuteczne?

Wzbudź emocje

Nie ma lepszego sposobu na zaangażowanie internautów niż wzbudzenie w nich jakichś emocji. Jednak nie jest to wcale takie proste. Dlatego podczas pisania tekstu na stronę najpierw zastanów się, jakie emocje zachęcą użytkowników do czytania – strach, radość, nadzieja, obawa, nadzieja, sentyment czy jeszcze inne. Następnie napisz nagłówki, dzięki którym osiągniesz ten cel.

Przykład: Czy copywriterzy stracą pracę przez AI?

Wskaż korzyści

To żadna tajemnica, że większość użytkowników, która wchodzi na jakąś stronę czy czyta artykuł, robi to, dlatego, że wierzy, iż dzięki temu coś zyska. Potraktuj nagłówki również w taki sposób, jakby każdy z nich był obietnicą tego, co zyska czytelnik, gdy przeczyta tekst i każdy kolejny akapit.

Przykład: Jak pisać nagłówki, które zwiększą Twoją sprzedaż?

Pisz o często popełnianych błędach

Każdy z nas woli uczyć się na błędach innych osób, a nie na swoich. Sprawdzonym sposobem na chwytliwy nagłówek będzie ukazanie najczęstszych błędów w danej dziedzinie.

Przykład: Te błędy w nagłówkach obniżają współczynnik klikalności – sprawdź je!

Wywołaj presję czasu

Specjaliści zajmujący się sprzedażą chętnie wywołują presję czasu, aby zwiększyć sprzedaż w sklepie. Możesz zadziałać podobnie i dodać nagłówki, które zachęcą do szybkiej reakcji.

Przykład: Tylko dziś! Ostatnia szansa na to, aby zapisać się na darmowy kurs od Google!

Przeczytaj również: Naucz się pisać skuteczne teksty SEO. Sprawdź nasze wskazówki

🚀 Nagłówki mają moc – wykorzystaj ją mądrze

Nagłówki to jeden z kluczowych elementów dobrego tekstu. Z jednej strony wpływają na wygodę podczas czytania, zwiększają czytelność, ale też pomagają logicznie poukładać wiedzę zawartą w tekście. Warto podkreślić, że dodawanie nagłówków pozytywnie wpływa na pozycjonowanie.

Dlatego ważne jest to, aby prawidłowo dodawać nagłówki w tekście i na stronie, najlepiej zgodnie z tymi zasadami:

  • stosuj hierarchizację nagłówków – gdzie najważniejszy jest nagłówek H1, a następnie dodaj nagłówki kolejnego rzędu H2-H6,
  • na jednej stronie czy w artykule może być tylko jeden nagłówek H1,
  • do sprawdzania jakości nagłówków pod względem SEO wykorzystaj wtyczkę do WordPressa YoastSEO,
  • dodaj do nagłówków słowa kluczowe, które brzmią naturalnie np. w odmianach czy z synonimami.

Pamiętaj także o zasadach tworzenia chwytliwych nagłówków, które wykorzystują liczby, pytania, wskazują najczęściej popełniane błędy lub korzyści, jakie może zyskać czytelnik lub też wzbudzają emocje.

Dobrze napisane nagłówki mogą realnie wpłynąć na widoczność artykułu i strony w wynikach wyszukiwania. Dlatego warto poświęcić im szczególną uwagę.

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Autor

Michał Kukliński

Założyciel agencji marketingowej efectownia.pl. W swoich działaniach stawia na kompleksowość, oferując swoim klientom pozycjonowanie stron www, prowadzenie profili w social mediach, płatnych kampanii reklamowych, audytów, usługi copywritingu. Zaimplementowanie systemu pracy z książki „Praca głęboka” Cala Newporta” stanowiło jeden z ważnych kroków w jego karierze.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *