Prowadzenie kampanii reklamowych ściśle wiąże się z ciągłym monitorowaniem efektów, aby móc w porę zareagować i zwiększać ich skuteczność. Specjaliści wykorzystują w tym celu zaawansowane narzędzia – głównie Google Analytics, ale też Facebook Ads. Okazuje się, że podczas analizowania wyników tej samej kampanii z pomocą kilku narzędzi możemy uzyskać rozbieżne informacje. Sprawdźmy, dlaczego Facebook Ads i Google Analytics pokazują inne dane dotyczące tej samej kampanii. I co najważniejsze – przekonajmy się, czy różne dane są w ogóle problemem.
Skąd się biorą różnice między danymi w Google Analytics a w Facebook Ads?
Zapewne podczas analizowania wyników kampanii, gdy monitorujesz efekty przy pomocy kilku narzędzi, szybko dostrzeżesz powszechny problem, czyli rozbieżność między danymi. Co to oznacza? Czy jedno z narzędzi pokazuje fałszywe informacje? Otóż nie.
Zazwyczaj różnica jest powiązana z atrybucją w konwersji, czyli czasem, kiedy konwersja będzie przypisywana do konkretnej reklamy. To właśnie dzięki atrybucji konwersji możemy sprawdzić, czy kampania reklamowa przynosi oczekiwane efekty, np.:
- prowadzi do zakupu,
- skorzystania z usługi,
- polubienia strony,
- zapisu do newslettera.
Jak działają modele atrybucji konwersji w Google Analytics?
Jeśli użytkownik dotarł na stronę z różnych źródeł np. najpierw z reklamy Google Ads, później z reklamy na Facebooku, a następnie z organicznych wyników wyszukiwań, to w GA4 notowane są różne źródła na ścieżce do konwersji wraz z częściowymi wartościami. Dlatego bardzo często udostępniane są dane ułamkowe, które mają za zadanie precyzyjnie pokazać skuteczność różnych kampanii.
GA4 wyróżnia jeszcze inne działania atrybucji, np.:
- zbieranie informacji na temat interakcji użytkowników w obrębie strony WWW lub aplikacji – kliknięć, wejścia czy wypełnienia formularza kontaktowego,
- możliwość śledzenia użytkowników podczas kilku sesji czy przeglądania strony na różnych urządzeniach.
Atrybucja konwersji a Facebook Ads
Facebook uwzględnia kilka typów atrybucji konwersji, oto one:
- wyświetlanie z 1 dnia,
- kliknięcie z 1 dnia,
- kliknięcie z 7 dni,
- wyświetlanie przez zaangażowanych użytkowników z 1 dnia.
Co to oznacza w praktyce? To, że Facebook policzy konwersję, gdy użytkownik dokona zakupu w ciągu jednego dnia od wyświetlenia reklamy, czy też w ciągu siedmiu dni od kliknięcia w reklamę. Jednak warto wiedzieć, że użytkownik może faktycznie kliknąć w reklamę, ale wyłączyć stronę, zanim się załaduje. Następnie w ciągu kolejnych dni faktycznie dokonać zakupu, ale dzięki reklamie Google Ads, a mimo to Facebook policzy wynik na swoje konto.
Warto podkreślić, że Facebook opiera swoją wiedzę jedynie na podstawie informacji z piksela i API Konwersji.
Różnice między danymi w Google Analytics i Facebook Ads – jak je zredukować?
Różnice w danych między Google Analytics a Facebook Ads są zupełnie naturalne, ponieważ to różne narzędzia, które działają w inny sposób. Dlatego najlepiej, jeśli będziesz regularnie analizować wyniki w obu narzędziach i w ten sposób wyciągać wnioski.
Jeśli jednak i tak zależy Ci na zredukowaniu różnic między danymi dostępnymi w Google Analytics i Facebook Ads, to możesz wykorzystać dodatkowe linki UTM. To dość czasochłonna metoda, która jest zalecana doświadczonym osobom, ale za to pozwala całkiem skutecznie zredukować różnicę w wyświetlanych danych w GA i FA. Dzięki temu dokładniej określisz, z jakich źródeł pochodzą unikatowe wejścia użytkowników.
Poza tym spróbuj dopasować do siebie okna dystrybucji w Meta i Google Analytics, aby dane stały się bardziej zbliżone do siebie.
Czy różne dane w Google Analytics i Facebook Ads to problem?
Dostęp do różnych danych w Analytics i Facebook Ads wcale nie musi być problemem, więc nie zawsze konieczne jest wdrażanie sposobów na ich ujednolicenie. Informacje z obu źródeł możesz wykorzystać, aby zwiększyć potencjał kampanii i zbudować dobrą podstawę lejka marketingowego. Jakie wyniki warto analizować w każdym z tych narzędzi? Skup się na tym, kim są użytkownicy, jaką jakość ma generowany ruch i jak wygląda konwersja. Przeanalizuj również jakość generowanego ruchu, a do tego regularnie sprawdzaj raport ścieżek wielokanałowych w Analytics.
🚀 Dlaczego Facebook Ads i Google Analytics pokazują inne dane dotyczące tej samej kampanii? Podsumowanie
Różnice pomiędzy danymi, jakie pokazuje Google Analytics i Facebook Ads nie stanowią problemu. Najważniejsze jest to, aby wiedzieć o tym i rozumieć, skąd one wynikają. W razie potrzeby możliwe jest zastosowanie metod, które pomogą w redukcji różnic. Najczęściej decydują się na to specjaliści ze względu na klientów, którzy dostrzegają rozbieżność danych. Znacznie lepszym rozwiązaniem będzie wyjaśnienie klientowi przyczyn tych różnic i tego, jak prawidłowo interpretować modele atrybucji konwersji w Google Analytics i Facebook Ads.