blog poradniki

Dlaczego Facebook Ads i Google Analytics pokazują inne dane dotyczące tej samej kampanii?

Dlaczego Facebook Ads i Google Analytics pokazują inne dane dotyczące tej samej kampanii

Prowadzenie kampanii reklamowych ściśle wiąże się z ciągłym monitorowaniem efektów, aby móc w porę zareagować i zwiększać ich skuteczność. Specjaliści wykorzystują w tym celu zaawansowane narzędzia – głównie Google Analytics, ale też Facebook Ads. Okazuje się, że podczas analizowania wyników tej samej kampanii z pomocą kilku narzędzi możemy uzyskać rozbieżne informacje. Sprawdźmy, dlaczego Facebook Ads i Google Analytics pokazują inne dane dotyczące tej samej kampanii. I co najważniejsze – przekonajmy się, czy różne dane są w ogóle problemem.

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Skąd się biorą różnice między danymi w Google Analytics a w Facebook Ads?

Zapewne podczas analizowania wyników kampanii, gdy monitorujesz efekty przy pomocy kilku narzędzi, szybko dostrzeżesz powszechny problem, czyli rozbieżność między danymi. Co to oznacza? Czy jedno z narzędzi pokazuje fałszywe informacje? Otóż nie. 

Zazwyczaj różnica jest powiązana z atrybucją w konwersji, czyli czasem, kiedy konwersja będzie przypisywana do konkretnej reklamy. To właśnie dzięki atrybucji konwersji możemy sprawdzić, czy kampania reklamowa przynosi oczekiwane efekty, np.:

  • prowadzi do zakupu, 
  • skorzystania z usługi, 
  • polubienia strony,
  • zapisu do newslettera.

Jak działają modele atrybucji konwersji w Google Analytics?

Jeśli użytkownik dotarł na stronę z różnych źródeł np. najpierw z reklamy Google Ads, później z reklamy na Facebooku, a następnie z organicznych wyników wyszukiwań, to w GA4 notowane są różne źródła na ścieżce do konwersji wraz z częściowymi wartościami. Dlatego bardzo często udostępniane są dane ułamkowe, które mają za zadanie precyzyjnie pokazać skuteczność różnych kampanii.

GA4 wyróżnia jeszcze inne działania atrybucji, np.:

  • zbieranie informacji na temat interakcji użytkowników w obrębie strony WWW lub aplikacji – kliknięć, wejścia czy wypełnienia formularza kontaktowego,
  • możliwość śledzenia użytkowników podczas kilku sesji czy przeglądania strony na różnych urządzeniach.

Atrybucja konwersji a Facebook Ads

Facebook uwzględnia kilka typów atrybucji konwersji, oto one:

  • wyświetlanie z 1 dnia,
  • kliknięcie z 1 dnia,
  • kliknięcie z 7 dni,
  • wyświetlanie przez zaangażowanych użytkowników z 1 dnia.

Co to oznacza w praktyce? To, że Facebook policzy konwersję, gdy użytkownik dokona zakupu w ciągu jednego dnia od wyświetlenia reklamy, czy też w ciągu siedmiu dni od kliknięcia w reklamę. Jednak warto wiedzieć, że użytkownik może faktycznie kliknąć w reklamę, ale wyłączyć stronę, zanim się załaduje. Następnie w ciągu kolejnych dni faktycznie dokonać zakupu, ale dzięki reklamie Google Ads, a mimo to Facebook policzy wynik na swoje konto.

Warto podkreślić, że Facebook opiera swoją wiedzę jedynie na podstawie informacji z piksela i API Konwersji.

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Różnice między danymi w Google Analytics i Facebook Ads – jak je zredukować?

Różnice w danych między Google Analytics a Facebook Ads są zupełnie naturalne, ponieważ to różne narzędzia, które działają w inny sposób. Dlatego najlepiej, jeśli będziesz regularnie analizować wyniki w obu narzędziach i w ten sposób wyciągać wnioski.

Jeśli jednak i tak zależy Ci na zredukowaniu różnic między danymi dostępnymi w Google Analytics i Facebook Ads, to możesz wykorzystać dodatkowe linki UTM. To dość czasochłonna metoda, która jest zalecana doświadczonym osobom, ale za to pozwala całkiem skutecznie zredukować różnicę w wyświetlanych danych w GA i FA. Dzięki temu dokładniej określisz, z jakich źródeł pochodzą unikatowe wejścia użytkowników.

Poza tym spróbuj dopasować do siebie okna dystrybucji w Meta i Google Analytics, aby dane stały się bardziej zbliżone do siebie.

Czy różne dane w Google Analytics i Facebook Ads to problem?

Dostęp do różnych danych w Analytics i Facebook Ads wcale nie musi być problemem, więc nie zawsze konieczne jest wdrażanie sposobów na ich ujednolicenie. Informacje z obu źródeł możesz wykorzystać, aby zwiększyć potencjał kampanii i zbudować dobrą podstawę lejka marketingowego. Jakie wyniki warto analizować w każdym z tych narzędzi? Skup się na tym, kim są użytkownicy, jaką jakość ma generowany ruch i jak wygląda konwersja. Przeanalizuj również jakość generowanego ruchu, a do tego regularnie sprawdzaj raport ścieżek wielokanałowych w Analytics.

🚀 Dlaczego Facebook Ads i Google Analytics pokazują inne dane dotyczące tej samej kampanii? Podsumowanie

Różnice pomiędzy danymi, jakie pokazuje Google Analytics i Facebook Ads nie stanowią problemu. Najważniejsze jest to, aby wiedzieć o tym i rozumieć, skąd one wynikają. W razie potrzeby możliwe jest zastosowanie metod, które pomogą w redukcji różnic. Najczęściej decydują się na to specjaliści ze względu na klientów, którzy dostrzegają rozbieżność danych. Znacznie lepszym rozwiązaniem będzie wyjaśnienie klientowi przyczyn tych różnic i tego, jak prawidłowo interpretować modele atrybucji konwersji w Google Analytics i Facebook Ads.

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Autor

Michał Kukliński

Założyciel agencji marketingowej efectownia.pl. W swoich działaniach stawia na kompleksowość, oferując swoim klientom pozycjonowanie stron www, prowadzenie profili w social mediach, płatnych kampanii reklamowych, audytów, usługi copywritingu. Zaimplementowanie systemu pracy z książki „Praca głęboka” Cala Newporta” stanowiło jeden z ważnych kroków w jego karierze.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *