Czy wiesz, że wystarczy 50 sekund, aby użytkownik wyrobił sobie opinię na temat Twojej strony internetowej? Dlatego tak ważne jest to, aby witryna była zgodna z zasadami UX. Duża liczba porzuconych koszyków i słaba konwersja mogą świadczyć o tym, że strona jest słabo zoptymalizowana, nieczytelna lub nieatrakcyjna dla odbiorców. Mapa ciepła na stronie WWW pomoże Ci odkryć przyczynę tych problemów, dzięki czemu zoptymalizujesz ścieżkę klienta i usprawnisz proces konwersji. Sprawdź, czym jest mapa ciepła i jak ją wykorzystać!
Co to jest mapa ciepła na stronie www?
Mapa ciepła (ang. heat map) pozwala w graficzny sposób przedstawić zaangażowanie użytkownika w obrębie strony internetowej. W tym celu wykorzystywane są kolory – niebieski oznacza niską wartość, zielony średnią wartość, a czerwony wysoką wartość. Dzięki heat mapie dowiesz się, jakie elementy strony są najbardziej podatne na interakcje, a które są ignorowane przez odbiorców. W ten sposób możesz sprawdzić m.in. czy przygotowałeś dobrą ścieżkę klienta na stronie głównej, czy podstronie z ofertą.
Mapy ciepła na stronie WWW są bardzo ważnymi elementami analityki internetowej. W przypadku mapy ciepła analizowane są zachowania użytkowników w obrębie danej strony. W tym celu sprawdzane są ruchy np. kliknięcia, scrollowanie czy dotykanie ekranu. Do heat mapy niepotrzebne są kamery lub specjalne okulary.
Źródło: https://commons.wikimedia.org/wiki/Category:Heat_maps
Jakie są rodzaje map ciepła?
W zależności od swoich potrzeb i danych, które chcesz przeanalizować, możesz zdecydować się na jeden z poniższych rodzajów heat mapy. Pozwoli Ci to na dogłębne poznanie zachowań odbiorców odwiedzających Twoją stronę internetową lub użytkowników korzystających z aplikacji mobilnej. Dowiedz się, jakie są rodzaje map ciepła i czym się charakteryzują.
Mapa kliknięć
Mapa kliknięć to jeden z najczęściej tworzonych heat map. Pozwala na rejestrację miejsc na stronie internetowej, w które użytkownicy najczęściej klikają. Kiedy warto skorzystać z mapy kliknięć? Gdy chcesz przeanalizować skuteczność linków, CTA i elementów nawigacji. Dzięki heat mapie dowiesz się, które elementy przyciągają największą uwagę odbiorców.
Mapa położenia kursora
Mapa położenia kursora na stronie pozwala na analizę obszarów, na których użytkownicy skupiają swoją uwagę. Dzięki temu dowiesz się, które elementy zwracają uwagę – nawet wtedy, gdy nie są aktywnie klikane. To dobry sposób na przeanalizowanie zachowań podczas przeglądania treści.
Mapa przewijania strony
Kolejnym rodzajem heat mapy jest mapa przewijania strony – umożliwia sprawdzenie, jak daleko użytkownicy przewijają stronę. Przy pomocy takiej mapy dowiesz się, które części strony są faktycznie oglądane lub też pomijane. Przeanalizuj w ten sposób landing page, długą stronę, podstronę z dużą ilością treści oraz bloga.
Mapa uwagi
Czas na nieco bardziej zaawansowaną heat mapę, którą niewątpliwie jest mapa uwagi. Uwzględnia ona czas spędzony przez użytkownika w obrębie różnych sekcji strony. Z pomocą specjalnego narzędzia sprawdzisz, które części witryny najdłużej skupiają uwagę użytkowników. W ten sposób dowiesz się, czy zastosowany układ strony spełnia swoje funkcje.
Mapa dotykowa
Możesz również przeanalizować reakcje użytkowników korzystających z responsywnej wersji strony. W tym celu powinieneś skorzystać z mapy dotykowej. Rejestruje ona miejsca, w których użytkownicy dotykają ekran. Po przeanalizowaniu wyników możesz zoptymalizować interfejs witryny dla tabletów i smartphonów.
Mapa uwzględniająca intencje użytkownika
Mapa intencji użytkownika analizuje sposób, w jaki odbiorcy angażują się w obrębie strony, biorąc pod uwagę określone działania. Dzięki temu pokazuje, które elementy zachęcają użytkowników do dokonania konwersji – mogą to być kliknięcia CTA lub uzupełnienie formularza kontaktowego.
Mapa martwych stref
Zastanawiasz się, które obszary na stronie nie są aktywne? Z pomocą mapy martwych stref dowiesz się, które elementy nie są klikane lub oglądane przez odbiorców. To wyraźny sygnał, że powinieneś zmodyfikować niektóre elementy na stronie czy też edytować treści, aby przyciągnąć uwagę użytkowników.
Dlaczego warto analizować heat mapy?
Przy pomocy heat mapy zyskasz wiele cennych informacji na temat Twoich odbiorców. Dowiesz się, czy strona jest odpowiednio zaprojektowana, treść angażująca, a droga klientów prowadzi do konwersji.
Zastanawiasz się, dlaczego warto analizować heat mapy? Oto najważniejsze korzyści:
- optymalizacja układu strony,
- lepsza organizacja treści,
- wzrost konwersji,
- poprawa UX,
- lepsze dostosowanie strony do urządzeń mobilnych.
Jak wykorzystać mapy ciepła w praktyce?
Mapa ciepła strony internetowej dostarcza mnóstwo przydatnych informacji. Kluczowe jest jednak to, abyś potrafił ją przeanalizować. Dzięki temu poprawisz doświadczenia użytkowników i wpłyniesz pozytywnie na wzrost konwersji. Dowiedz się, jak wykorzystać mapy ciepła w praktyce.
Zmniejszenie liczby porzuconych koszyków
Mapy ciepła – szczególnie te analizujące kliknięcia i przewijanie – pozwalają zidentyfikować obszary, z których użytkownicy opuszczają stronę zakupową. Jeśli np. przerywają zakupy na stronie koszyka, to może oznaczać, że słabo widoczny jest przycisk „Dalej” lub też w nieczytelny sposób przedstawiasz informacje o kosztach wysyłki.
W przypadku, gdy użytkownicy porzucają koszyk na etapie płatności, to przyczyna może być związana ze zbyt małą liczbą form płatności. Co możesz zrobić w takiej sytuacji? Zmodyfikuj wygląd strony zakupowej lub dodaj nowe formy płatności np. coraz popularniejsze portfele elektroniczne czy też odroczone płatności.
Ulepszenie nawigacji
Mapy ciepła kliknięć sprawdzają, czy menu jest intuicyjne, a użytkownicy mogą bez problemu znaleźć niezbędne informacje. Dobrym przykładem jest sytuacja, gdy użytkownicy często klikają w elementy, które nie są interaktywne. W takiej sytuacji powinieneś zastanowić się nad lepszym oznaczeniem linków lub bardziej przemyślaną nawigacją między podstronami. W ten sposób obniżysz współczynnik odrzuceń i zwiększysz zaangażowanie odbiorców.
Zoptymalizowanie CTA
Jak wykorzystać mapy ciepła w praktyce? To bardzo przydatny sposób do analizy skuteczności wezwań do działania (CTA). Przyda Ci się do tego mapa kliknięć, ponieważ pozwoli określić, które elementy przyciągają uwagę odbiorców. Dowiesz się również, jak często użytkownicy klikają buttony z CTA.
Jeśli wyniki heat mapy wskazują na to, że użytkownicy ignorują CTA, to zmodyfikuj wygląd buttonów – zmień kolor lub rozmiar przycisku. Zastanów się również nad zmianą komunikatu – być może lepiej sprawdzi się krótkie hasło, np. dowiedz się więcej, skorzystaj z oferty, dodaj do koszyka itp. W ten sposób możesz zwiększyć konwersje, ponieważ zachęcisz ich do podjęcia konkretnego działania.
Mapa kliknięć pozwoli Ci również określić, gdzie powinien zostać umiejscowiony button z CTA. Dodaj go w miejscu, które przyciąga największą uwagę odbiorców.
Wykrycie martwych stref
Jeśli wygenerujesz mapę martwych stref, to dowiesz się, jakie elementy są całkowicie lub częściowo ignorowane przez użytkowników. Może to oznaczać, że w niewłaściwy sposób przekazujesz informacje lub niektóre sekcje znajdują się w nieodpowiednim miejscu.
Co możesz z tym zrobić? Spróbuj przesunąć ignorowane obszary z tekstem czy też grafiką w bardziej widoczne miejsce. Jeśli nie są to istotne informacje, to po prostu je usuń, dzięki temu strona stanie się bardziej czytelna. Użytkownicy będą również utożsamiali ją z większą wartością merytoryczną, co pozwoli Ci budować wizerunek eksperta.
Zmodyfikowanie treści
Możesz też analizować zachowania użytkowników podczas np. czytania artykułów blogowych. Przyda Ci się do tego mapa przewijania, dzięki której dowiesz się, jak daleko użytkownicy przewijają stronę, a także jaka część tekstu przyciąga ich uwagę. Na podstawie tych danych możesz lepiej dostosować długość artykułu, usunąć zbędne elementy lub zmienić kolejność nagłówków, aby najważniejsze treści znalazły się wyżej.
Zoptymalizowanie strony pod urządzenia mobilne
Coraz większa liczba polskich internautów korzysta ze smartphonów, dlatego ważne jest to, aby Twoja strona WWW była responsywna. Dzięki mapie dotykowej sprawdzisz, jakie elementy są najczęściej klikane na ekranach dotykowych. Odkryjesz również problemy z układem strony, które np. skutkują wyłączeniem witryny.
Na podstawie uzyskanych informacji możesz zmodyfikować nieco wygląd strony, zwiększyć widoczność treści lub poprawić nawigację. Wpłynie to pozytywnie na zadowolenie i wygodę użytkowników, co będzie skutkowało wzrostem współczynnika konwersji.
Jak tworzyć mapy ciepła? 5 narzędzi
Skoro wiesz już, jak wiele zalet zapewniają mapy ciepła na stronie WWW, to warto teraz sprawdzić, jak możesz ją wygenerować. W tym celu skorzystaj ze specjalnych narzędzi – niektóre z nich są nawet dostępne w darmowej wersji, dzięki temu możesz przetestować ich skuteczność. Szczególnie polecamy poniższe narzędzia do tworzenia mapy ciepła.
- HotJar – to bardzo popularne narzędzie, które jest dostępne zarówno w płatnej, jak i darmowej wersji. Możesz wykorzystać je do tworzenia mapy kliknięć, przewijania i ruchu myszy.
- Crazy Egg – kolejne zaawansowane narzędzie, które umożliwia przeprowadzanie testów A/B np. podczas analizy skuteczności różnych wersji strony www. Przy pomocy Crazy Egg wygenerujesz mapy kliknięć, przewijania, martwych stref i segmentowe.
- Mouseflow – umożliwia tworzenie mapy ciepła i nagrywania sesji odbiorców. Tym, co wyróżnia Mouseflow jest możliwość śledzenia zachowań użytkowników na stronie w czasie rzeczywistym. To bardzo przydatna funkcja podczas analizy interakcji użytkowników w trakcie kampanii reklamowych. Z tym narzędziem stworzysz mapy kliknięć, przewijania, ruchu myszy i segmentowe.
- Plerdy – narzędzie do kompleksowej analizy zachowań użytkowników i optymalizacji konwersji. Zaletą narzędzia jest wbudowana funkcja analizy SEO i formularzy, co pozwala na kompleksowe monitorowanie skuteczności stron i wprowadzanie zmian zwiększających konwersję. Możesz wygenerować mapy przewijania i kliknięć.
- Smartlook – pozwala na generowanie map ciepła i nagrywanie sesji użytkowników. To dobre narzędzie do rejestrowania interakcji użytkowników na urządzeniach mobilnych. Umożliwia wygenerowanie map kliknięć, przewijania i dotykowych.
🚀 Sprawdzaj aktywność użytkowników dzięki mapie ciepła na stronie WWW
Mapa ciepła na stronie WWW to świetny sposób na sprawdzenie aktywności użytkowników na stronie. Dzięki temu, że dane są wyświetlane w graficzny sposób, to są też bardziej czytelne i łatwiejsze do przeanalizowania. Pozwoli Ci to wykryć błędy na stronie – np. w nawigacji, czytelności CTA czy też długości treści – i naprawić je, aby zwiększyć zaangażowanie odbiorców i ich zadowolenie. Będzie to skutkowało mniejszą liczbą porzuconych koszyków oraz wzrostem konwersji. Wystarczy, że skorzystasz z jednego z polecanych przez nas narzędzi do generowania heat mapy, a zyskasz łatwy dostęp do niezwykle przydatnych danych.