
Tik Tok to najprężniej rozwijający się serwis społecznościowy, z którego w 2024 roku korzystało ok. 11,5 mln dorosłych użytkowników z Polski – dane na podstawie raportu Digital 2024 Poland. Dlatego coraz więcej firm wykorzystuje TikToka do promocji swojej firmy. Pytanie brzmi, czy TikTok jest dla wszystkich firm? Kiedy warto reklamować markę na TikToku? Sprawdźmy to.

Dlaczego warto promować firmę na TikToku?
TikTok gromadzi zaangażowaną widownię – raport Digital 2024 Poland wskazuje na to, że aplikacja pod tym względem wyprzedziła dotychczasowego lidera, czyli YouTube. Krótkie filmiki publikowane na TikToku są w stanie utrzymać uwagę użytkowników nawet przez 36,21 h w ciągu miesiąca. Poza tym reklama na tej platformie może dotrzeć do 32,2% internautów w Polsce. Dane te z pewnością zachęcają do reklamowania swojej oferty na TikToku.
Oto pozostałe powody, dlaczego warto promować firmę na TikToku:
● natychmiastowy feedback;
● możliwość szybkiego reagowania na trendy;
● możliwość łatwej współpracy z influencerami;
● dostęp do różnych formatów reklam np. top view, brand takeover, in-feed ads i wielu innych;
● precyzyjne targetowanie na podstawie demografii, zainteresowań, zachowań i rodzaju urządzenia;
● najszybciej rozwijający się serwis społecznościowy;
● zapewnia przewagę nad konkurencją.
Kiedy warto promować firmę na TikToku?
Globalnie liczba aktywnych użytkowników TikToka w 2024 roku przekroczyła miliard osób, dlatego dla wielu firm to główny kanał promocji marki. Jednak decyzja o tym, czy promować firmę na TikToku nie powinna być podyktowana jedynie liczbą użytkowników.
Kluczowe znaczenie odgrywa dopasowanie charakteru platformy do grupy docelowej, branży, rodzaju produktu oraz sposobu komunikacji.
Gdy masz e-commerce
Choć w Polsce jeszcze nie działa TikTok Shop, to i tak firmy z branży e-commerce powinny skorzystać z potencjału, jaki zapewnia ta platforma społecznościowa. Z jej pomocą możesz łatwo zaprezentować swoje produkty np. podczas relacji live i w ten sposób prowadzić sprzedaż.
Warto wykorzystać potencjał TikToka, gdy sprzedajesz produkty skierowane dla kobiet – w każdej grupie docelowej stanowią liczniejszą grupę w porównaniu do mężczyzn. Zanim zdecydujesz się na promowanie e-commerce na TikToku, to sprawdź, jak działa e-sklep na TikToku.
Gdy kierujesz ofertę do generacji Z lub Zillenialsów
TikTok to idealne miejsce na promowanie oferty wśród generacji Z, Zillenials i Millenials – właśnie oni stanowią główną grupę użytkowników tej platformy. Zyskasz uznanie tej grupy docelowej, jeśli postawisz na autentyczność, będziesz budować relację z odbiorcami, a przy tym wykażesz się kreatywnością i humorem.
Gdy Twój produkt dobrze wygląda na filmikach
Jeśli zastanawiasz się, czy warto reklamować firmę na TikToku, to koniecznie zastanów się, czy Twoją ofertę można przedstawić na filmikach. Jeśli tak, to być może ta platforma jest właśnie dla Ciebie. Dzięki temu skutecznie przedstawisz swoje produkty lub usługi potencjalnym klientom.
Dobrym przykładem są marki odzieżowe – na filmikach możesz pokazać użytkownikom ubrania, jak prezentują się na różnych sylwetkach itp.
Gdy Twoja marka dostarcza treści edukacyjne
Wbrew pozorom TikTok to nie są jedynie challenge i humorystyczne filmiki. Znajdziesz tam także mnóstwo edukacyjnych i wartościowych treści. Taki content zyskuje coraz większą popularność, więc podziel się z użytkownikami swoją wiedzą, tutorialami i poradami związanymi z Twoją branżą.
Świetnym przykładem są firmy z branży dietetycznej lub szkoły językowe, które promują się na TikToku.
8 przykładów branż, które warto promować na TikToku
Czy opłaca się promować firmę na TikToku? Duży wpływ ma także branża, w jakiej działasz. Dlatego przygotowaliśmy dla Ciebie listę 10 przykładowych branż, które warto promować na TikToku.
- Technologie i aplikacje – możesz edukować użytkowników na temat swoich produktów w prosty i przystępny sposób. Świetnie sprawdzą się krótkie tutoriale, prezentacja funkcji czy też zabawne filmy pokazujące codzienne sytuacje, w których przyda się Twoja aplikacja, narzędzie itp.
- Gabinety stomatologiczne – zaprezentuj metamorfozę uśmiechu, dodaj krótkie nagrania z życia gabinetu, dziel się poradami dotyczącymi zdrowia i prawidłowej higieny zębów. Obalaj też mity dotyczące zabiegów dentystycznych. Dzięki temu zbudujesz zaufanie i przyciągniesz nowych pacjentów.
- Organizatorzy imprez i hotelarstwo – TikTok to idealna platforma do promocji wydarzeń i obiektów hotelarskich. Zaprezentuj atmosferę, jaka panuje podczas imprez, pokaż kulisy przygotowań i zachęć użytkowników do odwiedzin.
- Placówki edukacyjne – szkoły, uczelnie czy też firmy szkoleniowe powinny tworzyć angażujące treści edukacyjne. Przykładem mogą być porady dotyczące nauki i inspirujące historie uczniów.
- Uroda i moda – gdy zastanawiasz się, jakie branże promują się na TikToku, to zdecydowanie wysoko na tej liście plasuje się kategoria moda i uroda. Firmy wykorzystują TikToka do zaprezentowania swoich produktów, tutoriali makijażowych i najnowszych trendów. Platforma pozwala na stworzenie virali, co zapewni marce większą rozpoznawalność.
- Gastronomia – restauracje, kawiarnie czy też cateringi dietetyczne mogą promować swoją ofertę, pokazując proces przygotowywania posiłków, estetyczne podanie potraw, reakcje klientów oraz ujęcia zza kulis. Inspiruj się aktualnymi trendami kulinarnymi i naucz odbiorców, jak mogą sami przyrządzić takie dania.
- Fitness – trenerzy personalni, siłownie i firmy produkujące sprzęt sportowy mogą promować swoje usługi i produkty poprzez wyzwania, treningi do wykonania w domu czy porady dotyczące zdrowego stylu życia. TikTok świetnie nadaje się do promowania firm z branży fitness, budowania zaangażowanej społeczności i tworzenia pozycji eksperta.
- Turystyka – filmy pokazujące piękne krajobrazy, atrakcje turystyczne czy lokalne zwyczaje są chętnie oglądane i udostępniane na TikToku. Dlatego to kolejna branża, którą warto promować na TikToku. Biura podróży, linie lotnicze czy marki własne np. przewodnicy turystyczni powinny dodać TikToka do swojej strategii marketingowej.
Jakim firmom nie opłaca się promować na TikToku?
Zastanawiasz się, czy TikTok jest dla wszystkich firm? Wbrew pozorom nie każda marka uzyska wzrost zainteresowania ofertą, gdy zacznie promować się na TikToku. Wynika to z niedopasowania produktu i usług do preferencji grupy docelowej, a nawet samego charakteru treści, czyli krótkich filmików.
Przekonaj się, jakim firmom nie opłaca się promować na TikToku.
Gdy oferta jest skierowana do osób 50+
Choć z TikToka korzystają osoby w różnym wieku, to statystyki są nieubłagane – najczęściej są to osoby poniżej 39. roku życia. Dlatego może to być nieopłacalne medium w przypadku firm, których oferty są skierowane jedynie do osób powyżej 50. roku życia – odsetek tych użytkowników na TikToku wynosi zaledwie 11%. Sprawdź zatem, czy Twoja grupa docelowa na pewno korzysta z TikToka, bo być może bardziej opłaca Ci się reklama na Facebooku lub e-mail marketing.
Gdy masz markę o konserwatywnym wizerunku
Zależy Ci na promowaniu marki w taki sposób, aby była kojarzona z konserwatyzmem, wysoką jakością oraz luksusem? Zatem możesz mieć problem z dopasowaniem się do luźnego i nieformalnego contentu, który króluje na TikToku. Czy opłaca się wtedy promować markę na TikToku? Może to też być sprzeczne z wartościami Twojej firmy – szczególnie jeśli prowadzisz kancelarię prawną, instytucję finansową lub biuro nieruchomości z segmentu premium. Dużo lepiej sprawdzi się kampania reklamowa na LinkedIn, YouTube czy też kampanie PR.
Gdy masz markę o niewielkim budżecie reklamowym
TikTok promuje treści, które nie są idealne, ale to wcale nie oznacza, że nie musisz wydawać pieniędzy na prowadzenie konta. Wbrew pozorom może to generować spore koszty, bo na TikToku ogromne znaczenie ma regularne tworzenie treści. Przeanalizuj zatem swój budżet i wybierz jedną metodę promocji, na którą przeznaczysz swoje środki – może to być Meta Ads, Google Ads itp.
Gdy masz firmę działającą lokalnie
Czy TikTok jest dla wszystkich? Naszym zdaniem to nie jest odpowiednie medium do promowania lokalnych firm. Dlaczego? Choć reklama zapewni Ci ogromne zasięgi, to niekoniecznie trafisz do swojej grupy docelowej. Tym samym reklama po prostu będzie nieopłacalna i zapewni niski ROI. Dużo lepiej lokalnie sprawdza się kampania na Facebooku, Instagramie, pozycjonowanie w Google Maps czy też promowanie lokalnej firmy w Google Ads.
Gdy firma działa w branży, wymagającej długiego procesu decyzyjnego
Jakim firmom nie opłaca się promować na TikToku? Szczególnie dotyczy to firm oferujących produkty i usługi, które wymagają długiego procesu decyzyjnego takiego jak inwestycje finansowe, nieruchomości czy zaawansowane technologie. Istnieje wtedy ryzyko słabego ROI, nawet pomimo wysokiego wskaźnika oglądalności treści. Lepiej sprawdzą się dłuższe formaty w postaci edukacyjnych filmów na YouTube, a także blog ze specjalistycznymi artykułami i content marketing na LinkedIn.
Dopiero szczegółowa analiza pozwoli Ci odpowiedzieć na pytanie, czy opłaca się promować na TikToku.
5 przykładów marek, które promują się na TikToku
Coraz więcej marek wykorzystuje potencjał TikToka do promowania swoich biznesów – dotyczy to zarówno zagranicznych, jak i polskich firm. Zainspiruj się nimi podczas tworzenia contentu i przygotowywania swojej strategii reklamowej. Przedstawiamy 5 przykładów marek, które promują się na TikToku.
Nike
Zacznijmy od globalnej marki, która cały content na TikToku tworzy zgodnie ze swoim hasłem: „Just do it”. Zamiast tradycyjnych filmów i treści skupiają się na wyzwaniach sportowych, motywacyjnych historiach i ujęciach z Influencerami. W ten sposób chcą promować swój wizerunek i zachęcać do aktywności fizycznej.

Źródło: https://www.tiktok.com/@nike
Żabka
Żabka to świetny przykład firmy, która publikuje lekkie, humorystyczne i zgodne z trendami treści. Content trafia do młodszej grupy docelowej, a przy tym promuje produkty w zabawny i kreatywny sposób. Marka stawia też duży nacisk na płatną reklamę na TikToku.

Źródło: https://www.tiktok.com/@zabkapolska
House
Kolejnym przykładem może być polska marka odzieżowa House. Na koncie publikowane są treści skierowane przede wszystkim do generacji Z i Zillenialsów np. stylizacje z wykorzystaniem ich ubrań, kulisy tworzenia kolekcji i współprace z Influencerami.

Źródło: https://www.tiktok.com/@house_brand
Wedel
Wedel to przykład marki, która z powodzeniem korzysta z TikToka. Publikowane treści budują pozytywny wizerunek, nawiązują do trendów, mają lekko humorystyczne zabarwienie i rozpowszechniają organizowane akcje promocyjne.

Źródło: https://www.tiktok.com/@e.wedel
Netflix
Dowodem na to, że opłaca się promować markę na TikToku jest też Netflix, który tworzy content składający się z krótkich klipów z najnowszych oraz nieco starszych seriali, dokumentów lub filmów. Na ich koncie znajdziesz również fragmenty wywiadów z aktorami oraz relacje z premier. Dzięki temu marka zachęca odbiorców do obejrzenia tytułów, które są dostępne na ich platformie. Buduje też zaangażowanie, ponieważ zachęca do tworzenia własnych treści inspirowanych popularnymi tytułami.

Źródło: https://www.tiktok.com/@netflixpl
🚀 Czy TikTok jest dla Twojej firmy?
Bez wątpienia TikTok ma ogromny potencjał reklamowy i contentowy. Jednak czy TikTok jest dla wszystkich firm? Niekoniecznie. Skuteczność promocji zależy od Twojej grupy docelowej, charakteru marki oraz oferty.
Kiedy warto promować firmę na TikToku? Gdy kierujesz produkty czy też usługi do młodszych odbiorców, prowadzisz biznes z branży e-commerce, moda i uroda czy zdrowie lub chcesz publikować treści edukacyjne, to TikTok może być dobrym rozwiązaniem.
Za to, jakim firmom nie opłaca się promować na TikToku? Gdy masz firmę lokalną czy też sprzedajesz produkty dla osób 50+. Po prostu te grupy odbiorców znacznie rzadziej korzystają z TikToka. Dlatego, zanim podążysz za trendami, przeanalizuj potrzeby swojej grupy docelowej. Sprawdź też, gdzie promuje się Twoja konkurencja i dopasuj kanał promocji do sposobu komunikacji z odbiorcami.
