blog poradniki

Jak promować lokalną firmę w Google Ads? Wskazówki od Efectowni

Jak promować lokalną firmę w Google Ads Wskazówki od Efectowni

Google Ads to popularny system reklamowy, który umożliwia promocję różnych biznesów – nie tylko tych o zasięgu krajowym, ale także takich, które działają na znacznie mniejszą skalę. Jest to potężne narzędzie marketingowe, które ułatwia lokalnym firmom dotarcie do swoich klientów. Dzięki niemu nawet bardzo małe firmy mogą skutecznie konkurować z dużymi graczami na rynku. W jaki sposób przeprowadzać kampanie lokalne w Google Ads? Dlaczego warto zdecydować się na takie rozwiązanie? Przeczytaj nasz artykuł i sprawdź. 

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Czym są kampanie lokalne w Google Ads?

Kampanie lokalne w Google Ads są rodzajem reklamowej strategii internetowej. Polecane są przedsiębiorcom, którzy chcą promować produkty lub usługi w określonym obszarze geograficznym. To zaawansowane narzędzie marketingowe, które pomaga dotrzeć do potencjalnych klientów w powiązanej lokalizacji geograficznej. 

Należy jednak wspomnieć, że nie każdy uzyska dostęp do kampanii. Aby tak było, konieczne jest spełnienie określonych wymagań. Przede wszystkim Twoje konto musi posiadać historię prowadzonych wcześniej działań promocyjnych, co oznacza, że nie może być „świeże”. To nie wszystkie wymagania. Oto pozostałe: 

  • powiązanie konta Google Ads z kontem Google Profil Firmy,
  • posiadanie przynajmniej dwóch stacjonarnych placówek i potwierdzenie poprawności minimum 90% adresów wizytówek GPF (Google Profil Firmy) związanych z firmą,
  • konfiguracja konwersji, polegającej na odwiedzinach użytkowników w sklepie,
  • konieczność posiadania konta Google Ads zarejestrowanego w kraju lub regionie zakwalifikowanym do korzystania z kampanii lokalnych,
  • aktywne rozszerzenia lokalizacji na koncie, z którego użyciem będą emitowane reklamy,
  • odpowiednia ilość kliknięć i wyświetleń dotychczasowych kampanii, co umożliwi algorytmom oszacowanie efektywności przekierowań Twojej reklamy. 

Czy kampanie lokalne są tylko dla małych firm?

Mogłoby się wydawać, że reklama lokalna w Google Ads jest przeznaczona wyłącznie dla mniejszych firm. Właściwie mogą zdecydować się na nią wszystkie przedsiębiorstwa, którym zależy na tym, aby działania marketingowe były skupione na konkretnej lokalizacji. W przypadku małych firm tego typu kampanie mają za zadanie wzmocnić ich pozycję na rynku w danym regionie. Z kolei większe przedsiębiorstwa mogą zdecydować się na kampanię lokalną, szczególnie jeśli mają oddziały czy filie w różnych lokalizacjach, aby promować konkretne punkty usługowe w różnych miejscach. 

Największe zalety kampanii lokalnej w Google Ads

Dla biznesów prowadzonych lokalnie tego typu kampanie w Google Ads powinny być jednym z kluczowych elementów strategii marketingowych. Mianowicie mowa tutaj o punktach usługowych, kawiarniach, restauracjach czy sklepach stacjonarnych. To przykładowe działalności, które powinny szczególnie zainteresować się tą formą promocji. Jakie są główne korzyści inwestowania w kampanie lokalne? Oto one: 

  • kierujesz komunikaty reklamowe do osób, które realnie mogą być zainteresowane Twoją ofertą – kampanie lokalne pozwalają precyzyjnie określić obszar geograficzny, na którym skupisz swoje działania, co umożliwia skierowanie treści reklamowej do osób z konkretnego regionu,
  • zwiększysz liczbę odwiedzin w stacjonarnym punkcie – to z kolei wynika z tego, że osoby zainteresowane Twoją ofertą będą miały szybki dostęp do informacji o lokalizacji, godzinach otwarcia czy promocjach,
  • wypromujesz markę i podniesiesz lokalną rozpoznawalność – lokalne kampanie Google Ads są sposobem na wyróżnienie się w wynikach wyszukiwania na dokładnie określonym obszarze geograficznym,
  • polepszysz konkurencyjność swojej firmy – konkurencja na rynku lokalnym jest zwykle bardzo wysoka i firmy walczą o klientów,
  • zyskasz lepszą kontrolę nad budżetem reklamowym – kampanie lokalne pozwalają na elastyczne zarządzanie budżetem reklamowym. To reklamodawca decyduje, ile jest w stanie przeznaczyć na reklamy w danym obszarze,
  • monitorujesz efekty – Google Ads umożliwia monitorowanie wszystkich kampanii i ich optymalizowanie na podstawie zgromadzonych danych. 

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Warto tutaj podkreślić, że przedsiębiorcy często decydują się na inwestycję w SEO. Wiadomo, że to spory wydatek, jednak warto sięgać także po inne działania uzupełniające takie jak właśnie reklama w Google Ads, co może zapewnić jeszcze lepsze efekty lokalnego pozycjonowania biznesu. 

33% osób stwierdziło, że klika w reklamy Google, ponieważ są one odpowiedzią na pytanie. Nieco mniej 26% powiedziało, że klika w reklamy, ponieważ wspominają one o znanej marce. Źródło: https://www.demandsage.com/google-ads-statistics/

Gdzie mogą pojawiać się reklamy Twojej lokalnej firmy?

Jednym z miejsc, w których najczęściej możemy spotkać się z lokalnymi reklamami Google, są wyniki wyszukiwania. Są one widoczne na samej górze i mają etykietę „Sponsorowane”.

Z reklamami lokalnymi spotkasz się również w Mapach Google. Działa to tak samo jak powyżej: po wpisaniu odpowiednich fraz użytkownikowi wyświetla się lokalna reklama oznaczona etykietą „Sponsorowane”.

Te dwa wspomniane umiejscowienia reklam są zdecydowanie najpopularniejsze, ale warto wiedzieć, że pokazują się one również w innych miejscach takich jak np. serwis YouTube czy sieć GDN (na stronach partnerskich, które biorą udział w programie reklamowym, zatem lokalne reklamy mogą być widoczne nawet poza wyszukiwarką Google). 

Kilka pomocnych wskazówek dotyczących promowania lokalnej firmy w Google

Chciałbyś ruszyć z promowaniem swojej lokalnej firmy w Google, ale zupełnie nie wiesz, jak zacząć? Przygotowaliśmy dla Ciebie kilka cennych wskazówek, dzięki którym prawidłowo stworzysz lokalną kampanię w Google Ads. Dowiesz się z nich również o funkcjach tego systemu, co umożliwi zwiększenie jego skuteczności. 

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Wybierz cele marketingowe

Zdecydowanie jednym z najważniejszych kroków jest ustalenie konkretnych celów kampanii lokalnej. To fundament, na którym później będziesz budował strategię reklamową. Zacznij więc od uzyskania odpowiedzi na pytanie: co chcesz osiągnąć dzięki kampanii w Google Ads? Zależy Ci na zwiększeniu liczby wizyt w sklepie, promocji konkretnych ofert, budowaniu świadomości marki wśród lokalnej społeczności, zwiększeniu ruchu na stronie WWW, a może zwiększeniu liczby połączeń telefonicznych?

Ustal, który cel jest najbliższy Twoim potrzebom, pamiętając przy tym o SMART (Specific, Measurable, Achievable, Relevant i Time-Bound). Koniecznie kieruj się tym, aby cele były konkretne, mierzalne, osiągalne, istotne i określone w czasie. Od tego, jakie będą Twoje cele, może zależeć to, jaki typ kampanii będzie najlepszy. Przykład: gdy chcesz zwiększyć sprzedaż, najlepszą opcją może okazać się kampania produktowa. Jak zatem widzisz, zdefiniowanie celów marketingowych to podstawa, od której powinieneś zacząć. 

Ustal budżet na kampanię lokalną

Kolejnym ważnym krokiem jest ustalenie budżetu na reklamę w Google Ads. Jest to element, który ma wpływ na skuteczność kampanii. Decydując się na ten system reklamowy, będziesz miał do wyboru dzienny lub miesięczny budżet. Pamiętaj, że w każdej chwili możesz go dostosowywać. Jeśli chcesz najpierw sprawdzić ten system, możesz zacząć od mniejszych kwot, a gdy będziesz zadowolony z efektów – powoli je zwiększać. 

Uwzględniaj przy tym koszt kliknięcia (CPC) – ten nie jest taki sam dla wszystkich branż i słów kluczowych. Warto, abyś skorzystał przy tym z pomocy takiej jak narzędzie Planer słów kluczowych Google. Pamiętaj, że zawsze powinno zależeć Ci na osiągnięciu największego zwrotu z inwestycji (ROI), dlatego najważniejsza jest jakość ruchu, a nie tylko jego ilość. 

Sprawdź, jak działają konkurenci

Równie ważną kwestią jest to, abyś obserwował działania swojej konkurencji. To również pomoże Ci w planowaniu skutecznej strategii reklamowej. Niezależnie od tego, w jakiej branży prowadzisz lokalny biznes, na pewno masz sporą konkurencję. Zerknij na strony internetowe konkurentów, ich ofertę, a także sposób komunikacji z klientami. Przyjrzyj się także kampaniom reklamowym. Zweryfikuj, do jakiej grupy docelowej je kierują i jakich używają słów kluczowych. Takie informacje pomogą Ci stworzyć jeszcze lepsze reklamy. 

Wielu przedsiębiorców popełnia ten błąd, że podczas analizy konkurencji skupia się na jej słabszych punktach. Tymczasem należy wziąć pod uwagę także jej mocne strony. Przeanalizuj, czy jest coś, co robi naprawdę dobrze, a Ty jeszcze tego nie robisz. Poświęć więcej czasu na obserwacje i wyciągnięte wnioski zastosuj w swojej strategii reklamowej. Analiza konkurencji ma pomóc Ci znaleźć to coś, co wyróżni Twój biznes na tle innych firm.

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Postaw na odpowiednio dobrane słowa kluczowe

Aby promowanie lokalnej firmy w Google Ads zakończyło się sukcesem, konieczne są słowa kluczowe. Nie mogą być one byle jakie – w przypadku biznesów lokalnych ważne jest wybieranie słów kluczowych związanych z konkretnym obszarem geograficznym. Jakich fraz powinieneś używać? Poniższy przykład ułatwi Ci ich wybór.

Na przykład, jeśli prowadzisz salon kosmetyczny w Łodzi, możesz sięgnąć po takie słowa kluczowe jak „salon kosmetyczny Łódź” czy „manicure Łódź”. Jeśli chcesz, możesz skorzystać również z różnych narzędzi, które podpowiedzą Ci, jakie frazy mogą sprawdzić się w Twojej kampanii lokalnej. Wskażą Ci one nie tylko najpopularniejsze słowa kluczowe, ale także te o niskiej konkurencyjności. Do polecanych zaliczamy m.in. Planer słów kluczowych Google i Ahrefs. 

Warto jeszcze podkreślić, że przedsiębiorcy decydujący się na reklamę lokalną często sięgają po ogólne frazy kluczowe, ponieważ uważają, że one przyciągną większy ruch. Niestety, są one mocno konkurencyjne i to nie jest takie proste. W dodatku wybierając takie słowa, stawki będą wyższe, aniżeli w przypadku haseł zawężających grono odbiorców. 

Włącz kierowanie reklamy na wybrane lokalizacje

Aby korzystać z Google Ads lokalnie, konieczne jest wybranie opcji kierowania reklamy na wybrane lokalizacje. Chcesz, aby dotarła jedynie do mieszkańców konkretnego miasta? A może interesują Cię też potencjalni klienci z okolic? Z tym systemem reklamowym wszystko jest możliwe – możesz bezproblemowo zoptymalizować reklamę pod firmę regionalną i nie tracić środków na klientów spoza Twojego obszaru. Dotrzesz wyłącznie do tych, którzy faktycznie mogą potrzebować oferowanych przez Ciebie usług. 

Nie zapomnij o CTA

Czego jeszcze nie może zabraknąć w reklamie lokalnej w Google Ads? Z całą pewnością niezbędnym elementem jest także wezwanie do działania (ang. call to action, CTA). Jeśli zadbasz o jego odpowiednie skonstruowanie, być może znacząco zwiększysz liczbę kliknięć reklamy, czego efektem może być większa liczba konwersji. 

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

CTA zawsze powinno być jasne, konkretne i zachęcać użytkownika do podjęcia działania. To, jak będzie brzmiało i do czego będzie zachęcało, jest zależne oczywiście od rodzaju działalności Twojej lokalnej firmy. Gdy prowadzisz restaurację, może ono wyglądać w ten sposób: „Zarezerwuj stolik online” lub „Złóż zamówienie online”. Z kolei w przypadku gdy Twój biznes to salon fryzjerski przykładowe CTA może brzmieć: „Zadzwoń i umów się na wizytę” lub „Przyjdź do nas i skorzystaj ze specjalnej oferty”. 

Niemniej ważną kwestią jest odpowiednie umiejscowienie call to action. Zadbaj o to, aby znalazło się nie tylko w reklamie tekstowej czy banerowej, ale również na stronie docelowej, do której kieruje lokalna reklama. 

Średni współczynnik konwersji w przypadku wyszukiwań lokalnych wynosi 80%. Źródło: https://www.webfx.com/seo/statistics/

Wykorzystuj rozszerzenia reklam Google Ads

Rozszerzenia reklam to nic innego jak dodatkowe informacje, które mogą znaleźć się w Twojej reklamie w Google Ads. Są sposobem na zwiększenie widoczności reklamy i przekazanie potencjalnym klientom większej ilości danych takich jak np. numer telefonu, adres czy godziny otwarcia.

W Google Ads spotkasz się z wieloma różnymi typami rozszerzeń. Oczywiście to, na które powinieneś się zdecydować, powinno zależeć od rodzaju prowadzonego biznesu i wybranych celów reklamowych. Do wyboru masz:

  • Rozszerzenie lokalizacji – po kliknięciu adresu Twojej firmy, użytkownicy od razu przejdą do Google Maps, dzięki czemu będą mogli w prostszy sposób dotrzeć do siedziby Twojego biznesu.
  • Rozszerzenie połączeń – udostępniając numer telefonu w reklamie, użytkownicy będą mogli połączyć się z Twoją firmą za pomocą jednego przycisku.
  • Rozszerzenie linków do podstron – umożliwia użytkownikom, bezpośrednie przedostanie się z reklamy do strony z informacjami, które są dla nich najciekawsze.
  • Rozszerzenie ocen sprzedawców – pozwala pokazywać użytkownikom oceny o danej firmie otrzymane od klientów.

Monitoruj lokalną kampanię

Zapewne chcesz, aby lokalna kampania reklamowa Twojej firmy przynosiła jak najlepsze efekty. Aby tak było, konieczne jest, abyś kontrolował ją nie tylko w panelu Google Ads, ale również w Google Analytics. Na co powinieneś zwrócić szczególną uwagę? Oto najważniejsze kwestie:

  • lokalizacja użytkowników,
  • liczba konwersji,
  • połączenia telefoniczne,
  • wzrost sprzedaży,
  • zwroty z inwestycji (ROI),
  • współczynnik klikalności nagłówków,
  • skuteczność wybranych słów kluczowych. 

Wspomniane dane mogą wiele powiedzieć o skuteczności lokalnej kampanii reklamowej. Wdrażając szybkie poprawki, możesz również nie dopuścić do przepalania budżetu marketingowego. Przykładowo, gdy dostrzegasz, że są lokalizacje, które generują kiepskie konwersje, pozbądź się ich z listy kierowania.

Czy warto samodzielnie prowadzić lokalną reklamę w Google Ads?

Podjąłeś już decyzję o inwestycji w lokalną reklamę w Google Ads? Wspaniale – teraz pewnie zastanawiasz się, czy warto samodzielnie prowadzić reklamy? A może lepiej skorzystać ze wsparcia agencji marketingowej w tym zakresie? Tak naprawdę jest to zależne od tego, jakim dysponujesz budżetem, zasobami czasowymi czy doświadczeniem w marketingu internetowym. 

Musisz wiedzieć, że skuteczne prowadzenie lokalnej reklamy w tym systemie jest czasochłonne i wymaga niemało wysiłku. Dodatkowo nie mając wiedzy na temat jego działania, możesz szybko doprowadzić do zmarnowania budżetu. Decydując się na podjęcie współpracy z agencją marketingową, zyskujesz dostęp do kompleksowej wiedzy i masz zapewniony stabilny wzrost wyników, a czas, który musiałbyś poświęcić na samodzielne zmagania w obszarze reklamy, możesz przeznaczyć na inne obowiązki. 

🚀 Jak promować lokalną firmę w Google Ads – podsumowanie

Kampanie lokalne Google Ads można uznać za fantastyczną opcję dla reklamodawców, którzy prowadzą swoją działalność offline, jak i online. Po przeczytaniu naszego artykułu wiesz już, że podczas przygotowywania takiej kampanii, musisz m.in. wybrać cele marketingowe, ustalić budżet, przeprowadzić analizę konkurencji czy wybrać lokalne słowa kluczowe. Jeśli chcesz zwiększyć liczbę wizyt w swoim sklepie stacjonarnym, rozważ inwestycję w to narzędzie. Dzięki niej Twoje reklamy automatycznie będą wyświetlały się osobom, które będą w pobliżu lokalizacji firmy. Warto jednak podkreślić, że dostęp do kampanii lokalnej można uzyskać po spełnieniu szeregu wymagań takich jak np. konieczność połączenia konta Google Ads z Google Profil Firmy. 

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Autor

Michał Kukliński

Założyciel agencji marketingowej efectownia.pl. W swoich działaniach stawia na kompleksowość, oferując swoim klientom pozycjonowanie stron www, prowadzenie profili w social mediach, płatnych kampanii reklamowych, audytów, usługi copywritingu. Zaimplementowanie systemu pracy z książki „Praca głęboka” Cala Newporta” stanowiło jeden z ważnych kroków w jego karierze.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *