
Gdy inwestujesz w pozycjonowanie strony internetowej, liczysz na wzrost ruchu i dotarcie do nowych klientów, a w konsekwencji ma to doprowadzić do zwiększenia sprzedaży. Co jeśli SEO nie działa i pomimo miesięcy intensywnej pracy lub kilkutysięcznego budżetu efekty nie przychodzą? Sprawdź, dlaczego pozycjonowanie nie działa i co należy zmienić, aby zwiększyć skuteczność SEO.

Dlaczego SEO nie działa?
Jeśli pozycjonowanie strony trwa już ponad rok lub dłużej i nadal ruch na stronie jest znikomy, a współczynnik konwersji jest na niskim poziomie, to znaczy, że Ty lub Twoja agencja popełniacie błędy SEO.
Niezbędny może okazać się audyt SEO, który pomoże rozpoznać powody, dlaczego pozycjonowanie nie działa.
Przyjrzyjmy się 11 najpopularniejszym błędom, które blokują efekty SEO, są to:
- nieindeksowanie strony www,
- brak certyfikatu SSL i zagrożenie atakami hakerskimi,
- treści niezgodne z zasadami SEO,
- brak meta tagów,
- niski budżet na SEO przy bardzo konkurencyjnej branży,
- brak analizy konkurencji,
- brak znajomości odbiorców,
- zła analiza słów kluczowych,
- niepoprawne funkcjonowanie strony www,
- zła strategia link buildingowa,
- współpraca z nieodpowiednią agencją SEO.
Problemy z indeksowaniem strony internetowej
Dlaczego SEO nie działa? Możesz mieć do czynienia z pozoru niewielkim błędem, który niestety prowadzi do bardzo poważnych konsekwencji. Problemy z indeksowaniem witryny sprawiają, że nawet najlepsza strategia SEO nic nie da, bo Twoja strona nie jest wyświetlana w Google.
Błędy SEO związane z indeksowanie strony internetowej wynikają z:
- zablokowania robotów wyszukiwarki w pliku robots.txt – warto przejść do pliku robots.txt, aby sprawdzić, czy zawiera on napis „disallow: /”, który oznacza, że cała strona jest blokowana w Google i dlatego SEO nie działa,
- zastosowania tagu noindex w kodzie strony – użycie tego tagu sprawia, że wyszukiwarka otrzymuje informację o tym, że nie ma dodawać danej strony do indeksu,
- braku mapy witryny XML – problemy z indeksowaniem nowych podstron mogą wynikać także z braku mapy witryny, przez co Google może przeoczyć daną podstronę; nie dzieje się to często, ale jednak jest to możliwe, szczególnie gdy do podstrony nie prowadzą linki wewnętrzne;
- błędów na stronie – błędy związane z przekierowaniem strony czy występowanie błędu 404 sprawiają, że Google może uznać, że podstrona nie istnieje i przez to nie zostanie zaindeksowana.
Jak naprawić błędy związane z nieindeksowanie strony? Przejdź do Google Search Console, a następnie do zakładki „Strony”. Zobaczysz tam, które strony zostały zaindeksowane, a które nie i dlaczego.
Z naszego innego artykułu dowiesz się jak przyspieszyć indeksowanie strony w Google.
Strona jest niebezpieczna dla użytkowników
Google i inne wyszukiwarki zwracają uwagę na to, czy strony są bezpieczne dla użytkowników. Jeśli nie zadbasz o bezpieczeństwo, możesz doprowadzić do obniżenia pozycji strony w wynikach wyszukiwania.
Jaka strona jest według Google niebezpieczna? Świadczą o tym te 3 cechy:
- brak certyfikatu SSL – to spory błąd, który nie tylko obniża pozycje w Google, ale też drastycznie zmniejsza współczynnik konwersji i zaufanie użytkowników,
- błędy w kodzie źródłowym i luki, które zwiększają ryzyko ataków hakerskich,
- brak aktualizacji motywów, CMS-u i wtyczek – jeśli nie przypilnujesz, aby Twoja strona była regularnie aktualizowana, możesz doprowadzić do powstania luk w kodzie, na które tylko czekają osoby, planujące wykraść dane z Twojej strony.
Pamiętaj, że od 2018 roku Google traktuje brak certyfikatu SSL jako poważny sygnał ostrzegawczy i może obniżyć pozycję strony w wynikach wyszukiwania.
Niska jakość treści, duplikacja i brak optymalizacji treści
Dlaczego pozycjonowanie nie działa? Powodem mogą być treści, które nie spełniają wytycznych Google. Już od dawna teksty na stronach nie służą jedynie do tego, aby upchać tam jak najwięcej słów kluczowych.
Koniecznie unikaj tych 4 błędów SEO podczas pisania treści na stronę:
- nie kopiuj treści – duplikacja treści w obrębie własnej witryny i z zewnętrznych stron to spory błąd, który zmniejsza efekty SEO,
- nieczytelne treści – przejrzyste treści są łatwiejsze do czytania i atrakcyjniejsze dla użytkowników i Google o tym wie, dlatego koniecznie podziel tekst na akapity, dodaj wypunktowania i wyboldowania,
- brak hierarchizacji nagłówków – przez to zmniejszasz czytelność treści i ograniczasz widoczność tekstu w wyszukiwarce; dodaj ważne słowa kluczowe w nagłówkach H1-H3,
- brak optymalizacji treści – niedodawanie słów kluczowych do treści umieszczonej na stronie www to błąd, który obniża efekty SEO.
Dostosuj treści do oczekiwań odbiorcy, przeanalizuj słowa kluczowe i zrozum problemy grupy docelowej, a dopiero później przejdź do pisania tekstów na stronę. W przeciwnym razie stracisz czas na pisanie, a Twoje teksty mogą nie być przydatne dla użytkowników.
Co ciekawe według raportu Ahrefs, aż 91% treści w internecie nie generuje żadnego ruchu organicznego – głównie przez złą jakość lub brak dopasowania treści do potrzeb użytkowników.
Ignorowanie meta tagów
Od lat wiemy, że meta tagi nie są czynnikami rankingowymi. Nie bezpośrednio. Jednak i tak ignorowanie potencjału meta title i meta description to błąd, który wpływa na pozycjonowanie strony.
Jest to powiązane ze współczynnikiem CTR, czyli klikalności. Atrakcyjne wizualnie, zoptymalizowane pod SEO i napisane językiem korzyści meta tagi mogą zdecydować o tym, czy ktoś kliknie link w wynikach wyszukiwania prowadzący do Twojej strony.
Unikaj też takich błędów jak – zbyt długie lub za krótkie opisy oraz duplikowanie tych samych tagów na różnych podstronach.
Jak pisać dobre meta description i meta title?
- Dodaj emoji – zwiększ atrakcyjność meta tagów i skopiuj np. ze strony GetEmoji przyciągające uwagę emoji.
- Podkreśl ważną korzyść – napisz opis, który podkreśli, co zyska użytkownik, który kliknie link.
- Nie zapomnij o SEO – dodaj ważne słowo lub słowa kluczowe i pamiętaj o tym, że dobry meta description powinien mieć maksymalnie 150 znaków ze spacjami, a meta title nie więcej niż 55 znaków ze spacjami.
Zbyt mały budżet
Jeśli działasz w mocno konkurencyjnej branży czy też decydujesz się na pozycjonowanie lokalne np. w Warszawie lub w innym dużym mieście, pozycjonowanie strony stanie się trudniejsze. W takim przypadku musisz liczyć się z tym, że na pierwsze efekty musisz dłużej czekać – nawet 6-12 miesięcy.
Z drugiej strony trzeba pamiętać także o tym, że duża konkurencja oznacza, że wyprzedzenie na liście wyszukiwań liderów w branży może wymagać sporej inwestycji finansowej. Być może powodem, dlaczego SEO nie działa, jest to, że inwestujesz zbyt małe kwoty w pozycjonowanie.
Dla przykładu zgodnie z raportem Senuto z 2024 roku średni budżet SEO w branży e-commerce wynosi 4 500 zł miesięcznie.
Zapominasz o monitorowaniu działań konkurencji
Jednym z najczęstszych błędów podczas pozycjonowania strony jest brak monitorowania i analizy działań konkurencji.
Dlaczego naszym zdaniem to błąd?
Może okazać się, że Twoje SEO nie działa, bo inwestujesz czas i pieniądze we frazy kluczowe, które nie przynoszą konwersji, a przez to nie pomagają w zrealizowaniu wytyczonych przez Ciebie celów biznesowych.
Analiza działań konkurencji sprawia, że możesz podejrzeć, jakie treści generują największy ruch, jaką strategię link buildingową stosują i w jakie frazy inwestują. Tak przy okazji warto też przeanalizować aspekty techniczne strony Twojej konkurencji – prędkość ładowania witrynę, UX czy strukturę treści.
Dzięki temu zwiększasz skuteczność działań SEO i zoptymalizujesz swój budżet, bo będziesz wydawać pieniądze tylko na działania, które przynoszą oczekiwane efekty.
Najlepiej, jeśli analiza konkurencji będzie odbywała się nie tylko na początku, gdy tworzysz strategię SEO lub podczas audytu SEO, ale też raz na kilka miesięcy. Trzymaj rękę na pulsie, a dzięki temu Twoje SEO zawsze będzie działać!

Nie rozumiesz swoich odbiorców
Dlaczego jeszcze pozycjonowanie nie działa? Powodem może być brak lub niewłaściwa analiza odbiorców. To poważny błąd, który wpływa na SEO, bo nie jesteś w stanie zrozumieć intencji użytkowników, decydujesz się na nieodpowiednie frazy kluczowe i sposób komunikacji.
Wykorzystaj choćby darmowe narzędzia takie jak – Google Analytics i Google Search Console, aby stworzyć persony marketingowe, czyli opis swojego idealnego klienta.
Bądź na bieżąco, nadążaj za potrzebami i problemami swoich klientów. Czytaj opinie, komentarze, wiadomości e-mailowe od klientów i przeprowadzaj ankiety w social mediach, aby ulepszyć i jeszcze lepiej dopasować ofertę do potrzeb klientów.
Wybrałeś nieodpowiednie słowa kluczowe
SEO nie działa, gdy wybierasz nieefektywne i źle dopasowane słowa kluczowe. Do najczęstszych błędów należą:
- zbyt konkurencyjne frazy – celowanie w ogólne i bardzo popularne słowa kluczowe, takie jak „buty” czy „ubezpieczenia”, może sprawić, że przebicie się do TOP 10 będzie niemal niemożliwe lub pochłonie to ogromny budżet,
- frazy kluczowe bez intencji zakupowej – jeśli Twoim celem jest sprzedaż, frazy informacyjne (np. „jak działa SEO”) mogą nie przynieść oczekiwanej konwersji, dlatego podczas doboru słów kluczowych warto przeanalizować także intencję użytkowników, którzy będą je wpisywać,
- brak wskazania lokalizacji – jeśli działasz lokalnie, upewnij się, że uwzględniasz frazy kluczowe z nazwą miasta lub dzielnicy,
- pomijanie tzw. długiego ogona – być może Twoje pozycjonowanie strony nie działa, bo ignorujesz słowa kluczowe z długiego ogona – choć cechują się niższą konkurencyjnością, skuteczniej odzwierciedlają zamiary użytkownika i mogą wyróżniać się wyższą konwersją.
Kolejnym błędem SEO może być też nadmierne upychanie słów kluczowych.
Twoja strona internetowa jest niefunkcjonalna
Co zrobić, gdy SEO nie działa?
Warto przyjrzeć się swojej stronie internetowej. Być może niskie pozycje w wynikach wyszukiwania lub mały ruch na stronie spowodowane są tym, że Twoja strona wolno się ładuje, jest nieczytelna i nieintuicyjna w obsłudze, ma sporo błędów 404 czy nawet źle wczytuje się na telefonie.
Powodem może też być fakt, że na stronie znajdują się niskiej jakości treści lub brakuje elementów UX, w tym wezwań do działania, które mogłyby wskazać użytkownikowi, jakie działania są od niego oczekiwane.
A może Twoja strona została zaprojektowana zgodnie z nieaktualnymi oczekiwaniami.
Taki wewnętrzny audyt strony może wskazać błędy, które wpływają na SEO.
Błędna strategia link buildingowa
SEO często nie działa przez niedopasowaną strategię link buildingową. Jeśli Twoim celem jest zdobywanie jak największej liczby linków zwrotnych, nawet tych niskiej jakości, możesz bardziej zaszkodzić swojej stronie niż pomóc w pozycjonowaniu.
Wystrzegaj się następujących działań, bo zazwyczaj to one niszczą SEO:
- kupowanie linków niskiej jakości lub ze stron spamerskich,
- zapominanie o naturalności i systematycznym budowaniu profilu linków,
- pozyskiwanie dużej liczby linków zwrotnych w krótkim czasie,
- ignorowanie linków wewnętrznych, które pomagają Google lepiej zrozumieć strukturę witryny.
Najwięcej korzyści zyskasz, gdy zdecydujesz się pozyskiwać linki z wartościowych i tematycznie powiązanych stron. Zadbaj o naturalne pozyskiwanie linków.
Zaufałeś nieodpowiedniej agencji SEO
Wiesz, dlaczego SEO nie działa? Bardzo możliwe, że jest to spowodowane tym, że zaufałeś niewłaściwej – lub nazywajmy sprawy po imieniu – nieuczciwej agencji SEO.
Podczas wybierania agencji, której powierzysz pozycjonowanie swojej strony, wystrzegaj się następujących sygnałów alarmowych:
- bardzo niski lub bardzo wysoki cennik,
- schematyczne działanie i brak indywidualnego podejścia do branży, w jakiej działasz,
- brak portfolio,
- obietnice natychmiastowych efektów i gwarancja pierwszych miejsc w Google,
- brak raportów,
- same pozytywne opinie na temat agencji – same opinie 5/5 mogą oznaczać, że agencja ingeruje w recenzje.
🚀Twoje SEO nie działa? Wiesz już, gdzie szukać winowajcy
Pozycjonowanie strony internetowej to proces złożony i długofalowy. Wymaga czasu i skutecznej strategii SEO.
Niestety zdarzają się też sytuacje, kiedy SEO nie działa, a Ty inwestujesz w pozycjonowanie strony ogromne kwoty, mimo braku efektów. W naszym poradniku wskazaliśmy kilka najważniejszych błędów SEO, które mogą być przyczyną braku efektów – od problemów technicznych, przez nieodpowiednio dobrane słowa kluczowe, aż po błędną strategię link building czy wybór nieuczciwej agencji SEO.
Co wtedy zrobić? Wykorzystaj nasze wskazówki lub od razu skontaktuj się z naszymi specjalistami!
