
Jeśli dopiero chcesz zacząć skuteczną promocję firmy w internecie, to możesz nie wiedzieć, jakie istnieją formy marketingu internetowego. Do tych najpopularniejszych z pewnością zaliczamy pozycjonowanie i Google Ads. Istnieją między nimi znaczące różnice. Przede wszystkim różnią się one od siebie pod względem efektów, jakie zapewniają, czy też kosztów, z jakimi się wiążą. Na co się zdecydować: SEO czy Google Ads? A może warto wybrać oba rozwiązania? Więcej na ten temat przeczytasz w naszym artykule. Zachęcamy do lektury!

Co to jest pozycjonowanie?
Pozycjonowanie strony internetowej (inaczej: SEO) to proces obejmujący różne działania, które przyczyniają się do zwiększenia widoczności strony internetowej w wyszukiwarce internetowej po wpisaniu do niej konkretnego słowa kluczowego. Chodzi tutaj o takie wyszukiwarki jak np. Google, Bing czy Yahoo, ale biorąc pod uwagę fakt, że większość internautów (ponad 90%) używa wyszukiwarki Google, wielu przedsiębiorców prowadzących biznesy w Polsce skupia swoje działania marketingowe właśnie na wyszukiwarce Google.
Pozycjonowanie może zapewnić naprawdę wysokie pozycje w wyszukiwarkach, dzięki czemu strony internetowe są po prostu łatwiejsze do odnalezienia przez ich potencjalnych odbiorców. Przekonaj się, jakie są zalety i wady pozycjonowania.
Jakie zalety i wady ma pozycjonowanie?
ZALETY SEO | WADY SEO |
---|---|
długotrwałe efekty | trzeba długo czekać na pierwsze efekty* |
niższe koszty w dalszej perspektywie | spora konkurencyjność |
możliwość dotarcia do szerszej grupy odbiorców | konieczność regularnej optymalizacji stron |
większa świadomość marki | zmieniające się algorytmy wyszukiwarek |
wyższy współczynnik klikalności | brak gwarancji, że uda się uzyskać konkretną pozycję |
budowa autorytetu w branży | czasami uzyskanie najwyższych pozycji trwa nawet kilkanaście miesięcy |
Czym jest Google Ads?
Google Ads (dawniej Google AdWords) jest reklamą typu PPC (Pay Per Click), z którą można się spotkać w wielu miejscach w internecie. Charakterystyczne dla niej jest to, że reklamodawca nie płaci za wyświetlenia się reklamy, a jedynie wtedy gdy odbiorca ją kliknie i jednocześnie przeniesie się na reklamowaną witrynę.
Opisywane Google Ads to możliwość korzystania z wielu typów reklam, choć nie da się ukryć, że największą popularnością cieszą się te, które są zamieszczane w wynikach wyszukiwania. Wówczas gdy użytkownik wpisze frazy, na które jest ustawiona dana kampania, pokażą mu się reklamy pod wynikami organicznymi i pomiędzy nimi. Dodajmy jeszcze, że ten sposób umożliwia dotarcie nie tylko do klientów korzystających z wyszukiwarki, ale także do tych, którzy używają stron należących do sieci partnerskiej Google.
Jakie są zalety i wady Google Ads?
ZALETY GOOGLE ADS | WADY GOOGLE ADS |
---|---|
praktycznie natychmiastowe efekty | zmieniające się algorytmy |
kontrola nad budżetem | duża konkurencja |
możliwość dotarcia do dokładnie określonej grupy odbiorców | krótkotrwałe efekty |
płaci się jedynie za kliknięcie reklamy | wysokie koszty w dłuższej perspektywie |

Pozycjonowanie i Google Ads – różnice
Chciałbyś dokładnie wiedzieć, czym różni się pozycjonowanie i Google Ads? W takim razie koniecznie zapoznaj się z poniższą tabelą.
POZYCJONOWANIE | GOOGLE ADS | |
---|---|---|
Jaki jest cel? | Wyświetlanie się strony wyżej w wynikach wyszukiwania | Przejście klienta do strony internetowej |
Ile będziesz czekał na efekty? | Najczęściej trzeba poczekać kilka miesięcy, ale efekty są długotrwałe | Efekty są natychmiastowe, lecz nietrwałe |
Jaki jest zasięg promocji? | Wyszukiwarki internetowe | Reklamy umieszczane są w wyszukiwarce i witrynach partnerskich Google (m.in. YouTube, Google Maps) |
Ile zapłacisz? | To, ile zapłacisz za taką promocję firmy, zależy od bardzo wielu czynników, takich jak m.in. historia domeny czy konkurencyjność branży | Tutaj wszystko jest zależne od budżetu przeznaczonego na reklamę |
Jaki jest potencjał generowania ruchu? | Ruch jest generowany w sposób ciągły | Ruch jest generowany wyłącznie w trakcie trwania konkretnej kampanii |
Czy możliwa jest szybka reakcja na sezonowość? | Niestety nie, ponieważ na efekty pozycjonowania zwykle trzeba poczekać kilka miesięcy | Jak najbardziej jest możliwa, co wynika z faktu, że kampanie można uruchomić w każdym momencie i mieć natychmiastowe efekty |
Kiedy wybrać pozycjonowanie, a kiedy Google Ads?
Nic nie stoi na przeszkodzie, abyś zdecydował się na obie formy marketingu internetowego. Co jednak gdy musisz wybrać tylko jedno rozwiązanie? Wówczas weź pod uwagę cele biznesowe, specyfikę branży, a także budżet, jakim dysponujesz.
Jeśli chcesz uzyskać wysokie pozycje w wynikach organicznych i za pewien czas cieszyć się silną marką w internecie, najlepszym wyborem będzie inwestycja w SEO. Pozycjonowanie to dobry wybór nawet jeśli dopiero zaczynasz promocję firmy w internecie. Jest to usługa, dzięki której m.in. uda Ci się zdobyć pierwszych klientów.
Natomiast na Google Ads warto się zdecydować szczególnie wtedy, gdy chcesz jak najszybciej dotrzeć do potencjalnych klientów. Jeśli zależy Ci na czasie i chcesz uzyskać natychmiastowe efekty, będziesz zadowolony z tej metody. To dobre rozwiązanie także wtedy, gdy chcesz rozpocząć promocję konkretnej usługi, a także gdy działasz w konkurencyjnej branży, w której TOP10 to ogromni gracze z wielkimi budżetami na SEO. Polecane jest również dla przedsiębiorców, którym zależy na promowaniu sezonowych produktów i usług.
Czy pozycjonowanie i Google Ads to usługi, które można wykonać samodzielnie?
Niestety będzie to bardzo trudne. Jeśli koniecznie chcesz samodzielnie zająć się wykonaniem takiej usługi, to postaw na kampanię w Google Ads. Nauka jej prowadzenia zajmuje trochę czasu, ale na pewno jest prostsza niż realizacja pozycjonowania. Musisz poświęcić nieco czasu, aby zrozumieć, jak działa to narzędzie, a uwierz: jest ogromne! Jeśli będziesz źle prowadził kampanię w Google Ads, szybko doprowadzisz do wyczerpania środków, które nie przyniosą żadnych efektów, a nie tego oczekujesz, prawda? Natomiast pozycjonowanie jest dużo trudniejsze i jeśli nie masz żadnej wiedzy na ten temat, to nie ma innego wyjścia niż zatrudnienie profesjonalnej agencji, która zajmie się realizacją tej usługi.
🚀 Pozycjonowanie a Google Ads – podsumowanie
Podsumowanie, jak już wiesz, nie da się jednoznacznie stwierdzić, co jest lepszym wyborem: pozycjonowaniem czy Google Ads. Twój wybór powinien zależeć od celu, jaki chcesz osiągnąć. Kampania Google Ads zapewni Ci praktycznie natychmiastowy wzrost ruchu na stronie, jednak licz się z tym, że on zniknie tuż po zakończeniu kampanii. Zatem jeśli zależy Ci na trwalszych efektach, lepszym rozwiązaniem okaże się pozycjonowanie, choć nie jest ono pozbawione wad. Pamiętaj, że na jego efekty będziesz musiał poczekać, ale zdecydowanie warto!
