
Kim są Twoi klienci? Jakie mają potrzeby, z jakimi problemami się mierzą, jakie mają motywacje czy opinie na różne tematy? Gdy dowiesz się więcej na temat odbiorców, do których chcesz trafiać z reklamą, zwiększysz skuteczność kampanii. W marketingu w tym celu tworzy się tzw. personę, czyli buyer personę, dzięki której możliwe jest dopasowanie odpowiedniej komunikacji marketingowej. Sprawdź już teraz, kim jest persona w marketingu i przekonaj się, dlaczego warto ją stworzyć.

Kim jest persona w marketingu?
Jaka jest definicja persony marketingowej? Na początek zwróćmy uwagę na to, że inną często spotykaną nazwą jest buyer persona. Persona marketingowa to charakterystyka Twojego idealnego klienta. Opracowując szczegółowy profil klienta, jesteśmy w stanie lepiej zrozumieć potencjalnych klientów i dopasować skuteczniejszą komunikację marketingową. Tworzenie persony marketingowej to jeden z najważniejszych etapów, jaki należy wykonać, zanim wprowadzisz na rynek nowy produkt lub usługę.
Persona marketingowa tworzona jest na podstawie analizy, badań rynkowych i pozyskanych informacji. Cel jest jeden – poznanie potrzeb klienta. Podczas analizy należy zwrócić uwagę na takie kwestie jak dane demograficzne, ale też problemy, motywacje, zachowania zakupowe, wartości, jakimi się kieruje, cele czy preferencje. Tworząc personę marketingową najlepiej nadać mu fikcyjne imię i nazwisko i stworzyć jego krótkie bio, aby jeszcze lepiej go zrozumieć. Pamiętaj, że największe korzyści z tworzenia buyer person zyskasz, gdy uzupełnione informacje będą oparte na danych analitycznych na temat Twoich klientów.
Dlaczego warto stworzyć personę marketingową?
Tworzenie buyer persony to jeden z najważniejszych elementów skutecznej strategii marketingowej, który trzeba wykonać już na samym początku. Dopiero później będzie można dopasować takie elementy jak język komunikacji czy kanały promocji marki.
Oto jeszcze inne powody, dlaczego warto stworzyć personę marketingową.
Precyzyjne targetowanie reklam – Jeśli chcesz zainwestować w płatne reklamy, np. Meta Ads, możesz wykorzystać szczegółowe targetowanie do określenia, kim mają być odbiorcy Twojej reklamy. Gdy poświęcisz czas na stworzenie persony marketingowej, przygotowanie kampanii będzie szybsze, a jej efekty skuteczniejsze, ponieważ wcześniej dowiesz się, kim jest Twój idealny klient. To pozwoli zoptymalizować koszty kampanii i zwiększyć współczynnik konwersji, trafiając dokładnie do przedstawicieli grupy docelowej.
Tworzenie skuteczniejszego contentu – Dzięki stworzonej personie wiesz, jakie treści zainteresują Twoich odbiorców. Skutecznie dopasujesz nie tylko tematykę, ale również formaty contentu. Persona marketingowa ułatwia też wybór odpowiednich kanałów marketingowych.
Dopasowanie komunikacji marketingowej do klientów – Znając profil idealnego klienta, możesz dopasować ton, styl i język komunikacji do swojej grupy docelowej. To zwiększa skuteczność kampanii, buduje większe zaangażowanie i lojalność odbiorców.
Gdzie szukać informacji na temat buyer persony?
Zastanawiasz się, skąd wziąć informacje na temat persony marketingowej? Najważniejsze informacje znajdziesz w Google Analytics, jeśli odpowiednio wcześniej skonfigurowałeś swoją stronę z narzędziem. Zapewnia dostęp do informacji na temat danych demograficznych i zachowań użytkowników w obrębie strony. Cenną informacją będzie także to, skąd użytkownicy dotarli na Twoją stronę. GA nie sprawdzi się, gdy dopiero otwierasz nową stronę i masz niewielki ruch na stronie.
Oto kilka miejsc, gdzie szukać informacji na temat klientów:
- social media – wiele mediów społecznościowych oferuje wbudowane narzędzia analityczne, które dostarczają wiele przydatnych informacji np. Facebook Insights, LinkedIn Analytics czy TikTok Analytics.
- i wywiady z przedstawicielami grupy docelowej – dobrym sposobem, gdy dopiero zaczynasz, jest przeprowadzanie ankiet internetowych lub osobiście. Znajdź osoby, które należą do Twojej grupy docelowej i zapytaj ich o potrzeby, problemy i motywacje nawiązujące do branży czy dziedziny, w jakiej działasz. Jeśli nie wiesz, jak zachęcić użytkowników do wypełnienia ankiety, polecamy przygotować bonus np. w postaci lead magnetu, czyli darmowego e-booka do pobrania, którego będzie można pobrać już po wypełnieniu ankiety.
- historia zakupów – przeanalizuj również dane zawarte w historii zakupów, gdyż dzięki temu możesz dowiedzieć się więcej na temat tego, które produkty są najpopularniejsze, ile średnio wynosi wartość zamówienia czy wielu innych informacji na temat preferencji Twoich klientów.
- opinie i recenzje – wiele przydatnych wskazówek na temat jakości usług, produktów czy obsługi klienta i wysyłki możesz dowiedzieć się także podczas czytania opinii napisanych przez wcześniejszych klientów. Koniecznie przeanalizuj również opinie, jakie umieszczają w sieci klienci Twojej konkurencji, to może pomóc Ci w udoskonaleniu oferty.
Jak stworzyć personę marketingową?
Proces tworzenia persony marketingowej wymaga analizy i wręcz myślenia jak Twój idealny klient. Dlatego wszelkie zebrane dane mogą okazać się wyjątkowo pomocne. Razem z naszymi instrukcjami dowiesz się, jak stworzyć personę marketingową w 3 krokach.
Zbierz dane na temat klientów
Skorzystaj z proponowanych przez nas narzędzi analitycznych i sposobów na to, skąd brać informacje na temat klientów. Bez tego tworzenie skutecznej reklamy będzie znacznie trudniejsze.
Podczas tworzenia persony marketingowej będziesz potrzebować następujących informacji:
- danych demograficznych na temat idealnego klienta – jego płci, wieku, zarobków, statusu związku, miejsca zamieszkania, zawodu lub miejsca pracy,
- jakie preferencje zakupowe ma klient,
- z jakich produktów korzysta,
- w jaki sposób wchodzi w interakcje z Twoją marką,
- ile wydaje na zakupy,
- jak często robi zakupy w Twoim sklepie.
Zrozum potrzeby i cele buyer person
Kiedy masz już zebrane podstawowe informacje na temat idealnego klienta, musisz spróbować go zrozumieć. To najtrudniejszy etap podczas tworzenia persony. W trakcie analizy zastanów się nad takimi kwestiami jak:
- jakie potrzeby ma klient,
- jaki ma cel,
- co motywuje klienta,
- co wpływa na podejmowane przez niego decyzje zakupowe,
- jakie ma obawy,
- z jakimi problemami się mierzy.
Dzięki temu dowiesz się, w jaki sposób Twoja oferta pomaga lub może pomóc klientowi. Zrozumiesz, co skłania klienta do zakupu, na co zwraca szczególną uwagę podczas dokonywania zakupu i co jest dla niego najważniejsze.
Stwórz profil buyer persony
Czas stworzyć profil idealnego klienta. Polecamy wykorzystać do tego Dokument w Google, papierowy notatnik lub gotowy szablon w Canvie, który możesz szybko i czytelnie uzupełnić. Stwórz fikcyjną postać – warto maksymalnie ją urzeczywistnić, dodając imię, nazwisko, krótkie bio, a nawet zdjęcie z bazy stockowej lub wygenerowane przez AI.
Oto przykład struktury persony marketingowej do skopiowania:
- Imię i nazwisko
- Bio
- Wiek
- Płeć
- Zawód/ Praca
- Miejsce zamieszkania
- Wykształcenie
- Wysokość dochodów
- Umiejętności
- Media, z których korzysta klient
- Status związku
- Motywacje
- Potrzeby
- Pragnienia
- Problemy
- Cele
Oczywiście może okazać się, że podczas tworzenia persony marketingowej nie zawsze będziesz potrzebować informacji na temat tych wszystkich kwestii. Dopasuj dane do specyfiki branży i Twoich potrzeb.
Strategia marketingowa jako fundament każdej firmy – przeczytaj artykuł!

Jak wykorzystać personę podczas tworzenia kampanii reklamowej?
Gdy już wiesz, kim jest persona i jak stworzyć buyer personę, czas zastanowić się co dalej zrobić z tymi cennymi informacjami.
Teraz możesz przejść do planowania efektywnej kampanii reklamowej. Takiej, która wywołuje emocje w kliencie, jest dopasowana do jego oczekiwań i potrzeb. Tworzenie buyer persony sprawia, że będziesz w stanie zaplanować skuteczną strategię komunikacji i spersonalizować ofertę, co znacznie zwiększa szanse na pozyskanie nowych klientów, zwiększenie wartości zamówień czy generowanie wyższych zysków.
Wiedząc, z jakich mediów korzysta na co dzień potencjalny klient, możesz uruchomić tam kampanie reklamowe i działać organicznie. To pozwoli również optymalizować koszty promocji firmy, bo zamiast działać we wszystkich mediach społecznościowych, będziesz kierować reklamę jedynie tam, gdzie faktycznie spędzają czas Twoi klienci.
Persona to nie fikcja – to Twoja realna przewaga
Kim jest persona marketingowa? To potężne narzędzie marketingowe, które może mieć realny wpływ na skuteczność kampanii marketingowej. Dzięki niej możesz lepiej rozumieć swoich klientów, skuteczniej docierać do nich z przekazem i zwiększać efektywność kampanii reklamowych. Do stworzenia buyer person będziesz potrzebować informacji na temat klientów w tym – danych demograficznych, potrzeb, celów, motywacji, problemów, pragnień itd. Skąd brać informacje na temat klientów? Dobrym źródłem informacji jest Google Analytics, ale też ankiety, obserwacje, opinie klientów czy historie zakupów.
Dopiero gdy już uzyskasz szereg ważnych informacji, możesz przejść do tworzenia persony marketingowej. Polecamy wykonać w tym celu trzy następujące kroki:
- Zbieranie i segregacja danych na temat klientów
- Bliższe zrozumienie potrzeb i celów buyer persony
- Stworzenie w Canvie, Dokumencie Google lub specjalistycznym narzędziu persony marketingowej, zawartej w przykładowej strukturze profilu idealnego klienta
Teraz już wiesz, dlaczego warto stworzyć personę w marketingu. Poświęć czas na analizę potrzeb i zachowań swoich klientów, aby zwiększyć efektywność kampanii reklamowych.
