GMF marketing poradniki

Jak zdobyć klucz API Google?

Jak zdobyć klucz API Google

Masz sklep internetowy? W takim razie pewnie wcześniej czy później będziesz chciał dodać do niego mapkę, na której zaznaczysz np. siedzibę firmy. Oczywiście taki klucz może się przydać również w innych miejscach. Mając taki klucz, bez problemu możesz korzystać z m.in. Google Maps, Google Drive, Google Analytics czy YouTube.

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Google Maps API – co to jest?

Klucz API (Application Programming Interface) – co to? To nic innego jak identyfikator generowany osobno dla każdego użytkownika. Ma postać fragmentu kodu oprogramowania, składającego się z ciągu znaków. Klucz interfejsu programistycznego służy głównie identyfikowaniu użytkownika, który korzysta z usług/funkcji. Przykładowo, w przypadku Google Maps klucz API odpowiada m.in. za kontrolowanie limitu wyświetleń.

Jak pozyskać klucz API Google?

Aby móc wygenerować klucz API Google, potrzebne będą właściwie dwie rzeczy: konto Google i dane karty kredytowej lub konto PayPal. Aby stworzyć klucz API Google, konieczne jest otworzenie strony Google Maps Platform i kliknięcie ,,Get started”. W kolejnym kroku należy utworzyć lokalizację, podać dane do płatności i skopiować klucz API Google. Na końcu powinieneś także zweryfikować, czy opcja ,,Geocoding” jest aktywna i konieczna jest implementacja API w panelu administracyjnym strony www. Gratulacje! Udało Ci się uzyskać klucz API potrzebny do aktywowania mapy na stronie internetowej.

Zadbaj o zabezpieczenie klucza API Google

Udało Ci się uzyskać klucz API Google? Znakomicie! Teraz musisz zadbać o jeszcze jedną kwestię – bezpieczeństwo klucza API Google. Zadbaj o to, aby obce osoby nie miały do niego dostępu. Nie jest to jednak takie proste – klucz interfejsu API jest bowiem w kodzie źródłowym serwisu internetowego, istnieje więc całkiem spora szansa, że zostanie odczytany przez obcą osobę i przełoży się na dodatkowe koszty. Gdy inne osoby będą korzystały z Twojego klucza, oznacza to, że wykorzystają one Twoje limity odsłon map Google na stronach internetowych. Poza tym jeśli nie będziesz pamiętał o zdefiniowaniu budżetu, możesz być narażone na dodatkowe opłaty, które zostaną naliczone po przekroczeniu darmowych limitów.

Jak zabezpieczyć klucz API Google? Przypisz go do swojej strony internetowej w Google Cloud Platform. Kliknij zakładkę ,,Dane logowania”, a następnie znajdź ,,Ograniczenia klucza lub aplikacji”. Opcję domyślną ,,Nic” zamień na parametr ,,Strony odsyłające HTTP (witryny internetowe)”. Trochę niżej kliknij ,,Dodaj element” i dodaj tam adres swojej strony www do listy witryn mających uprawnienia do korzystania z danego klucza API. Na końcu wystarczy, że klikniesz przycisk ,,Zapisz”. Gotowe!

Dlaczego warto umieścić mapy Google w witrynie?

Uzyskanie klucza API Google i dodanie na stronie www widgetu z Google Maps nie jest trudnym zadaniem, a takie działanie może przynieść firmie mnóstwo korzyści. Oczywiście podstawowym powodem, dla którego warto zdecydować się na taki krok, jest to, że klienci będą mogli łatwiej znaleźć Twoją firmę, co jest szczególnie ważne, jeśli prowadzisz np. sklep stacjonarny. I choć możesz uznać, że podany na stronie internetowej adres firmy będzie wystarczający, to jednak sam adres często niewiele mówi. Gdy klienci mogą spojrzeć na mapę, zazwyczaj wiedzą już, w jakim kierunku się udać. Na mapie jest pokazany bowiem nie tylko właściwy adres, ale także okolica.

Czy trzeba płacić za korzystanie z klucza API Google?

Odpowiedź na to pytanie brzmi: i tak, i nie. Od dłuższego już czasu używanie Google Maps na stronach internetowych jest płatne, choć niewiele osób będzie musiało ponieść taki koszt. Jak to możliwe? Już wyjaśniamy.

Obecnie każdy użytkownik, który zdecyduje się na aktywację usługi i dodanie mapy Google na stronie internetowej, otrzymuje ,,kredyt” o równowartości 200$ na miesiąc, kwota ta zwykle wystarcza na około 28 000 wyświetleń. Nie jest to jednak kredyt, który trzeba spłacić. Właściwie jest to coś w rodzaju puli prezentowej od Google. ,,Kredyt” ten możesz wykorzystać, korzystając z usług tego narzędzia, jednak jeśli przekroczysz limit, będziesz musiał zapłacić, aby móc dalej korzystać z usług. Zatem tak naprawdę to, czy będziesz zmuszony płacić za korzystanie z klucza API Google, zależy od ruchu panującego na stronie i tego, ilu użytkowników będzie zainteresowanych używaniem zamieszczonej mapki.

Jeśli chcesz mieć pewność, że nie poniesiesz dodatkowych kosztów związanych z wyświetlaniem mapy na stronie, możesz ustawić ograniczenie do 200$, czyli do takiej kwoty, jaką otrzymasz za darmo od Google. Co to zmienia? Gdy dojdzie do przekroczenia tejże kwoty, nie będą naliczane żadne opłaty, ale musisz się liczyć z tym, że mapa będzie się wyświetlała nieprawidłowo.

Warto jeszcze dodać, że konieczność poniesienia dodatkowych kosztów (gdy nie ustawisz wspomnianego ograniczenia) najczęściej pojawia się w przypadku popularnych witryn, które są bardzo chętnie odwiedzane przez sporą liczbę użytkowników. Taki problem raczej nie występuje, jeśli chodzi o małe strony internetowe – tutaj wystarczające będą te limity za darmo oferowane przez Google.

🚀 Jak zdobyć klucz API Google – podsumowanie

Po przeczytaniu naszego artykułu wiesz już, jak uzyskać klucz API Google. Proces ten raczej nie powinien sprawić Ci większych problemów, tym bardziej że przedstawiliśmy całą instrukcję. Warto dodać spersonalizowane Mapy Google do strony, ponieważ jest to ogromna pomoc dla klientów, którzy chcieliby np. udać się do siedziby sklepu. Jest to również sposób na zwiększenie rozpoznawalności siedziby firmy. Nie mamy wątpliwości, że korzystanie z funkcjonalności Google Maps na stronie internetowej może przynieść mnóstwo korzyści. Jeśli nie radzisz sobie z wdrożeniem opisanego rozwiązania, nasi specjaliści chętnie zajmą się Twoją stroną internetową.

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Autor

Michał Kukliński

Założyciel agencji marketingowej efectownia.pl. W swoich działaniach stawia na kompleksowość, oferując swoim klientom pozycjonowanie stron www, prowadzenie profili w social mediach, płatnych kampanii reklamowych, audytów, usługi copywritingu. Zaimplementowanie systemu pracy z książki „Praca głęboka” Cala Newporta” stanowiło jeden z ważnych kroków w jego karierze.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *