blog poradniki SEO

Jak wykorzystać Google Trends do optymalizacji SEO?

jak wykorzystać Google Trends w SEO

Wybranie najskuteczniejszych słów kluczowych to czasochłonne zadanie. Podczas podejmowania decyzji musisz znaleźć idealny balans między liczbą wyszukiwań a poziomem konkurencyjności. Zazwyczaj do analizy słów kluczowych polecamy takie narzędzia jak Senuto czy Semstorm, ale tym razem mamy do zaproponowania jeszcze jedno świetne i całkowicie darmowe narzędzie, czyli Google Trends. Sprawdź, jak działa i jak wykorzystać Google Trends do optymalizacji SEO.

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Jak działa Google Trends?

Google Trends to darmowe narzędzie, którego głównym zadaniem jest badanie popularności wyszukań. Wykorzystywane do badania trendów, czyli tego, jakie słowa kluczowe są w danej chwili najczęściej wyszukiwane, a których popularność dopiero rośnie. Przy pomocy narzędzia możesz dowiedzieć się, kiedy w ciągu roku rośnie zainteresowanie produktami czy różnymi zagadnieniami. Dane prezentowane są w prostych i czytelnych wykresach, które jeszcze dodatkowo ułatwiają analizę.

Zatem, jak działa Google Trends? Narzędzie jest bardzo proste w użyciu. Wystarczy wpisać wybrane słowo kluczowe, zapytanie, czy nazwę produktu w pole wyszukiwania i kliknąć enter.

jak działa google trends

Następnie możesz dostosować wyniki do swoich potrzeb, tj. wybrać:

  • lokalizację – czy chcesz analizować popularność frazy w Polsce, czy w innym, wybranym kraju,
  • okres do analizy – najczęściej wybieraną opcją jest monitorowanie popularności frazy w ostatnich 12 miesiącach, ale do wyboru masz także krótsze i dłuższe okresy,
  • kategoria – możesz ułatwić narzędziu analizę i wskazać branżę, której dotyczy słowo kluczowe,
  • miejsce analizy – Google Trends umożliwia analizowanie zapytań w Wyszukiwarce Google, Wyszukiwarce grafik, Wyszukiwarce wiadomości, Zakupach Google oraz w Wyszukiwarce w YouTube.

Ciekawą funkcją jest także porównywanie popularności dwóch fraz, dzięki temu możesz łatwiej zdecydować, które słowo kluczowe zapewnia więcej korzyści.

6 sposobów, jak wykorzystać Google Trends w SEO

Google Trends ma wiele zastosowań – świetnie sprawdza się w trakcie badania rynku, szukania inspiracji na artykuły blogowe czy też właśnie w trakcie pozycjonowania strony. Sprawdź, jak wykorzystać Google Trends w SEO.

Jak wykorzystać Google Trends w SEO? Do szukania sezonowych słów kluczowych

Wpisz główne słowo kluczowe w pole wyszukiwania i poczekaj, aż narzędzie je przeanalizuje. Zjedź niżej do kategorii „Podobne zapytania” i „Podobne tematy”. W tych miejscach znajdziesz kilka proponowanych słów kluczowych, które warto przeanalizować i wykorzystać do zwiększenia widoczności swojej strony internetowej w wynikach wyszukiwania Google.

Google trends w SEO - sezonowe słowa kluczowe

Najlepiej jeśli każde słowo kluczowe przeanalizujesz osobno. Możesz je kliknąć, aby sprawdzić, np. jak kształtuje się ich sezonowość w ciągu roku. Następnie otwórz Planer Słów Kluczowych od Google lub Semstorm, żeby przekonać się, jaka jest konkurencyjność danej frazy kluczowej i średnio, ile zapewnia wyświetleń w ciągu miesiąca.

Google Trends - sezonowe słowa kluczowe

W przypadku analizy frazy „okulary przeciwsłoneczne” Google Trends proponuje zwrócić szczególną uwagę na takie wyszukiwania jak np. „modne okulary przeciwsłoneczne 2025”, „okulary miu, miu” czy markowe modele np. Armani.

Jak wykorzystać Google Trends w SEO? Do odkrywania trendów w branży i dopasowywania do nich treści na stronie

Wpisując słowo kluczowe do Google Trends możesz też dowiedzieć się, jak kształtuje się jej popularność w ciągu roku. Dzięki temu dowiesz się, kiedy warto rozpocząć działania SEO, żeby osiągnąć oczekiwane efekty.

Pamiętaj, że pozycjonowanie strony wymaga czasu, dlatego najlepiej rozpocząć optymalizację strony czy budowanie profilu linków już nawet 9-12 miesięcy wcześniej przed spodziewanym szczytem sezonu.

Dla przykładu „okulary przeciwsłoneczne” cieszą się największą popularnością od marca do końca sierpnia. Dlatego sezon jesienno-zimowy będzie doskonałym czasem na to, żeby ruszyć z audytem SEO, optymalizacją strony i budowaniem solidnego profilu linków.

Google Trends w SEO - trendy w branży

Jak wykorzystać Google Trends do optymalizacji SEO? Wypróbuj opcję, która umożliwia analizę trendów z poprzednich lat, np. z ostatnich 5 lat. Dzięki temu sprawdzisz, czy tegoroczna popularność danej frazy kluczowej to jednorazowy trend, czy powraca każdego roku w podobnych terminach. Po takiej analizie tworzenie strategii SEO stanie się znacznie skuteczniejsze.

Jak wykorzystać Google Trends w SEO? Do planowania treści

Wcześniej wspomniane sekcje „Podobne zapytania” i „Podobne tematy” mogą posłużyć także jako inspiracje do tematów na content. To prawdziwa skarbnica pomysłów na frazy z tzw. długiego ogona. Zapewnia świetne inspiracje na artykuły blogowe, posty do social mediów czy tematy do poruszenia w newsletterze.

Google Trends warto wykorzystać także podczas planowania treści. Wiedząc, kiedy dany temat czy fraza kluczowa zyskuje zazwyczaj największą popularność, możesz odpowiednio wcześniej stworzyć post czy artykuł na ten temat. W przypadku artykułów blogowych pamiętaj o działaniu z dużym wyprzedzeniem. Skorzystaj z naszego poradnika – „Jak przyspieszyć indeksowanie strony w Google?”, aby nieco przyspieszyć proces indeksacji artykułu przez roboty Google.

Jeśli publikujesz wiadomości z branży lub kraju, Google Trends również doskonale sprawdzi się do tego, żeby dowiedzieć się, czym aktualnie żyje Internet. Pisząc na te tematy, przyciągniesz użytkowników na swoją stronę internetową.

Jak wykorzystać Google Trends w SEO? Do odkrywania lokalnych trendów

Prowadzisz lokalną firmę, ale wykorzystujesz SEO do promocji marki w Internecie? W takim przypadku również pomocna może być wiedza o tym, jak wykorzystać Google Trends do optymalizacji SEO. Narzędzie publikuje dane na temat popularności zapytania czy frazy kluczowej w zależności od interesującego nas regionu lub miasta. Wystarczy, że wybierzesz interesujący Cię obszar, aby uzyskać dane na temat tego, jak kształtuje się poziom zainteresowania danym tematem.

Zwróćmy jeszcze uwagę na wartości, jakie podaje Google Trends. W przypadku frazy „okulary przeciwsłoneczne” Wielkopolska została wskazana jako obszar, w którym jest największe zainteresowanie tym tematem. Narzędzie podaje wartości w skali od 0 do 100, przy czym im wyższa jest liczba, tym popularność danej frazy kluczowej jest wyższa.

Google Trends nie wskazuje konkretnej liczby wyszukań danej frazy kluczowej czy zapytania.

Sekcja „Zainteresowania według regionu” będzie przydatna także podczas konfiguracji kampanii reklamowej np. w Google Ads czy Meta Ads.

Google trends w SEO - trendy lokalne

Jak wykorzystać Google Trends w SEO? Do analizy działań SEO konkurencji

Korzystając z funkcji „Porównaj”, możesz zyskać kilka interesujących informacji. Przyjrzyjmy się temu, jak wykorzystać tę opcję do analizy konkurencji, np. do:

  • sprawdzenia, które słowo kluczowe wzbudza największe zainteresowanie w Google – z pozoru niewielka zmiana czy synonim frazy kluczowej może całkowicie odmienić widoczność w Google,
  • analizy, czy warto rozszerzyć ofertę – wpisz nazwę sprzedawanego produktu, a także towar substytucyjny, który oferuje konkurencja; porównaj wyniki i zastanów się, które produkty opłaca się sprzedawać,
  • tworzenia kampanii reklamowej – sprawdź, który produkt w danej chwili wzbudza większe zainteresowanie; to pomoże Ci zdecydować, kiedy warto uruchomić kampanię; korzystanie z tej funkcji jest szczególnie przydatne, gdy masz mały budżet na reklamę lub chcesz zoptymalizować koszty.

Warto wykorzystać Google Trends także do analizy konkurencji poprzez skorzystanie z funkcji „Porównaj” i wpisanie nazwy swojej marki oraz największej konkurencji. Porównaj zainteresowanie marką w skali roku.

Na przykład wpisując nazwę dwóch brandów takich jak DPD i DHL, możesz uzyskać następującą analizę:

Google trends w SEO - analiza konkurencji

Jak widzisz, Google Trends wskazuje porównanie zainteresowaniem markami w ciągu roku, a także w zależności od województwa. To bardzo przydatne informacje. Na przykład w województwie opolskim widoczne jest wyraźnie większe zainteresowanie usługami kurierskimi firmy DPD. Oznacza to, że albo mieszkańcy bardzo rzadko wybierają firmę DHL w tym rejonie, albo jest tam niewiele punktów, gdzie można nadać przesyłki. Warto przy okazji prześledzić jakość usług firmy DHL w tym rejonie, bo być może lokalne niedociągnięcia wpływają na aż tak wyraźną przewagę firmy DPD.

Analizując w ten sposób wyniki z Google Trends można zyskać informację np. o tym, w jakich regionach warto zwiększyć intensywność działań SEO, ale też innych działań marketingowych, żeby zwiększyć zasięg marki.

Jak wykorzystać Google Trends w SEO? Do zwiększania skuteczności audytów SEO

Audyt SEO pomaga w sprawdzeniu, czy dotychczasowa strategia SEO realizowała ustalone cele. Umożliwia znalezienie błędów, które mogą osłabiać widoczność strony w wynikach wyszukiwania.

Google Trends można z powodzeniem wykorzystywać także podczas audytu SEO. Szczególnie podczas analizy słów kluczowych. W trakcie audytu warto upewnić się, czy wybrane wcześniej frazy nadal wzbudzają zainteresowanie grupy docelowej. Jeśli okaże się, że narzędzie wskazuje, że frazy tracą na popularności, to warto zrezygnować z nich i wybrać inne, korzystniejsze dla marki słowa kluczowe.

Jak jeszcze wykorzystać Google Trends do promocji marki?

Google Trends to niepozorne narzędzie kryjące w sobie sporo funkcji, które można wykorzystać do optymalizacji SEO, ale też do promocji marki poza wyszukiwarką Google.

Jak działa Google Trends? Przyjrzyjmy się 4 sposobom, które pomagają w promocji marki w Internecie:

  •  optymalizacja filmów na YouTubie – Google pomoże Ci znaleźć trendy na YouTubie, które ułatwią planowanie contentu; przejdź do sekcji „Podobne zapytania”, aby znaleźć słowa kluczowe, które warto wykorzystać do optymalizacji filmów na YouTubie i w ten sposób zwiększyć ich widoczność,
Google Trends w SEO - optymalizacja filmów na youtube
  • optymalizacja strony i zwiększenie jej widoczności także w innych kanałach – Google Trends pozwala na analizę wyszukań nie tylko w wyszukiwarce Google, ale też np. w Google Zakupy, Wyszukiwarce Grafik czy Wiadomości; możesz dowiedzieć się, jakie frazy kluczowe i produkty są często wyszukiwane,
  • zwiększenie skuteczności kampanii reklamowych w Google Ads – analizując sezonowość i trendy w czasie rzeczywistym, dowiesz się, kiedy warto uruchomić kampanię reklamową; Google Trends pomaga w optymalizacji i planowaniu kampanii, a także w skuteczniejszym zarządzaniu budżetem,
  • współpraca z Influencerami – jeśli chcesz rozpocząć współpracę z popularnymi Influencerami, o których jest aktualnie głośno i to w pozytywny sposób, wykorzystaj Google Trends i odkryj, z kim warto współpracować.

🚀Wykorzystaj Google Trends do optymalizacji SEO

Google Trends to narzędzie, które warto użyć podczas pozycjonowania strony. Polecamy wykorzystać je np. do:

  • analizowania sezonowości słów kluczowych – dowiesz się także, które frazy nie są już popularne,
  • planowania treści,
  • szukania pomysłów na content w swojej branży,
  • odkrywania trendów,
  • analizowania lokalnych trendów – czyli tego, czym żyje lokalna społeczność,
  • analizowania konkurencji,
  • znajdowania popularnych Influencerów do współpracy,
  • zwiększania skuteczności audytów SEO,
  • optymalizowania treści i strony internetowej,
  • szukania inspiracji na filmy publikowane na YouTube,
  • planowania i optymalizowania kampanii reklamowych PPC, np. Google Ads lub Meta Ads.

Sprawdź osobiście, jak wykorzystać Google Trends do optymalizacji SEO swojej strony internetowej.

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Autor

Michał Kukliński

Założyciel agencji marketingowej efectownia.pl. W swoich działaniach stawia na kompleksowość, oferując swoim klientom pozycjonowanie stron www, prowadzenie profili w social mediach, płatnych kampanii reklamowych, audytów, usługi copywritingu. Zaimplementowanie systemu pracy z książki „Praca głęboka” Cala Newporta” stanowiło jeden z ważnych kroków w jego karierze.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *