blog marketing SEO

Jak wybrać agencję e-commerce?

Jak wybrać agencję e-commerce

Jak wybrać agencję e-commerce?

Konkurencja w branży e-commerce już od kilku lat jest ogromna. Pojawia się coraz więcej sklepów internetowych, więc nie ma co liczyć na to, że coś się zmieni w tej kwestii. To z kolei wiąże się z tym, że nowym sklepom online trudno się wyróżnić. Jednym ze sposobów na przyciągnięcie użytkowników może być współpraca z agencją e-commerce. Jak wybrać odpowiednią firmę? O co warto zadbać? O wszystkim piszemy w naszym artykule. Sprawdź, jakie kwestie są najważniejsze!

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Agencja e-commerce – co to?

Co to jest agencja e-commerce? W dużym skrócie to firma, która zapewnia profesjonalne wsparcie biznesom online. Do jej zadań należy budowa i rozwój sklepów internetowych w różnych obszarach. Większość takich firm może zaoferować szeroki zakres działań. 

Wchodzi w niego m.in. przygotowanie projektu strony, marketing internetowy czy stworzenie strategii rozwoju. Dobra agencja e-commerce to taka, która pomaga odnieść firmom sukces w Internecie poprzez profesjonalną i kompleksową obsługę wszystkich działań e-commerce. 

Co roku powstaje coraz więcej sklepów internetowych w Polsce, co na pewno przełoży się na wzrost zainteresowania usługami agencji e-commerce. Przedsiębiorcy chętniej przenoszą też swoje biznesy do sieci. Co więcej, prognozy Dun & Bradstreet Poland mówią, że na koniec 2023 roku będzie jeszcze więcej sklepów online – ich liczba może przekroczyć nawet 65 tys.! 

Liczba sklepów internetowych w latach 2017–2022
201729,1 tys. 
201828,9 tys. 
2019 36,6 tys. 
2020 44,5 tys. 
202152,3 tys. 
202257,9 tys. 

Informacje dotyczące liczby sklepów internetowych w Polsce w latach 2017–2022 [przyp.1]

Dlaczego warto poświęcić sporo czasu na wybór odpowiedniej agencji e-commerce?

Przede wszystkim musisz wiedzieć, że na rynku znajdziesz zarówno dobre, jak i złe agencje e-commerce. Jeśli więc niebawem planujesz nawiązać współpracę z taką firmą lub chciałbyś ją zmienić na inną, lepiej poświęcić więcej czasu na dobór odpowiedniej agencji. Jeśli o to nie zadbasz, istnieje spore prawdopodobieństwo, że bardzo szybko będziesz niezadowolony ze współpracy. Mogą pojawić się takie problemy jak m.in. niska jakość prac. Twój sklep nie może być „byle jaki”, powinien być oryginalny, aby przyciągać klientów. Sporym problemem może być również niedotrzymywanie ustalonych terminów realizacji zadań. Oczywiście zły dobór agencji to także ryzyko, że pojawią się problemy z komunikacją. Lepiej więc przyłóż się do poszukiwań dobrej agencji e-commerce. 

Jak wybrać dobrą agencję e-commerce? Najważniejsze wskazówki 

Jak wybrać agencję e-commerce? Mogłoby się wydawać, że nie ma prostszego zadania. W końcu wystarczy wpisać w wyszukiwarkę Google hasło: „agencja e-commerce” i wyświetli się wiele wyników. Jednak jeśli faktycznie zależy Ci na tym, aby Twój sklep internetowy był prowadzony w sposób profesjonalny, przez osoby ze specjalistyczną wiedzą i doświadczeniem, musisz poświęcić sporo czasu na poszukiwanie odpowiedniej agencji. Na co powinieneś zwrócić uwagę, aby upewnić się, czy warto zaufać danej firmie? Poniżej znajdziesz najważniejsze wskazówki!

Doświadczenie w branży to podstawa

Pierwszą kwestią, na którą musisz zwrócić uwagę, jest oczywiście doświadczenie. Sprawdź, jak długo agencja e-commerce działa na rynku. Najlepiej, aby wybrana przez Ciebie firma posiadała doświadczenie w branży, w której działasz. Zajmujesz się sprzedażą ubrań online? Poszukaj agencji, która jest wyspecjalizowana w rozwijaniu tego typu biznesów. Oczywiście bardzo ważne jest też to, aby agencja e-commerce starała się zrozumieć Twoje problemy i oczekiwania. Jeśli nie interesuje się Twoją firmą, nie pyta i po prostu nie jest dociekliwa, to zły znak. 

Wstępna rozmowa już wiele Ci powie

Już po pierwszej rozmowie z agencją e-commerce jesteś w stanie stwierdzić, czy warto jej zaufać. Jeśli już na początku spotkania słyszysz o cenie, to niestety może oznaczać, że agencji zależy tylko na jednym. Ta dobra firma zainteresuje się najpierw Twoimi celami biznesowymi. Na rozmowie powinni pojawić się także merytoryczni pracownicy, a nie jedynie złotoustni sprzedawcy. Dlaczego? W końcu to strateg lub specjalista będzie zajmował się przygotowaniem oferty i Twoim sklepem, więc to on powinien ustalać z Tobą wszystkie najważniejsze kwestie.

Podczas pierwszego spotkania powinieneś dowiedzieć się, czy firma ma rozwiązania i narzędzia, dzięki którym możliwa będzie realizacja Twoich celów. To także odpowiedni czas na ustalenie, ile sprzedaży może wygenerować agencja w Twoim sklepie w określonym czasie. Specjaliści muszą też wskazać, jak chcą to osiągnąć. 

Agencja powinna oferować pełen pakiet usług e-commerce

Jak wybrać agencję e-commerce? Kolejną ważną kwestią, którą powinieneś uwzględnić, jest oferta usług e-commerce. Zależy Ci na tym, aby Twoim sklepem zajmował się tylko jeden zespół? W takim razie znajdź taką agencję, która może zapewnić pełen pakiet usług e-commerce. To rozwiązanie na pewno umożliwi Ci spore oszczędności zarówno pod względem czasu, jak i pieniędzy. Jest także inna zaleta – współpracując z jedną agencją, ograniczysz sytuacje, w których jeden specjalista będzie spychał odpowiedzialność za niezadowalające efekty działań na innego pracownika.

Zatem wybierając agencję e-commerce, sprawdź, czy znajdziesz w jej ofercie takie usługi jak np. przygotowanie i wdrożenie strategii, wsparcie w obsłudze klienta, tworzenie contentu, obsługa social media. Postaw na zespół, w którym pracuje wielu specjalistów, dzięki czemu wszelkie urlopy czy nieobecności Twojego opiekuna nie będą Cię zbytnio interesowały, bo zachowana będzie ciągłość działań.

Przygotowanie briefu może pomóc w poszukiwaniach

Wspomnieliśmy już o tym, że polecana agencja e-commerce powinna chcieć zrozumieć Twój biznes i być dociekliwa. Jednak ważne jest także to, abyś Ty jako przedsiębiorca wykazywał się inicjatywą. Dlatego też już na etapie poszukiwań agencji e-commerce, powinieneś przygotować wszystkie najważniejsze informacje o swojej firmie. Stwórz dokument, w którym zawrzesz wszystko to, co najważniejsze. Wspomnij w nim o tym, co sprzedaje się najlepiej, a czego sprzedaż nie idzie zbyt dobrze. Dodaj, jaka kategoria w sklepie online cieszy się największym zainteresowaniem. Następnie przedstaw taki dokument wybranej agencji e-commerce.

Zainteresuj się portfolio agencji

Zadając sobie pytanie, jak wybrać agencję e-commerce, musisz wiedzieć, że niemniej ważne jest jej portfolio. Przyjrzyj się jemu i zwróć uwagę, jak działają stworzone przez agencję sklepy internetowe i jak się prezentują. Postępuj dokładnie tak samo, jakbyś zatrudniał kogoś do pracy na etat. Wówczas pewnie zwróciłbyś szczególną uwagę na CV i doświadczenie.

W tym przypadku ważne jest portfolio, w którym możesz np. sprawdzić, czy agencja ma na swoim koncie współprace ze sklepami z Twojej branży. Taka informacja może być dla Ciebie ważna zwłaszcza jeśli sprzedajesz mało znane towary. Sprawdzając portfolio agencji e-commerce, możesz łatwo i szybko dowiedzieć się, jak tworzy sklepy internetowe i jakie wartości reprezentuje. Jeśli czujesz, że „nadajecie na innych falach”, to raczej dana firma nie będzie zbyt dobrym wyborem. 

Wybierz agencję, która uwzględni Twoje założenia i cele

Dla agencji e-commerce Twoje dobro i sukces powinny być najważniejsze. Dlatego też zwróć uwagę na to, czy wybrana przez Ciebie agencja indywidualnie podchodzi do potrzeb klienta. Nie ma tutaj miejsca na szablonowe podejście. Dobra firma zaproponuje Ci wiele rozwiązań, które przyniosą efekty. Weźmie pod uwagę także Twój budżet na działania promocyjne. Pracownicy powinni dążyć do tego, aby wszelkie wdrażane działania były zgodne z Twoimi celami i potrzebami.

Przykładowo, jeśli chcesz szybko dotrzeć do potencjalnych klientów, zaproponują Ci np. Google Ads, a nie np. pozycjonowanie (które, choć zapewnia długotrwałe efekty, to jednak trzeba na nie poczekać nawet kilka miesięcy). Polecana agencja e-commerce powinna także omówić z Tobą różnice między Google Ads a pozycjonowaniem i dać Ci wybór. 

Cykliczne spotkania są niezbędne, by omówić efekty

Regularne spotkania z agencją e-commerce są niezbędne, aby np. porozmawiać na temat postępów i zaplanować dalsze działania. Już na samym początku warto więc dopytać, czy takowe się odbywają. Wystarczy, że raz w tygodniu o wyznaczonej porze spotkacie się i omówicie najważniejsze kwestie. Niekoniecznie muszą odbywać się one w biurze.

W dzisiejszych czasach w końcu żadnym problemem nie są rozmowy zdalne. Warto tutaj też wspomnieć o sposobie bieżącej komunikacji. Raczej nie chcesz otrzymywać telefonów kilka razy dziennie w dodatku o późnych porach, prawda? Takie kwestie warto ustalić już na samym starcie, aby nie dopuścić do nieprzyjemnych sytuacji. 

Bądź w stałym kontakcie z agencją i informuj o zmianach/nowościach

Niestety, przedsiębiorcy często wymagają wiele od agencji e-commerce, a nic nie dają od siebie. To duży błąd, ponieważ tylko dzięki partnerskiej współpracy efekty działań mogą być naprawdę zadowalające. Zatem postaraj się dać coś również od siebie. Przykładowo, właśnie zdecydowałeś się na wprowadzenie nowej formy płatności lub dostawy? A może w sklepie online pojawiły się nowe produkty? O wszystkich tego typu zmianach powinieneś poinformować wybraną agencję, by ta mogła przekazać tę informację dalej, czyli np. opublikować post w social mediach. 

Zapoznaj się z opiniami na temat agencji e-commerce

Wśród aspektów, które trzeba wziąć pod uwagę, są też referencje agencji e-commerce. Dopiero rozglądasz się za zaufaną agencją? W takim razie zapytaj znajomych, którzy prowadzą własne biznesy, czy mogą Ci polecić jakąś firmę. Całkiem spora szansa na to, że mają oni już pewne doświadczenie w tym zakresie i będą mogli Ci pomóc. Dobrą opcją może być także zapoznanie się z najpopularniejszymi agencjami e-commerce w Google. Jak je znaleźć? 

Wpisz w wyszukiwarkę Google „agencja e-commerce” i zobacz, jakie firmy znajdują się w top10 wyników organicznych. Przejrzyj je, a następnie przeczytaj, jakimi cieszą się opiniami. Źródłem opinii może być wizytówka Google czy media społecznościowe. Te najlepsze agencje e-commerce mogą pochwalić się wieloma dobrymi opiniami. Nie przerażaj się jednak gdy dostrzeżesz negatywną opinię.

Jedna sztuka wcale nie musi o niczym świadczyć. Jednak zapoznaj się z nią dokładnie i sprawdź reakcję agencji. Czy była zainteresowana nawiązanie kontaktu z niezadowolonym klientem czy zaproponowała rekompensatę? 

Sprawdź, w jaki sposób będziesz informowany o efektach

Jak agencja e-commerce informuje o efektach wdrażanych działań to kolejna niezwykle ważna kwestia. Wyniki najlepiej ukazują comiesięczne raporty, w których można znaleźć zazwyczaj takie wskaźniki jak np. widoczność sklepu na frazy, na które się go pozycjonuje, współczynnik konwersji, procent porzuconych koszyków czy czas spędzony na stronie (w przypadku inwestycji w pozycjonowanie). Precyzyjnie przygotowane raporty powinny być omawiane na regularnych spotkaniach.

Właśnie w ten sposób klient może w pełni zrozumieć, jak działa agencja e-commerce i upewnić się, że ta współpraca się opłaca. Niektóre agencje udostępniają na swojej stronie także case study, które pokazują efekty przeprowadzonych kampanii. Warto zapoznać się również z nimi przed wyborem danej firmy.

🚀 Jak wybrać agencję e-commerce – podsumowanie

Podsumowując, teraz już wiesz, jak wybrać agencję e-commerce. Wcale nie jest to takie proste zadanie. Do najważniejszych kwestii, jakie musisz zweryfikować, zaliczamy m.in. doświadczenie firmy, portfolio i zakres działań. Dla niektórych przedsiębiorców ważne mogą być też takie aspekty jak np. forma przedstawiania efektów działań czy cykliczne spotkania. Jeśli wykorzystasz wspomniane przez nas wskazówki, jesteśmy pewni, że uda Ci się znaleźć agencję, która sprosta Twoim oczekiwaniom, a Twój sklep będzie się rozwijał wyjątkowo szybko i przyniesie ogromne zyski. 

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Źródła:

[1] https://www.statista.com/statistics/955943/poland–number–of–registered–e–commerce–stores/

Autor

Michał Kukliński

Założyciel agencji marketingowej efectownia.pl. W swoich działaniach stawia na kompleksowość, oferując swoim klientom pozycjonowanie stron www, prowadzenie profili w social mediach, płatnych kampanii reklamowych, audytów, usługi copywritingu. Zaimplementowanie systemu pracy z książki „Praca głęboka” Cala Newporta” stanowiło jeden z ważnych kroków w jego karierze.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *