
Jak zadbać o doświadczenia klientów i dopasować sklep internetowy do oczekiwań współczesnych użytkowników? Potrzebujesz elastycznej technologii, która pozwoli na szybkie i efektywne dostosowanie wyglądu sklepu i jego funkcjonalności w zależności od potrzeb i trendów. Rozwiązaniem jest Headless Commerce, czyli koncepcja, której celem jest oddzielenie warstwy frontendowej od backendowej. Sprawdź już teraz, co to jest Headless Commerce i przekonaj się, czy to dobre rozwiązanie w branży e-commerce.

Co to jest Headless Commerce?
Pojęcie Headless Commerce stosowane jest zamiennie także z headless e-commerce, headless CMS czy po polsku bezgłowy CMS. Odnosi się do nowoczesnego rozwiązania, polegającego na oddzieleniu frontendu od backendu. Dzięki temu, że są niezależne od siebie, możliwe staje się znacznie szybsze i elastyczniejsze tworzenie sklepu internetowego.
Headless CMS wykorzystuje technologię PHP i JavaScript do tworzenia szablonów i wizualnych aspektów na stronie. Użytkownik wybierający tę technologię zyskuje dużą swobodę podczas tworzenia unikatowego frontendu. Trzeba podkreślić, że z perspektywy programistów Headless CMS zapewnia możliwość tworzenia aplikacji webowych, które są dopracowane zarówno pod względem funkcjonalnym, jak i wizualnym.
Oto przykłady CMS-ów, które oferują Headless Commerce:
- Sanity,
- Strapi,
- Contentful.
Warto podkreślić, że coraz więcej globalnych marek już zdecydowało się na wprowadzenie Headless Commerce. Wśród nich znajdują się – Sony, Etsy, Nike, Castorama, Amazon, Toyota i wiele innych.
Zalety Headless Commerce
To większa elastyczność
Projektowanie aplikacji webowych z wykorzystaniem Headless Commerce jest znacznie łatwiejsze, bo nie wiąże się niemal z żadnymi ograniczeniami. Wprowadzenie funkcjonalności i dostosowywanie warstwy wizualnej staje się wyjątkowo elastyczne i szybsze. Co ciekawe podczas swojej pracy programista może wybrać framework i język programowania, a także dostosować go do platformy e-commerce.
To szansa na wzrost sprzedaży
Jedną z naczelnych zalet headless e-commerce jest możliwość wdrożenia strategii omnichannel, która polega na sprzedaży naszych produktów przy pomocy różnych kanałów sprzedaży. Dzięki zastosowaniu elastycznego i skalowalnego Headless Commerce zyskujemy szansę na zwiększenie sprzedaży i łatwą integrację witryny z różnymi kanałami sprzedaży.
To pozytywny wpływ na SEO
Czy wiesz, że witryny oparte o technologię Headless Commerce przyspieszają pozycjonowanie strony? To nie mit. Mimo że tradycyjny CMS zawiera wiele rozszerzeń, które wspierają działania SEO, to jednak Headless CMS jest w stanie nadrobić z nawiązką te braki. Konieczne jest to, aby pamiętać podczas projektowania witryny o takich aspektach jak np. metadane, mapa witryny XML czy HTTPS. Niewątpliwie szybkie działanie stron wykorzystujących Headless Commerce również pozytywnie wpływa na pozycjonowanie strony.
Pozycjonowanie e-commerce – sprawdź naszą ofertę!
To szybsze ładowanie się strony
Ważną zaletą jest również to, że sklepy internetowe oparte o Headless CMS charakteryzują się szybszym ładowaniem się strony. To ważna zaleta Headless Commerce, która pozytywnie wpływa na współczynnik konwersji, pozycjonowanie strony i doświadczenie użytkowników. Sekretem szybkiego ładowania strony są wywołania API do pobierania zawartości strony, dzięki czemu system nie zostaje obciążony, a wczytywanie odbywa się bardzo sprawnie.
To wzrost bezpieczeństwa danych
Jeśli obawiasz się o wyciek danych Twoich klientów, to szczególnie warto rozważyć Headless Commerce, które może zapewniać bezpieczeństwo przechowywanym danym. Dzieje się tak z powodu tego, że warstwy frontendowe i backendowe zazwyczaj przechowywane są na dwóch różnych serwerach. W dodatku ich adresy są inne niż domena strony. To z kolei może wpływać na wzrost bezpieczeństwa danych.
To ukłon w stronę mobile-first
Coraz częściej klienci robią zakupy poprzez urządzenia mobilne. Szybkie kupowanie w aplikacji mobilnej czy w sklepie internetowym to szansa na wzrost sprzedaży i zmniejszenie ryzyka, że stracisz klientów, jeśli nie dostosowujesz witryny do oczekiwań kupujących.
Niewątpliwie zaletą headless CMS jest możliwość dostosowania strony do tzw. mobile-first. Umożliwia to tworzenie najpierw innowacyjnej i funkcjonalnej wersji mobilnej witryny, a dopiero później dostosowywanie do niej wersji desktopowej. Ponadto programista może skorzystać z dowolnej technologii podczas tworzenia aplikacji. Rozwój mobilny Twojego sklepu to ogromna szansa na wyprzedzenie konkurencji i zanotowanie wzrostu sprzedaży.
To inwestycja
Warto podkreślić jeszcze jedną zaletę Headless Commerce, która wiąże się z kwestiami finansowymi. Wybierając headless CMS decydujesz się na wyższe koszty początkowe. Jednak można potraktować to jako inwestycję. Dlaczego? Wraz z rozwojem Twojego biznesu to rozwiązanie zapewni łatwe i szybkie skalowanie czy np. możliwość rozszerzenia sprzedaży o nowe kanały sprzedaży. Headless Commerce może stać się inwestycją, a zmiany w obrębie strony można wdrażać znacznie szybciej niż w tradycyjnych CMS.

Jakie są wady headless CMS?
Pomimo iż Headless Commerce wydaje się z pozoru nowoczesnym rozwiązaniem dopasowanym do współczesnych potrzeb, to jednak ma pewne wady, co mogą sprawiać, że nie każda osoba, która chce otworzyć sklep internetowy, zdecyduje się na takie rozwiązanie.
Oto kilka najważniejszych wad Headless Commerce:
- wysokie koszty początkowe – nie jest to propozycja dla małych biznesów, a raczej dla biznesów, które mają w planie dynamiczny wzrost sprzedaży i rozwój oferty,
- ciągła współpraca z programistami – każda awaria czy problem ze stroną będzie wymagał współpracy z programistami, którzy pracowali nad stroną, a to z kolei generuje dodatkowe koszty,
- konfiguracja – do tworzenia sklepu internetowego opartego o Headless Commerce niezbędne będzie posiadanie wiedzy na temat programowania;
- czasochłonne wdrażanie spersonalizowanych funkcjonalności w obrębie witryny.
Dla kogo headless e-commerce?
Wszystko wskazuje na to, że Headless Commerce jest odpowiedzią na potrzeby branży e-commerce. Zapewnia wymaganą elastyczność i możliwość personalizacji, które pomagają w skutecznym dostosowaniu witryn do wymagań użytkowników.
Oto dla kogo polecamy tworzyć sklepy internetowe oparte o Headless Commerce:
- dla dużych firm ze sporym kapitałem,
- dla dużych e-commerce, które sprzedają kilkaset produktów,
- dla sklepów, które sprzedają na wielu rynkach,
- dla firm, które pragną zwiększać swoje dochody poprzez wykorzystanie aplikacji mobilnych,
- dla firm, które szczególnie cenią sobie elastyczność i swobodę związaną z wprowadzaniem innowacyjnych rozwiązań technologicznych.
Czym się różni Headless Commerce od tradycyjnego CMS-a?
Zacznijmy od podstaw, czyli od wyjaśnienia, że każda strona internetowa składa się z 3 elementów – frontendu, backendu i bazy danych. Część frontendowa to ta, którą widzą użytkownicy, wiąże się z interfejsem graficznym. Natomiast część backendowa jest warstwą, dzięki której witryna funkcjonuje prawidłowo. Baza danych służy do przechowywania danych.
Tradycyjne CMS takie jak WordPress z WooCommerce łączy te elementy, są one ze sobą zespolone, co pozwala na zarządzanie nimi w jednym miejscu.
I tutaj uwidacznia się kluczowa różnica między Headless Commerce a tradycyjnym CMS. W przypadku headless CMS oddzielona została warstwa wizualna, czyli front-end od reszty, dzięki temu zyskała znacznie większą niezależność. Pozostałe elementy komunikują się ze sobą za pośrednictwem API.
Czym jeszcze różni się tradycyjny CMS od Headless Commerce? Przedstawiamy kilka ważnych różnic:
- Headless Commerce to ukłon w stronę wielokanałowości, co stanowi znacznie większe wyzwanie w przypadku tradycyjnego CMS-a.
- Elastyczność Headless Commerce polega na tym, że w porównaniu do tradycyjnego CMS-a zapewnia możliwość zaprezentowania widoku sklepu w różny sposób w zależności od urządzenia i formy. Przy czym system backendowy nadal pozostaje ten sam. Dzięki temu można w 100% wykorzystywać unikalne możliwości każdego kanału.
- Zaletą witryn opartych o CMS-y jest intuicyjna obsługa, a nawet możliwość stworzenia sklepu bez posiadania zaawansowanej wiedzy technicznej. Jednak w przypadku headless CMS wygląda to zupełnie inaczej. Warunkiem niezbędnym jest wykorzystanie specjalistycznej, programistycznej wiedzy i poznanie architektury API.
🚀 Postaw swój sklep na Headless Commerce – elastycznie i bez ograniczeń
Czy tworzenie witryny, w tym sklepu internetowego opartego o Headless Commerce to dobry wybór? To zależy. Z jednej strony zyskujesz rozwiązanie, które zapewnia wyjątkową elastyczność, a wszystko dzięki rozdzieleniu warstwy frontendowej od backendowej i bazy danych, które komunikują się ze sobą za pomocą specjalnego API. Do tego wyróżnia się również możliwością sprzedaży produktów na różnych rynkach i w wielu kanałach sprzedaży oraz dużym bezpieczeństwem danych i możliwością dostosowania interfejsu sklepu do różnych urządzeń czy kanałów. Jednak wszystkie te zalety Headless Commerce mogą okazać się niewystarczające, gdy nie masz odpowiedniego budżetu. Nie da się ukryć, że headless CMS to wybór, który wymaga poniesienia sporych kosztów finansowych, aby uzyskać spersonalizowane i skalowalne oprogramowanie. Wysokie koszty to jedna sprawa, ale wadą Headless Commerce jest również czasochłonność, konieczność ciągłej współpracy z programistami i skomplikowana konfiguracja.
Dlatego, jeśli zastanawiasz się dla kogo Headless Commerce będzie najlepszym wyborem, odpowiadamy – dla dużych firm, e-commerce z setką produktów i firm, które poszukują spersonalizowanych rozwiązań technologicznych, czego nie dostarczają inne CMS-y. W pozostałych przypadkach wystarczający może okazać się tradycyjny CMS taki jak np. WordPress z rozszerzeniem WooCommerce, który zawiera spójną ze sobą warstwę frontendową, backendową i bazę danych. Choć co ciekawe WooCommerce też można dostosować do Headless Commerce.
