
Guest posting, czyli gościnne publikowanie to nadal popularny i skuteczny sposób na zwiększenie zasięgu marki i docieranie do nowych odbiorców. Kluczowe jest to, aby publikować artykuły na blogach firm lub osób, które mają spory zasięg lub liczną społeczność, składającą się z przedstawicieli Twojej grupy docelowej. W takiej sytuacji publikowanie artykułów przynosi sporo korzyści, np. zwiększa efektywność działań SEO. Sprawdź, czym jest guest posting i jak wpływa na pozycjonowanie.

Co to jest guest posting?
Zacznijmy od początku, czyli od tego, co to jest guest posting. Polega to na publikowaniu wpisów gościnnych (guest post) na zewnętrznych blogach, serwisach informacyjnych czy portalach branżowych. Guest posting wchodzi w skład content marketingu, który ma na celu zwiększenie widoczności i renomy marki w Internecie przy pomocy contentu.
Najważniejszym elementem publikacji gościnnych jest wartościowy tekst, który dostarcza użytkownikom praktycznych wskazówek czy po prostu odpowiedzi na interesujące ich tematy. Dzięki publikowaniu wpisów gościnnych na tematycznych stronach internetowych możesz zyskać liczne korzyści, np. budowa pozycji eksperta w swojej branży.
Warto zwrócić uwagę także na to, jak wpływa guest posting na pozycjonowanie Twojej strony internetowej. Jednak, aby tak się stało, musisz wiedzieć, jak napisać wartościowy wpis gościnny i gdzie go publikować, żeby osiągnąć oczekiwane efekty. Jesteśmy pewni, że nasz poradnik odpowie na wszystkie te pytania.
Dlaczego warto publikować wpisy gościnne?
Guest posting może zapewnić wiele korzyści dla Twojej firmy. Współpraca z zewnętrznymi blogami i portalami to dobry sposób na zwiększenie rozpoznawalności marki w sieci. Jednak zalet guest posting jest znacznie więcej, dlatego koniecznie przyjrzyjmy się powodom, dlaczego warto publikować wpisy gościnne.
● Budowanie renomy w branży – na początek warto podkreślić, że publikowanie wpisów gościnnych to dobry sposób na to, aby zwiększyć rozpoznawalność marki w branży. Dodawanie wysokiej jakości treści sprawia, że użytkownicy zaczynają postrzegać firmę jako eksperta w danej dziedzinie, a to zwiększa zaufanie względem marki i jej wiarygodność.
● Pozyskiwanie nowych klientów – dzięki wpisom gościnnym możesz dotrzeć do nowych odbiorców, którzy należą do Twojej grupy docelowej. Poszerzanie zasięgu marki to klucz do tego, aby zyskać nowych klientów i rozwinąć firmę.
● Generowanie ruchu na stronie – artykuły gościnne zawierają linki zewnętrzne, które kierują użytkowników do Twojej strony. Dzięki temu możesz skutecznie zwiększać ruch na swojej stronie. To bardzo ważne także z perspektywy innych działań marketingowych, np. możesz następnie stworzyć płatną reklamę w Google Ads opartą o remarketing i docierać do osób, które wcześniej odwiedziły witrynę, ale nie dokonały żadnego działania.
● Wpływ guest postingu na pozycjonowanie – wpisy gościnne publikowane na renomowanych blogach i portalach przynoszą też liczne korzyści z perspektywy działań SEO. Pomagają m.in. notować wyższe pozycje strony w wynikach wyszukiwania Google.
● Współprace biznesowe – pamiętaj także o tym, że publikowanie wpisów gościnnych może stać się początkiem wartościowej współpracy z markami z branży. Nawiązanie kontaktów biznesowych może pomóc w rozwoju Twojej firmy.
Guest posting a SEO – jak wpisy gościnne wpływają na pozycjonowanie?
Guest posting i SEO idą ze sobą w parze. To właśnie dzięki zdobywaniu wartościowych linków zewnętrznych możesz zbudować większą widoczność w Internecie. Sprawdźmy zatem, jak wpisy gościnne wpływają na pozycjonowanie strony.
Skuteczne link building a wpisy gościnne
Guest posting można wykorzystać także podczas tworzenia strategii link buildingowej. Dzięki publikowaniu wpisów na stronach tematycznie powiązanych z branżą, w jakiej działasz, zyskujesz nie tylko możliwość dotarcia do nowych odbiorców ze swojej grupy docelowej, ale też zwiększysz autorytet swojej strony w oczach Google. Koniecznym warunkiem jest wybieranie stron tematycznie powiązanych o dużej renomie. Pozyskane w ten sposób linki zewnętrzne pełnią ważne funkcje podczas pozycjonowania strony internetowej.
Wzrost autorytetu strony w Google
Gdy umieścisz link do swojej strony na renomowanej witrynie, informujesz roboty Google, że Twoja strona jest godna zaufania i zawiera wartościowe treści. Jeszcze skuteczniej zadbasz o wzrost autorytetu strony, gdy dodany wpis gościnny będzie merytoryczny, unikalny i zoptymalizowany, bo dzięki temu będzie mógł znaleźć się wysoko na liście wyszukiwań. To z kolei wpłynie na poprawę profilu SEO Twojej strony.
Wzrost ruchu na stronie
Umieszczenie linku do swojej strony we wpisie gościnnym pomaga także w generowaniu większego ruchu na swojej stronie. Warto podkreślić, że to szczególnie wartościowy ruch, gdyż często dotyczy osób, które wchodzą w skład grupy docelowej Twojej marki.

Jak napisać wpis gościnny? Sprawdzone triki
Dobry post gościnny powinien być wartościowy, zoptymalizowany zgodnie z zasadami SEO, a także unikalny, czyli bez duplikacji. Kluczowe jest również odpowiednie umieszczenie linków w tekście – naturalnie, nienachalnie, ale jednak widocznie np. w górnej części tekstu.
Pamiętaj jednak, że zanim przejdziesz do pisania, musisz dowiedzieć się, kim są użytkownicy, którzy zaglądają na stronę, gdzie będziesz publikować wpis gościnny. To pozwoli Ci dopasować tematykę artykułu do ich potrzeb.
Znajdź miejsce do publikacji wpisu gościnnego
Guest posting wiąże się w dużej mierze z wybraniem odpowiedniego miejsca do publikacji artykułu. Strona powinna być powiązana tematycznie z Twoją branżą, zawierać wysokiej jakości treści, a najlepiej też gromadzić zaangażowaną społeczność.
Wielu właścicieli stron przesyła statystyki swoich witryn, ale polecamy dokonać także własnej analizy, aby zyskać pewność, na jakiej stronie warto publikować wpis gościnny. Świetnie sprawdzi się do tego narzędzie Ahrefs.
Jak wybrać blog do guest postingu? Oto parametry, które warto wziąć pod uwagę:
● ruch organiczny na stronie – upewnij się, czy witryna cieszy się dużą liczbą odwiedzających; szczegółowe informacje na temat ruchu organicznego powinien udostępnić właściciel witryny np. z Google Analytics,
● autorytet domeny – im wyższy wskaźnik DA (Domain Authority), tym lepiej, także z perspektywy pozycjonowania strony,
● URL Rating – UR określa jakość profilu linków dla konkretnej strony; im wyższy wskaźnik, tym lepiej dla SEO witryny,
● tematyka bloga – wybierz stronę powiązaną tematycznie z linkami, które chcesz dodać do tekstu,
● aktywność użytkowników – komentarze pod postami to również ciekawe wskazówki, które mówią o tym, że witryna gromadzi aktywnych użytkowników,
● atrybut nofollow – jeszcze przed publikacją wpisu gościnnego upewnij się, czy link zyska atrybut dofollow, czy też nofollow, który owszem jest często oferowany, ale jednak sprawia, że link ma słabszy wpływ na SEO Twojej strony.
Stwórz wartościowy tekst
Jak stworzyć wpis gościnny? Jednym z najważniejszych elementów jest przygotowanie artykułu, którego odbiorca, czyli przedstawiciel grupy docelowej, uzna za wartościowy. Co to znaczy? Treść powinna być angażująca, aktualna, pomocna i dopasowana do tematyki strony. Jedynie dobrymi treściami użytkownicy chcą się dzielić i udostępniać je w swoich social mediach. Dlatego warto skorzystać z pomocy doświadczonego copywritera, który przygotuje odpowiedni tekst.
Dodaj naturalnie linki
Linkowanie we wpisie gościnnym to bardzo ważny element. Jednak zwróć uwagę na to, żeby link był umieszczony w sposób naturalny i nienachalnie sprzedażowo. Guest posting przynosi więcej korzyści, jeśli nie wygląda jak reklama. Linkowanie powinno być powiązane z treścią.
Oto 3 najważniejsze zasady linkowania we wpisach gościnnych:
● Umieścić link w sposób naturalny w tekście, najlepiej w miejscu, gdzie czytelnik może chcieć dowiedzieć się więcej o jakimś produkcie, usłudze, przykładzie czy zjawisku.
● Wpis gościnny powinien zawierać maksymalnie 1-2 linki.
● Dodaj w tekście wartościowe linki, które prowadzą do stron czy artykułów, które mogą zainteresować odbiorcę i rozwiązać jego problem.
Wykonaj optymalizację SEO treści
Chcesz dowiedzieć się, jak stworzyć wpis gościnny? Nie zapomnij o optymalizacji treści. Twój artykuł gościnny może stać się widoczny w wyszukiwarce Google, ale tylko wtedy, gdy poświęcisz chwilę na dodanie odpowiednich słów kluczowych.
Oto 6 zasad, jak zoptymalizować pod kątem SEO wpis gościnny, aby stał się widoczny w Google:
● wykonaj analizę słów kluczowych i znajdź dopasowane tematycznie frazy kluczowe, które użytkownicy chętnie wpisują w Google,
● dodaj nagłówki H1-H3, aby zadbać o SEO i czytelność treści;
● pisz krótkie, proste zdania i akapity, aby czytanie stało się jeszcze przyjemniejsze,
● dodaj do tekstu słowa kluczowe, ale w sposób naturalny, także w odmianach i synonimach,
● dodaj do tekstu zoptymalizowane grafiki np. zdjęcia, filmy czy infografiki,
● porównaj długość treści konkurencji w Google i napisz tekst o podobnej długości.
🚀 Guest posting – trwały fundament skutecznego pozycjonowania
Guest posting to jedna z najskuteczniejszych metod na zwiększenie zasięgu marki, budowanie pozycji eksperta i poprawę pozycji strony w wynikach wyszukiwania. Zastanawiasz się, jak guest posting wpływa na pozycjonowanie? Pomaga budować autorytet domeny, a także pozyskiwać nowe, wartościowe linki zewnętrzne, dzięki którym Google może umieścić Twoją stronę wyżej na liście wyszukiwania.
Kluczowe jest jednak to, aby wiedzieć, gdzie publikować wpisy gościnne i jak napisać artykuł gościnny, który zapewni liczne korzyści. Dobry guest post musi być wartościowy dla odbiorców, unikalny, ale też zawierać dopasowane tematycznie słowa kluczowe. Wykorzystaj potencjał guest posting i zwiększ swoją widoczność w Internecie, aby zyskać pozycję eksperta w branży.
