
Zgodnie z danymi Google każdego miesiąca Google Lens jest używane do ponad 20 mld wyszukiwań wizualnych. Z czego wynika ogromna popularność tego rozwiązania? Pozwala użytkownikom znaleźć dokładnie taki produkt, jakiego szukają, a dzięki temu mogą zaoszczędzić mnóstwo czasu. Dlatego to świetny sposób na zwiększenie zasięgów, konwersji i dotarcie do potencjalnych klientów. Przekonaj się, jak wykorzystać Google Lens do poprawy SEO.

Co to jest Google Lens?
Zacznijmy od początku – co to jest Google Lens? Możesz również spotkać się z inną nazwą, czyli Obiektyw Google. To aplikacja, która analizuje obraz i rozpoznaje obiekty, teksty, kody, kreskowe, QR i wiele więcej. Narzędzie służy również do przetłumaczenia tekstu po jego zeskanowaniu.
Działanie Google Lens opiera się na sztucznej inteligencji i maszynowym uczeniu. To bardzo przydatne rozwiązanie z perspektywy użytkowników, ale możesz je również wykorzystać do poprawy pozycji w wynikach wyszukiwania i w ten sposób dotrzeć do nowych odbiorców.
Google Lens jest zintegrowane z wyszukiwarką Google. Robiąc zdjęcie za pomocą aplikacji, uzyskasz informacje na temat obiektu np. opinie, ceny oraz informacje gdzie można go kupić.
Zauważalny jest rosnący wpływ narzędzia na e-commerce, ponieważ umożliwia przyspieszenie procesu zakupowego.
Jakie są najważniejsze funkcje Google Lens?
Google Lens zapewnia szereg funkcji, przedstawiamy najważniejsze z nich:
- rozpoznawanie obiektów – za pomocą Obiektywu Google możesz zeskanować dowolny obiekt np. budynek, przedmiot, roślinę lub zwierzę, a następnie dowiedzieć się, co widzisz i znaleźć podobne obiekty,
- ekstrakcja tekstu – funkcja ta pozwala na skanowanie i kopiowanie tekstu z obrazu np. z wizytówki lub dokumentu, a później przenosi tę treść do innej aplikacji, aby przyspieszyć pracę i zaoszczędzić czas,
- rozpoznanie lokalizacji i produktów – ułatwia zidentyfikowanie miejsca np. restauracji, salonu fryzjerskiego, zabytku, a także produktu, który można znaleźć w sklepie internetowym; to bardzo przydatna funkcja podczas planowania podróży i robienia zakupów,
- skanowanie kodów kreskowych i QR – po zeskanowaniu kodów uzyskasz informacje o produkcie, przejdziesz na stronę internetową, pobierzesz aplikację lub skorzystasz z rabatu; dzięki skanowaniu kodów nie musisz ręcznie wprowadzać dane.
Jak Google Lens wpływa na SEO?
Prowadzisz sklep internetowy, a może oferujesz usługi? Nie ignoruj znaczenia Google Lens, bo narzędzie to otwiera przed Tobą nowe możliwości. Wbrew pozorom obiektyw Google ma też wpływ na SEO i pozycję w wynikach wyszukiwania. Dzięki temu przyciągniesz na stronę nowych odbiorców. Przekonaj się, jak Google Lens wpływa na SEO.
Sposób pozyskiwania ruchu
Google Lens to potężne narzędzie do przyciągania ruchu – dotyczy to każdej branży, w której ważne są zdjęcia i efekt wizualny. Użytkownicy korzystający z wyszukiwania wizualnego, szukają konkretnych produktów. Narzędzie proponuje im sklepy, w których mogą kupić to, czego potrzebują. To przekłada się na lepszą widoczność stron. Warunek jest jeden – dobrze zoptymalizowane grafiki. Jak jeszcze możesz zwiększyć ruch na stronie dzięki Google Lens? Zadbaj o dobrej jakości treści wizualne i dopasowane opisy.
Wsparcie lokalnego SEO
Jak wykorzystać Google Lens do poprawy SEO? Zacznij od optymalizacji Profilu Firmy – dodaj opis firmy i zdjęcia z oznaczeniem lokalizacji. Obiektyw Google ma spory wpływ na lokalne SEO, a za pomocą uzupełnionej wizytówki ułatwisz użytkownikom znalezienie informacji na temat Twojego sklepu, punktu gastronomicznego lub usługowego. Zwiększysz też szansę na pojawienie się witryny w wynikach wyszukiwania, co pozwoli Ci dotrzeć do szerszego grona odbiorców.
Poprawa doświadczeń użytkowników
Zaletą Google Lens jest znaczne usprawnienie procesu wyszukiwania. Jak to wpływa na SEO? Dzięki łatwemu dostępowi do wizualnych informacji klienci mogą szybko znaleźć interesujące ich produkty lub usługi. Znaczenie mają również dodatkowe ułatwienia, czyli możliwość skopiowania tekstu bez przepisywania go oraz przekierowanie na stronę produktu. Wpływa to pozytywnie na doświadczenia użytkowników i buduje lojalność.
Poprawa SEO obrazów
Dodanie atrybutów alt, nazw plików i kompresja obrazów wpływają pozytywnie na indeksowanie grafik przez Google. W konsekwencji zwiększa to widoczność strony w wynikach Google Lens, a to może zaprocentować wzrostem organicznego ruchu.
Jak wykorzystać Google Lens do poprawy SEO? 7 zasad
Google Lens ma wpływ na wyszukiwanie wizualne, a w tym również na SEO. Dlatego pora zoptymalizować stronę i wprowadzić kilka zmian, dzięki którym znacząco zwiększysz widoczność w wynikach wyszukiwania. Sprawisz również, że grafiki znajdujące się na Twojej stronie staną się atrakcyjniejsze dla użytkowników i łatwe do zidentyfikowania przez algorytmy Google Lens. Poznaj 7 zasad, dzięki którym dowiesz się, jak wykorzystać Google Lens do poprawy SEO, aby wyprzedzić konkurencję i zwiększyć zainteresowanie swoją ofertą.
Korzystaj z wysokiej jakości zdjęć
Dobrej jakości zdjęcia to podstawa, jeśli chcesz wykorzystać Obiektyw Google do poprawy SEO. O czym powinieneś pamiętać? Zacznij od wybrania grafik o odpowiedniej rozdzielczości, aby nie były widoczne piksele czy rozmycia. Ważna jest też autentyczność, dlatego zamiast grafik stockowych lub zdjęć od producenta, dodaj unikalne grafiki, które wyróżnią Cię na tle konkurencji.
Unikaj również zdjęć z nadmierną ilością filtrów, ponieważ utrudniają one algorytmom Google prawidłową identyfikację. Przez to obrazy nie będą wyświetlały się wynikach Google Lens.
Korzystaj z nowoczesnych formatów zdjęć, ponieważ zapewniają one dobrą jakość także przy małym rozmiarze pliku. Dobrze sprawdzi się m.in.:
- WebP,
- JPEG 2000,
- AVIF.
Dodaj zdjęcia na stronie głównej
Strona główna to wizytówka Twojej witryny i to właśnie tę stronę jako pierwszą odwiedzą roboty Google Lens. Dlatego warto umieścić tam najbardziej reprezentatywne zdjęcia, które skutecznie oddają zalety oferowanych produktów lub usług.
Ważne jest to, aby zdjęcie znajdujące się na stronie głównej było estetyczne i zachęcało do zakupu. Zadbaj również o wyraźne przedstawienie produktu lub usługi, aby roboty Google nie miały problemów z rozpoznaniem obiektu, co znacząco zwiększy widoczność witryny w wynikach wyszukiwania.
Zoptymalizuj zdjęcia pod kątem urządzeń mobilnych
Jak wykorzystać Google Lens do poprawy SEO? Responsywność zdjęć ma ogromne znaczenie. Większość użytkowników korzysta z tego narzędzia za pomocą smartfonów. Dlatego zdjęcia powinny automatycznie dostosowywać się do rozdzielczości urządzenia. Pomocna będzie również opcja lazy loading, ponieważ poprawi prędkość ładowania strony i zwiększy zadowolenie użytkowników.
Zoptymalizuj metadane obrazów
Metadane obrazów – takie jak tytuł, opis i atrybut alt – mają istotny wpływ na widoczność zdjęć w wyszukiwarce. Dzięki temu ułatwisz robotom Google Lens indeksację grafik, żeby zwiększyć szansę na wyświetlenie ich w wynikach wyszukiwania. Zacznij od dodania opisowego atrybutu alt ze słowem kluczowym, aby roboty mogły lepiej zrozumieć, co jest widoczne na zdjęciu.
Znaczenie mają również krótkie, ale treściwe opisy i dodanie danych strukturalnych schema.org, ponieważ zwiększa to szansę na poprawne przypisanie obrazu do wyników wyszukiwania wizualnego.
Zmniejsz rozmiar grafik
Jedną z zasad prawidłowego wykorzystania Google Lens do poprawy SEO, jest też zmniejszanie rozmiaru grafik. Dzięki temu obrazy nie będą miały negatywnego wpływu na prędkość ładowania się strony.
Pamiętaj, że zbyt duże zdjęcia mogą być nadmiernym obciążeniem dla serwera, dlatego zoptymalizuj je – oczywiście przy zachowaniu dobrej jakości. Ma to szczególne znaczenie dla sklepów internetowych lub stron www z dużą liczbą zdjęć.
Optymalizacja grafik przyspieszy ładowanie się strony na urządzeniach desktopowych i mobilnych, a to pozytywnie wpłynie na doświadczenia użytkownika i pozycję w wynikach wyszukiwania. Dlatego zainstaluj wtyczkę WordPress do optymalizacji grafik np. Smush lub skorzystaj z narzędzi takich jak:
Dodaj logo marki na zdjęciach
Jeśli chcesz wiedzieć, jak wykorzystać Google Lens do poprawy SEO, skorzystaj z naszej wskazówki i dodaj logo marki na zdjęciach promujących produkty lub usługi. W ten sposób możesz budować rozpoznawalność, ale też zwiększyć wiarygodność marki. Zadbaj o to, aby logo było subtelne i nie zasłaniało najważniejszych elementów na grafice – inaczej może to utrudniać rozpoznanie obiektu przez roboty Google Lens.
Najlepiej, jeśli za każdym razem logo znajdzie się w tym samym miejscu np. w prawym, górnym rogu.
Dodaj do zdjęć przyjazne dla SEO dane Exif
Dane Exif (Exchangeable Image File Format) zawierają istotne informacje o zdjęciu – są to: data wykonania, lokalizacja i ustawienia aparatu. Wbrew pozorom warto zoptymalizować te dane, aby poprawić SEO wizualne. Co powinieneś zrobić? Dodaj słowa kluczowe, opisy oraz informacje o lokalizacji w polach Exif, a dzięki temu zwiększysz szansę na rozpoznanie obrazu przez Google Lens. Wtedy roboty Google powiążą grafikę z odpowiednimi wynikami wyszukiwania.
Jeśli chcesz poprawić lokalne SEO, to tym bardziej zadbaj o dodanie przyjaznych danych Exif, szczególnie informacji na temat lokalizacji, gdzie zostało zrobione zdjęcie.
Jak edytować dane Exif? Możesz to zrobić za pomocą narzędzi np. Photoshop i ExifTool
🚀Wykorzystaj Google Lens do poprawy SEO
Za pomocą Google Lens możesz poprawić SEO i umożliwić użytkownikom wyszukiwanie wizualne. Dzięki temu użytkownicy łatwiej znajdą oferowane przez Ciebie produkty lub usługi.
Jak wykorzystać Google Lens do poprawy SEO? Pamiętaj o tych zasadach:
- korzystaj z wysokiej jakości zdjęć,
- dodaj zdjęcia na stronie głównej,
- zoptymalizuj zdjęcia pod kątem urządzeń mobilnych,
- zoptymalizuj metadane obrazów,
- zmniejsz rozmiar grafik,
- dodaj logo marki na zdjęciach,
- dodaj przyjazne dla SEO dane Exif do zdjęć.
Pomoże Ci to w poprawie lokalnego SEO, zwiększeniu ruchu na stronie i poprawie doświadczeń użytkowników, a to wpłynie na wysoką pozycją w organicznych wynikach wyszukiwania Google.
