Są liczne sposoby na promowanie swojej strony WWW w Internecie, ale już od dłuższego czasu jednym z najpopularniejszych jest Google Ads. Przedsiębiorcy jednak błędnie myślą, że tego typu reklamy wyświetlają się wszystkim internautom. Otóż nie – w końcu istnieją wtyczki blokujące reklamy. Na czym dokładnie one polegają? Czy skoro one są, to wciąż warto inwestować w Google Ads? Odpowiedzi na te i inne pytania znajdziesz poniżej. Zachęcamy do lektury!
Czym są wtyczki blokujące reklamy?
Z reklamami spotykamy się praktycznie na każdym kroku – w telewizji, w przestrzeni miejskiej czy w radiu. Oczywiście nie brakuje ich również w Internecie. Pojawiają się one praktycznie na każdej stronie internetowej i bywają uciążliwe, szczególnie gdy zasłaniają pole widzenia.
Dlatego popularne są wtyczki blokujące reklamy, nazywane inaczej adblockerami, czy po prostu rozszerzeniem do blokowania reklam. To często stosowane programy komputerowe, których celem jest eliminacja wyświetlanych reklam na stronach WWW. Umożliwiają one zablokowanie lub ukrycie takich elementów jak np. pop-upy czy banery reklamowe. Obecnie są one dostępne dla różnych przeglądarek – Firefox, Chrome, Edge i innych. Jedną z ich największych zalet jest poprawa jakości przeglądania Internetu.
Za najpopularniejszy program do blokowania reklam online uznaje się Adblock – wtyczka stosowana przez kilkadziesiąt milionów użytkowników. Warto wspomnieć również o tym, że umożliwia dostosowywanie ustawień i dodawanie własnych filtrów, co pozwala na lepsze kontrolowanie blokowanych elementów na stronach internetowych.
Adblock a ograniczony dostęp do treści
Jeśli przeglądasz strony internetowe i korzystasz z Adblocka to pewnie nie raz spotkałeś się z komunikatem, w którym była prośba o jego wyłączenie (spójrz na poniższy przykład). Trzeba zatem liczyć się z tym, że mając włączonego Adblocka, dostęp do niektórych treści/funkcji na stronach WWW będzie utrudniony.
Źródło: onet.pl
Oprogramowanie blokujące reklamy – jak często jest wykorzystywane?
Aby poznać odpowiedź na powyższe pytanie, zajrzeliśmy do statystyk przygotowanych przez Backlinko.com. Zgodnie z nimi nawet 42% użytkowników na świecie korzysta z takich narzędzi jak wtyczki blokujące reklamy. Na którym miejscu znajduje się Polska?
Według statystyk z 2023 roku Polska znajduje się na 11 miejscu z wynikiem 44,3% – tyle osób w naszym kraju korzysta z Adblocka, czy innego narzędzia blokującego reklamy. [źródło: https://backlinko.com/ad-blockers-users]
Dlaczego tak dużo osób decyduje się na korzystanie z wtyczek blokujących reklamy? Oto najczęściej podawane powody:
- zbyt duża liczba reklam w Internecie;
- reklamy w Internecie są irytujące;
- reklamy zasłaniają treści na stronie;
- Adblockery zapewnią więcej prywatności w sieci;
- reklamy zawierają wirusy lub błędy;
- Adblockery przyspieszają ładowanie się strony.
Warto też wspomnieć o tym, kto częściej korzysta z oprogramowania blokującego reklamy – kobiety czy mężczyźni? Według statystyk Hootsuite jest ono bardziej rozpowszechnione wśród mężczyzn niż kobiet [źródło: https://www.hootsuite.com/resources/digital-trends]. A co z wiekiem, korzystają z niego głównie młodzi czy starsi? Spójrz na poniższą tabelę:
Grupa wiekowa | Kobiety | Mężczyźni |
16-24 | 43,2% | 49,2% |
25-34 | 43% | 47,6% |
35-44 | 38,4% | 44,8% |
45-54 | 33,5% | 39,1% |
55-65 | 32,1% | 37,3% |
Z powyższych danych wynika, że najczęściej z Adblocka korzystają osoby młode w wieku 16-34. Dane z 2022 roku. Źródło: https://www.hootsuite.com/resources/digital-trends
Adblock nie oznacza, że internauta nie widzi żadnych reklam
Instalacja Adblocka nie jest jednoznaczna z tym, że użytkownik nie będzie widział żadnych reklam. To zdecydowanie dobra informacja dla przedsiębiorców, którzy reklamują swój biznes w Google Ads. Wszyscy, którzy zdecydują się na pobranie takiej wtyczki, mogą następnie wejść w jej opcje i tam zaznaczyć, jakie reklamy mogą się pojawiać, a jakie nie. Spójrz:
Jak wtyczki blokujące reklamy wpływają na Google Ads?
Nie da się ukryć, że wtyczki blokujące reklamy takie jak Adblock mają ogromny wpływ na Google Ads. Dla reklamodawców i wydawców treści online najważniejszą informacją jest to, że powodują spadek liczby wyświetleń i kliknięć, ponieważ Adblock i podobne wtyczki eliminują lub ukrywają reklamy, co rzecz jasna przekłada się na skuteczność kampanii reklamowych. Jeśli zaliczasz się do grona przedsiębiorców, którzy reklamują swój biznes głównie z wykorzystaniem reklam online, możesz dostrzec niższe wskaźniki konwersji czy niższy zwrot z inwestycji.
Innym negatywnym skutkiem mogą być zmniejszone przychody reklamodawców, co wynika z mniejszej ilości wyświetleń i kliknięć. To natomiast może sprawić, że kampania przestanie być opłacalna i reklamodawca będzie musiał znaleźć alternatywną strategię reklamową. Nie da się ukryć, że oprogramowanie blokujące reklamy stawia mnóstwo wyzwań, ale wydaje się, że branża reklamowa coraz lepiej radzi sobie z dostosowywaniem się do tych zmian. Dostarcza reklamy, które są uznawane za akceptowalne i zdaje sobie sprawę, jak ważne jest szanowanie prywatności użytkowników czy zapewnienie im wygody przeglądania.
Wtyczki blokujące reklamy – jak można im przeciwdziałać?
W dzisiejszych czasach prowadzenie kampanii reklamowych w Google Ads i analizowanie ich wyników to dość trudne wyzwanie, tym bardziej że istnieją Adblockery, a w dodatku co pewien czas zaostrza się zasady polityki prywatności. Google już od lat stara się, aby reklamy nie były aż tak nachalne. Oprócz tego ogranicza ich ilość. Przeprowadziło nawet badanie na temat Better Ads Standards, z którego dowiedzieliśmy się, jakie materiały reklamowe nie są mile widziane przez użytkowników zarówno na desktopie, jak i urządzeniach mobilnych. Zacznijmy od tych wyświetlających się na komputerach. Chodzi tutaj przede wszystkim o:
- pop-upy, przez które przeglądanie strony WWW jest utrudnione;
- duże, statyczne reklamy zajmujące więcej niż 30% powierzchni ekranu, zasłaniające większość strony;
- nagrania wideo automatycznie odtwarzające dźwięk.
Dokładnie te same rodzaje reklam są niezalecane na urządzeniach mobilnych. Oprócz nich nie należy stosować:
- zbyt dużej gęstości reklam;
- reklam ze zmieniającymi się kolorami czy migającymi światłami;
- pełnoekranowych reklam zmuszających użytkownika do scrollowania.
Czy wciąż warto inwestować w reklamy Google Ads?
Z wtyczek blokujących reklamy korzysta naprawdę mnóstwo osób, przez co dotarcie z reklamą do odbiorców jest trudniejsze, ale nie niemożliwe. W końcu nie wszyscy internauci używają tego rodzaju oprogramowania. Nadal są miliony osób, które nie zdecydowały się na jego zainstalowanie. Warto wspomnieć, że z tego typu programami najczęściej można się spotkać w przeglądarkach na komputerach osobistych, z kolei komputery firmowe rzadko je mają. Możemy więc śmiało stwierdzić, że warto wciąż inwestować w skuteczne reklamy Google. Są one doskonałą opcją, gdy chcesz zwiększyć sprzedaż czy pozyskać ruch. Możesz je wykorzystać także do osiągnięcia innych celów biznesowych.
Jak wyłączyć Adblocka?
W niektórych przypadkach możesz chcieć wyłączyć Adblocka w swojej przeglądarce. Jak to możesz zrobić? Jest to naprawdę bardzo proste. Zacznij od znalezienia opcji rozszerzeń w narzędziach przeglądarki i kliknij odpowiednią ikonkę. U nas wygląda to w ten sposób:
Następnie kliknij koło zębate i wybierz opcję „Wstrzymaj na wszystkich stronach” lub „Wstrzymaj na tej stronie”. Tę drugą polecamy wtedy, gdy chcesz wyłączyć działanie aplikacji tylko na konkretnej witrynie. Oczywiście jeśli zechcesz, możesz także usunąć Adblocka na stałe ze swojej przeglądarki internetowej.
Jakie są najpopularniejsze wtyczki blokujące reklamy?
Zastanawiasz się, jakie wtyczki blokujące reklamy są najczęściej stosowane? Sprawdź to poniżej!
- Adblock. To zdecydowanie najczęściej wybierane rozszerzenie do blokowania reklam. Nie sprawia problemów w obsłudze, opcje są czytelne, a co najważniejsze: blokuje różne rodzaje reklam, także te wyświetlane w Google Ads. Zaletą jest także możliwość konfiguracji wtyczki pod swoje potrzeby. Wtyczka jest dostępna na różne przeglądarki internetowe.
- uBlock Origin. Kolejnym częstym wyborem użytkowników jest właśnie uBlock Origin. Rozwija się w naprawdę ekspresowym tempie i działa z prawie wszystkimi popularnymi przeglądarkami. Bez problemu radzi sobie z blokowaniem reklam, skryptów śledzących w sieci czy złośliwego oprogramowania. Podobnie jak Adblock narzędzie to można bez problemu konfigurować. W dowolnym momencie możesz wyłączyć oprogramowanie dla wybranej witryny.
- Adblock Plus. Warto zwrócić uwagę również na jedną z najstarszych wtyczek do eliminowania reklam na stronach WWW. Podobnie jak te powyższe dodatki blokuje różne reklamy wyświetlane w przeglądarce i pozwala zarządzać prywatnością użytkowników. Blokuje trackery, skrypty i serwery reklamowe. Wybierając Adblock Plus, będziesz miał jednak nieco mniej opcji konfiguracji w porównaniu z powyższymi.
- Privacy Badger. To kolejna rewelacyjna wtyczka chroniąca i blokująca skrypty śledzące. Dość dobrze radzi sobie z blokowaniem niektórych reklam wyświetlanych w Google Ads, choć należy podkreślić, że została stworzona przede wszystkim w celu ochrony prywatności użytkowników.
Co możesz zrobić, gdy Twoja wtyczka Adblock nie działa?
Masz zainstalowany Adblock jednak ten nie działa? Przyczyn może być kilka. Na szczęście większość tego typu problemów można szybko rozwiązać – te najczęstsze opisujemy poniżej.
- Reklamy są widoczne pomimo Adblocka. Osoby, które dopiero zainstalowały tę wtyczkę, często nie wiedzą, że domyślnie włączone jest wyświetlanie nienatrętnych reklam. Szybko jednak możesz to zmienić, wchodząc w ustawienia wtyczki i wyłączając tę opcję.
- Reklamy pokazują się w trybie prywatnym lub incognito. Jeśli korzystasz z trybu prywatnego lub incognito, musisz ręcznie włączyć działanie wtyczki w tym trybie, ponieważ domyślnie jest ona wyłączona.
- Strony internetowe wykrywają bloker reklam. W dzisiejszych czasach jest to bardzo często spotykany problem. W takim przypadku mając aktywnego blokera, nie uzyskasz dostępu np. do wideo lub treści. Najprostszym rozwiązaniem w takiej sytuacji jest po prostu chwilowe wyłączenie Adblocka lub wstrzymanie go tylko na tej jednej konkretnej stronie.
🚀 Google Ads a wtyczki blokujące reklamy – podsumowanie
Podsumowując, wiesz już sporo o wtyczkach blokujących reklamy. Wbrew pozorom nie są one ogromnym problemem dla reklamodawców, choć osoby, które przy tworzeniu reklam korzystają ze starych standardów, a UX nie liczy się dla nich, muszą być ostrożne.
Nie bez powodu tak wielu Polaków korzysta z oprogramowania blokującego reklamy. Większość z nich uważa, że reklam jest zbyt dużo, są one irytujące lub czasem zasłaniają nawet całą stronę. Statystyki mówią, że częściej korzystają z niego mężczyźni niż kobiety. Ciekawe jest również to, że aż 44,3% użytkowników Internetu w Polsce korzysta z takiej wtyczki.
Pamiętaj, że wtyczka Adblock nie jest na stałe – w każdej chwili można ją odinstalować. Dodajmy jeszcze, że pomimo istnienia takich oprogramowań, wciąż warto inwestować w Google Ads. Powód? Nadal miliony internautów z nich nie korzystają.
Chciałbyś podkręcić swoje Google Ads, ale nie wiesz, jak się za to zabrać? Chętnie pomożemy! Zapraszamy do kontaktu telefonicznego lub e-mailowego.