Przez cały czas do niewielkiego okna wyszukiwarki wpisywane są rozmaite frazy kluczowe wyszukiwane przez użytkowników, którzy potrzebują jakichś informacji lub chcą coś kupić. Czy wiesz, że prawie każdy ranking, który pokazuje wyszukiwarka, składa się również z reklam, które właściwie niewiele się różnią od wyników organicznych? Według statystyk ponad 50% osób w wieku od 18 do 34 lat nie wie, jak je odróżnić [źródło: Search Engine Land]. Jeśli chcesz zacząć skutecznie docierać do potencjalnych klientów, zapoznaj się z naszym poradnikiem i zobacz, jak zacząć reklamować się w Google Ads.
Co to jest Google Ads?
Google Ads to program reklamowy online stworzony przez Google, który umożliwia promowanie swojej firmy i docieranie do nowych klientów. Jeszcze całkiem niedawno ten system funkcjonował pod inną nazwą – Google AdWords. Jest to narzędzie stworzone dla firm i osób, które chcą pokazać swoje produkty czy usługi poprzez wyświetlanie płatnych reklam w wynikach wyszukiwania oraz na stronach partnerskich Google.
Niezmiennie oferuje mnóstwo funkcji i możliwości. Reklamodawcy mogą decydować się na różne rodzaje reklam w Google, choć nie da się ukryć, że największą popularnością cieszą się reklamy tekstowe, które wyświetlają się w wynikach wyszukiwania po wprowadzeniu danej frazy kluczowej. Oczywiście zainteresowani mogą wybrać również inne formy prezentacji oferty, np. w formie video.
[źródło: https://www.hubspot.com/marketing-statistics]
Jakie są rodzaje reklam Google do wyboru?
Wielu osobom wydaje się, że system Google Ads to tylko linki sponsorowane w wyszukiwarce. Takie przekonanie jest błędne, ponieważ to narzędzie oferuje wiele rodzajów reklam, zatem każdy przedsiębiorca może wybrać te, które najlepiej realizują cele biznesowe jego firmy. Oto rodzaje reklam Google cieszące się największą popularnością:
- reklamy tekstowe,
- reklamy produktowe,
- reklamy graficzne i wideo.
Źródło: Wyniki wyszukiwania Google
Jak stworzyć reklamę Google Ads? Instrukcja krok po kroku
Zanim zaczniesz tworzyć swoją pierwszą reklamę Google Ads, musisz wiedzieć, że możesz to zrobić w trybie inteligentnym lub w trybie eksperta. Rekomendujemy to drugie rozwiązanie, ponieważ pozwala ono w pełni wykorzystać możliwości systemu Google i osiągać najlepsze wyniki. Przekonaj się, jak krok po krok zbudować pierwszą kampanię Google Ads!
- Wejdź na stronę https://ads.google.com/intl/pl_pl/home/ i zaloguj się na swoje konto, a następnie kliknij „Zacznij teraz”. Powinien pokazać Ci się poniższy widok. Kliknij „Przełącz na tryb eksperta”. Rekomendujemy to rozwiązanie, ponieważ gwarantuje ono znacznie więcej opcji.
2. W następnym kroku będziesz mógł wybrać typ kampanii. Zapoznaj się dokładnie z każdą opcją, ponieważ świadomość, jakie masz możliwości, z pewnością przyda Ci się w przyszłości. W naszym przypadku wybieramy „Ruch w witrynie”, ponieważ chcemy, aby jak najwięcej osób kliknęło link i przeszło na naszą stronę.
- Po wyborze odpowiedniej opcji wyświetli Ci się poniższy widok. Będziesz miał do wyboru – sieć wyszukiwania, Performance Max, sieć reklamową, produktową, Discover i video. W naszym przypadku wybieramy „Sieć wyszukiwania”.
- Następnie w polu „Wybierz sposób, w jaki chcesz osiągnąć cel” wpisz adres witryny Twojej firmy, wybierz cele konwersji oraz nazwij pierwszą kampanię.
- Określ, na czym chcesz się skupić. Masz do wyboru takie opcje jak: konwersje, wartość konwersji, kliknięcia lub inne opcje optymalizacji – udział w wyświetleniach. W tym kroku możesz również zdecydować się na ustawienie docelowego kosztu działania.
- W kolejnym widoku zobaczysz sekcje Sieci – Sieć wyszukiwania i Sieć reklamowa. Warto tutaj wprowadzić zmiany i odznaczyć automatycznie zaznaczoną opcję „Uwzględnij sieć reklamową Google”, co wynika z faktu, że Google posiada podpisane umowy z wieloma partnerami, więc jeśli nie chcesz tracić bezsensu pieniędzy, zdecyduj się na ten krok. Warto natomiast pozostawić zaznaczoną opcję „Uwzględnij partnerów w sieci wyszukiwania Google”.
Twoim kolejnym zadaniem jest wybór lokalizacji, na które chcesz kierować reklamy. Masz do wyboru – wszystkie kraje i terytoria, Polskę oraz lokalizacje niestandardowe.
Decydując się na lokalizacje niestandardowe, możesz je wybrać, wykluczyć bądź zdecydować się na reklamowanie w pobliżu danej lokalizacji.
Następnie czas na wybór języków, którymi posługują się Twoi klienci. Dużo ciekawszą sekcją są jednak „Segmenty odbiorców”.
Najlepiej będzie, jeśli w jednej kampanii wpiszesz kategorię, która jest najbardziej zbliżona do Twojego biznesu. Natomiast w drugiej kampanii nie wpisuj nic i zezwól algorytmom na wyszukanie osób, które realnie mogą być zainteresowane kliknięciem Twojej reklamy. W ten sposób będziesz mógł porównać efekty i zdecydować, który sposób okazał się skuteczniejszy.
- Zanim kampania Google Ads zostanie uruchomiona, konieczny jest również wybór słów kluczowych. Jeśli we wcześniejszych krokach podałeś już adres swojej strony internetowej, najprawdopodobniej w tym kroku Google od razu przekaże Ci propozycje słów kluczowych, czyli podpowie, jakie będą najlepszym wyborem, aby poprawić widoczność kampanii w sieci. Spójrz, jak wygląda to w naszym przypadku:
Następnie przejdziesz do kolejnej sekcji „Reklamy”, gdzie na początku będziesz musiał uzupełnić ścieżkę wyświetlania. Jest to ustawienie, dzięki któremu możesz dodać tekst wyświetlający się po adresie strony i znaku „/”.
Jeśli nie wiesz, co wpisać w polu „Ścieżka wyświetlania” postaw po prostu na najpopularniejsze słowa kluczowe dla Twojej firmy. Pamiętaj o obowiązującym limicie do 15 znaków. Nie martw się jednak – gdy Twoja fraza jest dłuższa, po prostu ją podziel, tak jak my to zrobiliśmy.
Kolejny krok to uzupełnienie nagłówków. Wymagane jest, abyś uzupełnił minimum 3 nagłówki, maksymalnie 15. Musisz je stworzyć z wykorzystaniem słów kluczowych. Podobne zadanie czeka na Ciebie w przypadku tekstu reklamy.
Jak już wspomnieliśmy: teraz czas na teksty reklam. Obowiązuje tutaj limit treści do 90 znaków. Powinieneś wiedzieć, że algorytm będzie stosował nagłówki i teksty reklamy naprzemiennie, aż w końcu ustali, który zestaw jest najskuteczniejszy. Jeśli nie do końca Ci to odpowiada, możesz zdecydować się na „przypięcie” nagłówka i tekstu reklamy jako pierwszego, drugiego itd.
Warto, abyś zainteresował się również sekcją Linki do podstron. Ich implementacja jest dobrym pomysłem, ponieważ dzięki temu zyskasz bardziej rozbudowaną reklamę, a promowana oferta Twojej konkurencji będzie wyświetlała się zwyczajnie niżej.
- W kolejnym kroku ustaw budżet, czyli określ średnią kwotę, którą chcesz wydawać każdego dnia. Uwzględnij fakt, że przez kilka najbliższych dni Google będzie sprawdzał różne opcje wydatkowania budżetu, dlatego też stawki mogą być nieco inne. Jeśli nie wiesz, która opcja będzie najlepsza, możesz skorzystać z tej zalecanej.
- To właściwie już wszystko. Zanim jednak postanowisz opublikować przygotowaną kampanię reklamową, sprawdź, czy na pewno wszystkie podane informacje są prawidłowe. Szczególną uwagę zwróć na nazwę, typ i cel kampanii, ustawienia kampanii (w tym m.in. lokalizację) czy budżet.
Jeśli nie dostrzegasz nieprawidłowości, w górnym prawym rogu znajdziesz przycisk „Opublikuj kampanię”, który należy kliknąć. Możesz również zastosować się do przygotowanych przez Google rekomendacji.
Pamiętaj również, że Twoja kampania najprawdopodobniej nie będzie widoczna od razu. Najpierw musi zostać sprawdzona, co może zająć do 4 dni. Jeśli okaże się, że jest zgodna z wytycznymi Google, zacznie się wyświetlać internautom. Według specjalistów od Google Ads przez pierwszy tydzień nie należy wprowadzać żadnych zmian, ponieważ w tym czasie kampania jest w trybie nauki.
Jak stworzyć skuteczną kampanię Google Ads? Pomocne porady
Zdajemy sobie sprawę, że tworzenie pierwszej kampanii Google Ads od podstaw może wydawać się bardzo trudnym zadaniem, szczególnie jeśli dotąd nie zajmowałeś się reklamowaniem w Internecie. Dlatego przygotowaliśmy zestaw pomocnych wskazówek, dzięki którym bezproblemowo włączysz swoją pierwszą kampanię i skutecznie będziesz promował swój biznes w Google Ads.
Odpowiednio zoptymalizuj stronę docelową
Jeśli pragniesz, aby Twoja kampania Google Ads była skuteczna, przede wszystkim musisz zadbać o stronę docelową, czyli miejsce, do którego trafiają Twoi potencjalny klienci po kliknięciu reklamy. Nie może być tak, że stworzysz fantastyczną reklamę, a strona będzie niedopracowana m.in. pod kątem doświadczenia użytkowników (UX). Nie zachęcisz nikogo do zakupu, jeśli Twoją stronę będzie cechowała bylejakość. Co powinieneś zrobić, aby internauci byli chętni do zakupu produktu lub usługi?
Oto kilka najważniejszych wskazówek:
- wyeliminuj duże bloki tekstu,
- zwróć uwagę, czy treści są podzielone na nagłówki H1, H2 itd.,
- upewnij się, że w odpowiednich miejscach są wezwania do działania (np. „Zadzwoń”, „Zamów”).
Duże znaczenie ma tutaj również cel. Przykładowo: chcesz zachęcić do zapisów do newslettera? W takim razie formularz nie może być ukryty. Musi być dobrze widoczny, na samym środku i w centralnej części strony WWW. Tylko w ten sposób uda Ci się osiągnąć oczekiwane efekty.
Rzuć okiem na elementy reklamy tekstowej i ich poprawność
Zastanów się, co widzi użytkownik, zanim wejdzie na stronę Twojej firmy poprzez kliknięcie reklamy Google Ads? Otóż są to takie komponenty jak nagłówek, wiersze tekstu reklamy oraz adres URL (dotyczy płatnych reklam w formie tekstowej).
Dlatego koniecznie musisz zadbać o te elementy, a przede wszystkim:
- zbudować nagłówek informujący, czym zajmuje się Twoja firma lub co oferuje,
- w wierszach tekstu reklamy uwzględnić najistotniejsze informacje na temat oferty,
- zainteresować się docelowym adresem URL.
Niestety albo stety te elementy mają pewne ograniczenia. Przykładowo nagłówek może mieć 25 znaków ze spacjami, natomiast pierwsza i druga linia tekstu oraz wyświetlany adres URL – po 35 znaków ze spacjami.
Nie zapominaj o stosowaniu słów kluczowych w reklamach
Na etapie tworzenia kampanii Google Ads, powinieneś zdawać już sobie sprawę, co użytkownicy wpisują w wyszukiwarkę, aby odnaleźć Twoje produkty lub usługi w sieci. Konieczne jest uwzględnienie tej wiedzy podczas budowania reklamy, aby prawidłowo wyświetlała się w wynikach i sieci reklamowej Google. Pamiętaj więc o zaimplementowaniu branżowych słów kluczowych, a poza tym dodaj frazy z długim ogonem do tekstu reklamy.
Przykład
Firma specjalizuje się w usługach sprzątających. Oferuje sprzątanie biur i mieszkań. Jak możesz się domyślić, jednym ze słów kluczowych mających związek z prowadzoną działalnością może być „Profesjonalne usługi sprzątające”. Przy budowaniu nagłówka do reklamy może ona użyć właśnie tej frazy „Profesjonalne usługi sprzątające”, aby poinformować o świadczonych usługach i pokazać się użytkownikom, którzy będą szukali tego typu firmy.
Spraw, aby Twoja reklama wyróżniała się na tle innych
Bardzo ważnym elementem w tworzeniu skutecznej strategii Google Ads jest zainteresowanie się konkurencją, a dokładniej jej działaniami. Przekonaj się, dlaczego Twoi rywale odnoszą sukcesy, ale zwróć uwagę również na ich błędy. Taka weryfikacja pozwoli Ci opracować własną, wyjątkową strategię, która wyróżni Twój biznes na tle innych firm.
Podczas budowania reklamy w Google Ads, powinieneś skupić się na tym, aby stworzyć coś, co zapadnie w pamięci odbiorców. Zawsze dobrym pomysłem jest postawienie na kreatywność. Śmiało informuj o unikalnych cechach Twoich produktów/usług i je podkreślaj, dostarczaj humor, interesujące statystyki czy grafiki przyciągające wzrok. W miarę możliwości postaraj się również dołączać opinie ekspertów, wezwania do działania czy odpowiednie wyrażenia typu „Sprawdź teraz”. Co więcej, jak wiadomo nie od dziś, nic tak nie przyciąga użytkowników, jak promocje, więc nie bój się o nich informować w Google Ads.
Zoptymalizuj wykluczające słowa kluczowe
Tworząc kampanię Google Ads, warto zdecydować się również na zoptymalizowanie wykluczających słów kluczowych, czyli takich, na które reklamy nie powinny się wyświetlać. Jest to sposób na to, aby udoskonalić trafność kampanii i zmniejszyć liczbę niechcianych kliknięć użytkowników mających inne intencje podczas wpisywania frazy w wyszukiwarkę. Chodzi tutaj również o to, aby nie doszło do przepalenia budżetu.
Przykład
Firma meblowa prowadzi kampanię foteli biurowych i ustawia słowo kluczowe „fotel”. Taka reklama może wyświetlać się osobom, które będą szukały foteli dla dzieci, foteli gamingowych czy foteli bujanych. Jest to niepożądane i może prowadzić do przepalania budżetu. Jest jednak prosty sposób na rozwiązanie tego problemu – jest nim dodanie wykluczających słów kluczowych. W tym przypadku będą to hasła takie jak „fotel dla dziecka”, „fotel gamingowy” czy „fotel bujany”. Po ich dodaniu reklamy nie będą pokazywały się użytkownikom, którzy chcą znaleźć takie produkty.
Pamiętaj o metodzie prób i błędów
Jeśli wciąż wydaje Ci się, że istnieje jeden konkretny przepis na udaną kampanię Google Ads, to niestety musimy Cię zawieść. Nie ma takiego, dlatego niezbędna jest metoda prób i błędów. Mierz postępy i w razie potrzeby wprowadzaj mniejsze lub większe zmiany. Google Ads to szerokie możliwości – możesz m.in. testować różne wersje tego samego tekstu i zdobywać informację, który jest chętniej klikany. Jeśli jednak czujesz, że to nie jest na Twoje nerwy lub zwyczajnie brakuje Ci czasu na eksperymenty, chętnie zajmiemy się tym za Ciebie i przyciągniemy nowych klientów do Twojej firmy.
Czy warto samemu robić kampanię Google Ads?
Skoro teraz już wiesz, jak krok po kroku ustawić kampanię Google Ads, może wydawać Ci się, że jesteś w stanie zrobić to samodzielnie. I być może masz rację, ale jak się przekonałeś, aby kampania przynosiła efekty, konieczne jest zadbanie o wiele ustawień. Zaniedbanie, chociażby jednego z nich może spowodować, że nie uzyskasz pożądanych wyników. Co więcej, samodzielne prowadzenie Google Ads nie zawsze jest dobrym pomysłem. Właściwie może sprawdzić się tylko wtedy, gdy jesteś właścicielem małej firmy, masz niewielki budżet reklamowy bądź masz sporo wolnego czasu na eksperymentowanie i naukę.
W wielu przypadkach rozsądną decyzją będzie powierzenie prowadzenia kampanii Google Ads specjalistom z wieloletnim doświadczeniem. A warto się na to zdecydować, chociażby z tego względu, że może to zapewnić dużo większe zyski. Wówczas przeprowadzeniem odpowiedniej promocji w sieci zajmie się osoba doskonale znającą Google Ads, obsługująca liczne kampanie i korzystająca na co dzień z wielu przydatnych narzędzi. To wszystko natomiast przełoży się na to, że dostępny budżet zostanie lepiej, efektywniej wykorzystany.
Jednak to nie wszystkie zalety prowadzenia kampanii Google Ads przez profesjonalistów. W ten sposób zaoszczędzisz również sporo czasu. Nawet jeśli wydaje Ci się, że poświęcenie kilku lub kilkunastu godzin na kampanię nie jest problemem, to czy jesteś pewny, że jest to tego warte? Przeanalizuj to, zwłaszcza jeśli szacowane zyski są dość małe. Pamiętaj, że Google Ads to rozbudowany system o wielu możliwościach, a zagłębienie się w nie wszystkie, może zająć naprawdę sporo czasu.
🚀 Google Ads – jak zrobić skuteczną reklamę? Poradnik od Efectowni. Podsumowanie
Google Ads to fantastyczne i potężne narzędzie, które pozwoli Ci wypromować firmę w Internecie. Z naszym poradnikiem powinieneś poradzić sobie z uruchomieniem pierwszej reklamy Google Ads, lecz jeśli chcesz mieć pewność, że nie powstaną żadne nieprawidłowości, a reklama szybko przyniesie oczekiwane efekty, polecamy nawiązanie współpracy z naszą agencją marketingową. To rozwiązanie o wielu korzyściach, ale co najważniejsze: może zagwarantować większe zyski, a Ty zaoszczędzisz cenny czas (i pieniądze). Każdego naszego klienta traktujemy indywidualnie, jeśli więc chcesz poznać szczegóły oferty, zadzwoń lub napisz do nas już teraz!