blog poradniki Reklama

Co mogą, a czego nie mogą reklamować lekarze w 2025 roku?

co mogą, a czego nie mogą reklamować lekarze w 2025

Nowelizacja Kodeksu Etyki Lekarskiej sprawiła, że od 2025 roku lekarze zyskają więcej możliwości związanych z reklamowaniem prowadzonej przez nich praktyki lekarskiej. Co będą mogli reklamować lekarze, a czego nadal nie? Sprawdźmy to!

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Zmiany związane z reklamą lekarzy w 2025 roku – jakie możliwości zapewnia nowelizacja kodeksu?

Zmiana jest związana z obowiązkiem dostosowania polskich przepisów do dyrektywy unijnej. Przekonajmy się zatem, jak można reklamować usługi lekarskie w 2025 roku po zmianie przepisów.

Nowelizacja Kodeksu Etyki Lekarskiej sprawia, że lekarze zyskają znacznie więcej możliwości promowania swoich usług. Przy czym trzeba podkreślić, że sama nowelizacja KEL dotyczy również takich kwestii jak wykorzystanie sztucznej inteligencji do diagnostyki i terapii czy też rozróżnienie terminu „pacjent” od „chory”, czy zmiany stosunku do pacjenta i wielu innych kwestii. Reklama lekarzy to jedna z części, która z naszej perspektywy wydaje się dość istotna, dlatego bliżej przyjrzymy się właśnie tej kwestii.

Podczas tworzenia strategii marketingowej kluczowe będzie przestrzeganie następujących zasad:

●      Lekarz nie może wykorzystywać swojego wykształcenia i autorytetu do promowania wyrobów medycznych oraz produktów leczniczych. Z drugiej strony nie ma żadnych etycznych przepisów, które wskazywałyby na to, że lekarz nie może reklamować w Internecie towarów i usług niezwiązanych z zawodem lekarza.

●      Reklamy lekarzy powinny opierać się na edukacji pacjentów i informowaniu ich o możliwych metodach leczenia.

●      Kluczowe jest to, aby działania promocyjne były prowadzone w sposób etyczny. Oznacza to, że lekarze nie może oceniać innych specjalistów w trakcie reklam, ani wprowadzać odbiorcę w błąd.

●      Przepisy wskazują również na to, że reklama nie może naruszać zaufania pacjentów w stosunku do lekarzy.

●      Nowelizacja wskazuje również na to, że lekarze nie powinni brać udziału w badaniach naukowych, których celem jest promocja jakichś produktów. To ważna zasada, gdyż ma doprowadzić do zaprzestania wykorzystywania wizerunku lekarzy do zwiększania wyników sprzedaży leków, suplementów lub innych wyrobów medycznych.

Reklama praktyk lekarskich a nadużycia i łamanie zasad etyki lekarskiej

Teraz już wiesz, co mogą, a czego nie mogą reklamować lekarze. Zwróćmy zatem uwagę na to, jakie będą konsekwencje w razie złamania przez lekarzy przepisów wskazanych w nowelizacji.

Naruszenie zasad etyki lekarskiej może wiązać się z następującymi konsekwencjami:

●       upomnieniem;

●       obniżeniem renomy lekarzy;

●       rozpoczęciem postępowania dyscyplinarnego;

●       zawieszeniem w prawach wykonywania zawodu.

Obowiązkiem każdego lekarza jest przestrzeganie zasad etyki lekarskiej. Zwiększenie możliwości reklamy lekarzy, dzięki nowelizacji KEL, zwiększa ryzyko nadużyć, dlatego też samorząd lekarski będzie dbać o przestrzeganie przepisów.

Co mogą reklamować lekarze?

Nowelizacja Kodeksu Etyki Lekarskiej umożliwiła promocję praktyk lekarskich, sprawdźmy, co mogę reklamować lekarze. Kluczowe jest to, aby reklama była zgodna z zasadami etyki zawodowej.

Oto co mogą reklamować lekarze w 2025 r.:

●      Zakres świadczonych usług medycznych – lekarze mogą informować o tym, jakie usługi oferują i jaka jest ich specjalizacja. Na przykład dozwolone jest przedstawienie na stronie internetowej zakresu specjalizacji (np. ortopedia, kardiologia, stomatologia) oraz opisanie oferowanych zabiegów i procedur medycznych (np. endoskopia, operacje chirurgiczne, USG brzucha). Lekarz może także informować o oferowanych przez niego metodach leczenia.

●      Wiedza na temat zdrowia i profilaktyki – dozwolone jest edukowanie pacjentów i w ten sposób promowanie usług lekarskich. Zgodnie z prawem lekarz może promować materiały edukacyjne, które pomagają pacjentom w dbaniu o swoje zdrowie i zachęcają do profilaktyki. W tym przypadku marketing lekarza powinien skupiać się na content marketingu, prowadzeniu bloga z poradnikami, a nawet aktywności w social mediach. Poradniki mogą mieć formę tekstową, graficzną czy wideo. Lekarz może prowadzić webinary, warsztaty edukacyjne itp. Sposobem promocji lekarza może być udostępnianie najnowszych badań, informacji na temat innowacyjnych sposobów leczenia i aktualności związanych z procedurami diagnostycznymi.

●      Posiadane certyfikaty, specjalizacje i doświadczenie zawodowe – lekarze mogą informować np. w mediach społecznościowych lub na swojej stronie internetowej o swojej specjalizacji i doświadczeniu lekarskim. Pomaga to pacjentom wybrać specjalistę, który będzie w stanie najskuteczniej im pomóc.

●      Dostępność usług – reklama lekarza może wiązać się także z informowaniem o tym, w jakich godzinach i dniach lekarz świadczy swoje usługi, a przy tym, w jaki sposób można zarejestrować się na wizytę. Specjalista może też udostępniać terminarz wizyt i poinformować np. o możliwości rejestracji przez Internet lub telefonicznie.

●      Usługi profilaktyczne – listę tego, co mogą reklamować lekarze, warto uzupełnić także o usługi profilaktyczne, np. echo serca, cytologia itd.

●      Nowoczesne technologie stosowane przez lekarza – dozwolone jest prezentowanie i informowanie o nowoczesnych sprzętach i technikach stosowanych w gabinecie lekarskim. Na przykład lekarz może poinformować o zaletach wykorzystywania terapii genowej, rezonansu magnetycznego do diagnozy chorób czy też innego nowoczesnego sprzętu stosowanego w trakcie wizyty lekarskiej.

Dozwolona i skuteczna reklama lekarza pomaga zwiększać liczbę pacjentów, budować pozycję eksperta, a także edukować i zwiększać świadomość pacjenta.

Jak jeszcze mogą reklamować się lekarze? Oto inne proponowane przez nas sposoby, które warto dodać do strategii marketingowej lekarza:

●      pozycjonowanie strony internetowej lekarza;

●      publikowanie postów w mediach społecznościowych takich jak np. Facebook, TikTok czy Instagram;

●      tworzenie newslettera i wysyłanie wiadomości e-mailowych do listy mailingowej, np. przypominając o umówionej wizycie;

●      reklama lekarza w Google Ads;

●      promocja lekarza na platformach telemedycznych, z opiniami na temat lekarzy itp.;

●      reklama Meta Ads – specjalista może reklamować swoje materiały edukacyjne na Instagramie i Facebooku.

Czego nie mogą reklamować lekarze? Niedozwolone praktyki

Istnieje też szereg zasad, które mówią o tym, czego nie mogą reklamować lekarze. Ważne jest to, aby reklama lekarza nie wprowadzała pacjenta w błąd i nie wykorzystywała jego wrażliwości lub braku specjalistycznej wiedzy.

Przedstawiamy kilka najważniejszych kwestii na temat tego, jak i czego nie mogą reklamować lekarze:

●      Zachwalanie wyników leczenia lub gwarantowanie efektów – lekarze nie mogą reklamować swoich usług w sposób, który sugeruje, że leczenie przyniesie jakieś gwarantowane efekty. Dlatego należy zwrócić uwagę na to, żeby w tekstach, poradnikach czy nagraniach wideo nie zostały użyte takie sformułowania jak np. 100% skuteczności, najlepsze efekty itp. Reklamując różnego rodzaju terapie i metody leczenia kluczowe jest zwrócenie uwagi także na skutki uboczne.

●      Manipulowanie i agresywne reklamowanie usług lekarskich – reklama usług medycznych nie może być agresywna, niedozwolone jest też manipulowanie pacjentami. Lekarze nie mogą stosować reklam, które wywołują presję na pacjentach, np. zarejestruj się na wizytę, bo oferta podrożeje lub jest ograniczona czasowo.

●      Promowanie usług i produktów niepotwierdzonych naukowo – lekarze nie mogą promować usług medycznych, które opierają się na niesprawdzonych metodach lub pseudonauce.

●      Reklamowanie zabiegów medycznych w sposób, który obniża prestiż zawodu lekarza – kolejną ważną kwestią jest to, że lekarz nie może reklamować swoich usług w sposób, który obniża prestiż jego zawodu. Dlatego właśnie niedozwolone są reklamy, w których użyto zdjęcia lub treści, które ukazują zbyt drastyczne sceny, szokujące lub niewłaściwe. Nie należy stosować w reklamach sformułowań typu „tania chirurgia plastyczna”, gdyż może to sugerować niższe standardy medyczne.

●      Promowanie usług z wykorzystaniem wrażliwości pacjentów – lekarze nie mogą reklamować swoich usług z wykorzystaniem wrażliwości pacjentów, aby zwiększyć swoje zyski. Nie można stosować sloganów reklamowych typu „Wykonuj kolonoskopię, bo inaczej grozi Ci śmierć”.

🚀 Prowadzisz praktykę? Wprowadź nowe standardy reklamy dla lekarzy w 2025 roku

Nowelizacja Kodeksu Etyki Lekarskiej oficjalnie zwiększyła zakres reklamy lekarzy – pod względem treści oraz rodzaju reklam. Kluczowe jest to, aby poznać zasady zawarte w nowelizacji, nad których przestrzeganiem czuwa samorząd lekarski.

Najskuteczniejsza reklama lekarza powinna opierać się na edukowaniu i informowaniu na temat zdrowia i profilaktyki. W tym celu można wykorzystywać nowoczesne formy promocji np. marketing internetowy. Coraz popularniejszym sposobem promocji lekarza jest tworzenie stron internetowych, pozycjonowanie SEO czy też dodawanie edukacyjnego contentu w mediach społecznościowych. 

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Autor

Michał Kukliński

Założyciel agencji marketingowej efectownia.pl. W swoich działaniach stawia na kompleksowość, oferując swoim klientom pozycjonowanie stron www, prowadzenie profili w social mediach, płatnych kampanii reklamowych, audytów, usługi copywritingu. Zaimplementowanie systemu pracy z książki „Praca głęboka” Cala Newporta” stanowiło jeden z ważnych kroków w jego karierze.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *