blog marketing poradniki

Jak sprawdzić reklamy konkurencji?

jak sprawdzic reklamy konkurencji

Analiza konkurencji to klucz do tego, aby zwiększyć skuteczność swoich kampanii reklamowych m.in. w Meta Ads czy Google Ads. Zastanawiasz się, jak sprawdzić reklamy konkurencji? W naszym poradniku zyskasz cenne wskazówki, dzięki którym tworzenie kampanii reklamowej stanie się łatwiejsze, szybsze i efektywniejsze.

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Dlaczego warto analizować reklamy konkurencji?

Co świadczy o tym, że jedne kampanie reklamowe pomagają osiągać cele marketingowe i biznesowe, a inne nie? Te pierwsze zostały stworzone na podstawie licznych informacji na temat grupy docelowej, misji i wizji marki, analizy rynku oraz trendów w branży. Ważnym elementem jest również analiza reklam konkurencji, która pozwala zrozumieć, jakie kampanie warto tworzyć, a jakie niekoniecznie

Dzięki analizie konkurencji możesz dowiedzieć się, jakie techniki sprzedażowe, formaty czy kreacje reklam przynoszą najwięcej korzyści. Dowiesz się, jak konkurencja targetuje reklamy, jak reagują na nie użytkownicy oraz gdzie firmy, z którymi rywalizujesz, tworzą swoje reklamy. Nie można zapomnieć także o tym, że śledzenie działań marketingowych konkurencji pozwala również dowiedzieć się, jakie produkty w danym okresie opłaca się reklamować.

Wszystkie te informacje sprawiają, że dzięki analizie konkurencji jesteśmy w stanie zaoszczędzić pieniądze na reklamie i tworzyć kampanie, które mają największe szanse na osiągnięcie wysokiego ROI.

Jak sprawdzić reklamy konkurencji na Facebooku?

Istnieje kilka sposobów dzięki, którym sprawdzisz reklamy konkurencji na FB. Dopasuj metodę w zależności od informacji, jakie chcesz uzyskać. Poznaj 3 polecane przez nas sposoby analizowania reklam konkurencji na Facebooku.

Sposób 1. – Transparentność strony

Chcesz sprawdzić aktywne kampanie reklamowe danej firmy? Zatem skorzystaj z funkcji „Transparentność strony”. To jeden z najprostszych sposobów na przeanalizowanie obecnie emitowanych reklam Twojej konkurencji. Jak włączyć opcję „Transparentność strony”? Postępuj zgodnie z poniższą instrukcją:

  1. Włącz Facebooka w przeglądarce lub aplikacji.
  2. Włącz fanpage konkurencji, którą chcesz przeanalizować.
  3. Kliknij „Informacje”, następnie „Transparentność strony”, „Zobacz więcej” i „Przejdź do biblioteki reklam”.

Następnie zostaniesz przeniesiony na stronę „Biblioteka reklam”, gdzie zyskasz dostęp do informacji na temat wszystkich aktywnych reklam. Możesz dowiedzieć się m.in.:

  • gdzie jest wyświetlana reklama – na Facebooku, Instagramie czy w obu tych platformach,
  • jaki jest wiek odbiorców,
  • jaki zasięg mają reklamy,
  • jaka jest ustawiona płeć odbiorców,
  • jak wyglądają reklamy,
  • jaki rodzaj reklamy został wykorzystany,
  • kim jest reklamodawca.

Sposób 2. – Biblioteka Reklam Meta

Jak szybko sprawdzić reklamy konkurencji na FB? Od razu odwiedź „Bibliotekę Reklam Meta”. Z pomocą tego rozwiązania możesz zapoznać się zarówno z aktywnymi, jak i nieaktywnymi reklamami danej firmy. W tym przypadku masz dostęp do sporej ilości cennych informacji np.:

  • rodzaju reklamy,
  • czasu wyświetlania,
  • liczby wersji danej reklamy,
  • daty uruchomienia reklamy,
  • statusu aktywności reklamy.

Zaletą biblioteki reklam jest to, że możesz wyszukiwać reklamy przy pomocy słów kluczowych, a tym samym zyskać dostęp do jeszcze większej liczby danych.

Sposób 3. – Funkcja „Dlaczego widzę tę reklamę”

Do dyspozycji masz jeszcze jedną metodę, dzięki które przeanalizujesz reklamy konkurencji na Facebooku. Wystarczy, że gdy korzystasz z Facebooka i wyświetli Ci się reklama konkurencji, klikniesz trzy kropki i włączysz opcję „Dlaczego widzisz tę reklamę”. Dzięki temu dowiesz się:

  • jakie są cechy grupy docelowej pod względem demografii – dotyczy to płci, wieku, języka i lokalizacji,
  • jakie są cechy grupy docelowej pod względem aktywności,
  • czy reklamodawca kieruje reklamę do nowych odbiorców, czy korzysta z remarketingu – wtedy pojawi się informacja: „ten reklamodawca chce dotrzeć do odbiorców, którzy odwiedzili stronę”.

Czego dowiesz się po przeanalizowaniu reklam konkurencji na Facebooku?

Możesz skorzystać z jednego lub kilku przedstawionych przez nas metod na sprawdzenie reklam konkurencji. Dzięki temu zyskasz jeszcze bardziej szczegółowe informacje, które ułatwią Ci włączenie efektywnej kampanii. 

Oto, na co szczególnie powinieneś zwrócić uwagę podczas analizowania reklam konkurencji:

  • targetowanie reklamy – jeśli grupa docelowa Twojej marki i konkurencji jest taka sama, to analizowanie reklam umożliwi Ci precyzyjne określenie, do kogo powinieneś skierować kampanię,
  • platformy, gdzie wyświetlane są reklamy – dowiesz się, co jest bardziej opłacalne, kampania na Facebooku, Messengerze czy Instagramie. W tym przypadku możesz podążać za konkurencją lub działać odwrotnie,
  • stosowane rodzaje reklam – przeanalizuj, które typy reklam cieszą się największym zainteresowaniem wśród Twojej grupy docelowej, czy są to posty tekstowe, zdjęcia, wideo, katalogi itp.,
  • sposób komunikacji z odbiorcami – przeanalizuj treści, które promuje Twoja konkurencja na Facebooku np. jaki wykorzystuje język, emotikony, grafiki, wezwania do działania.

Jak sprawdzić reklamy konkurencji w Google Ads?

Najłatwiejszą metodą na to, aby sprawdzić reklamy konkurencji w Google Ads, jest wpisanie nazwy produktu lub marki w wyszukiwarce Google. Następnie znajdź wyniki Sponsorowane (u góry listy wyszukiwań) i kliknij trzy kropki.

Dzięki temu wyświetli Ci się okno „Moje Centrum reklam”. Aby obejrzeć aktualne i wcześniejsze reklamy konkurencji po prostu kliknij „Zobacz więcej reklam”.

Jak jeszcze można sprawdzić reklamy konkurencji w Google Ads? Możesz też przejść bezpośrednio na stronę Centrum przejrzystości reklamhttps://adstransparency.google.com/?region=PL&domain=efectownia.pl, aby wpisać nazwę firmy lub adres strony konkurencji. Dzięki temu również będziesz mógł lub mogła przejrzeć wszystkie reklamy konkurencji.

Analiza reklam konkurencji w Google Ads – na co zwrócić uwagę?

Kiedy już zyskasz dostęp do reklam konkurencji w Google Ads, czas zacząć właściwą analizę. Dzięki temu zyskasz wiele przydatnych informacji, które mogą podnieść jakość Twoich reklam. 

Zacznij od obejrzenia i przeczytania reklam konkurentów. Spróbuj na ich podstawie zanotować swoje wnioski, np. jakie CTA, czyli wezwania do działania zawarte są w reklamach, czym charakteryzują się filmy lub grafiki. W tym celu wykorzystaj filtrację w „Centrum przejrzystości reklam” według formatu – graficzne, tekstowe lub wideo. To znacznie ułatwi Ci przeglądanie reklam konkurencji. Przeanalizuj też język używany w reklamach tekstowych. Zwróć uwagę także na to, jak napisane zostały meta title i meta description, które wyświetlają się w płatnych wynikach wyszukiwania w Google.

„Centrum przejrzystości reklam” umożliwia włączenie filtracji reklam, np. ze względu na kraj, ale też konkretny okres, np. dzięki temu możesz sprawdzić reklamy konkurencji tuż przed i w trakcie Black Friday. Inną przydatną funkcją jest filtracja reklam według platformy, na jakiej została wyświetlona. To przydatna opcja, gdy chcesz sprawdzić np. jakie reklamy publikowała konkurencja na YouTubie.

Oczywiście oprócz samej analizy kreacji reklam zwróć uwagę na informacje na temat liczby wyświetleń reklamy w czasie, gdy była emitowana. To pozwoli Ci zdecydować, czy reklama osiągnęła sukces, czy nie.

7 najlepszych narzędzi do sprawdzania reklam konkurencji

Jak sprawdzić reklamy konkurencji? Możesz to zrobić ręcznie lub wykorzystać nowoczesne narzędzia, które dostarczą Ci wiele cennych informacji, a przede wszystkim umożliwią przeprowadzenie szybszej analizy. Przygotowaliśmy listę kilku narzędzi, które umożliwiają efektywną analizę reklam konkurencji – koniecznie je przetestuj. Oto one:

  • Brand24 – zacznijmy od jednego z najbardziej znanych narzędzi. Najczęściej wykorzystywaną funkcją Brand24 jest właśnie analiza konkurencji w social mediach. Umożliwia również sprawdzenie reklam wykorzystywanych przez konkurencje,
  • Emplifi – to płatne narzędzie, które służy do analizowania działań w social mediach. Możesz np. sprawdzać reklamy konkurencji, monitorować aktywność użytkowników i generować raporty,
  • SEMrush – to bardziej kompleksowe narzędzie, dzięki któremu możesz sprawdzić, jakie firmy reklamowały się na dane słowo kluczowe. Sprawdzisz też ruch reklamowy, cenę i całkowitą liczbę reklam dla danej domeny.
  • Biblioteka reklam LinkedIn – jeśli chcesz stworzyć kampanię na LinkedIn to skorzystaj z biblioteki reklam dostępnej dla tej platformy. Informacje możesz filtrować według nazwy reklamodawcy, słowa kluczowego, kraju czy daty.
  • Biblioteka reklam TikTok – do dyspozycji masz również bibliotekę reklam na TikToku. Dzięki niej wyszukasz reklamy według rodzaju reklamy, kraju, daty publikacji, słowa kluczowego lub reklamodawcy.
  • Biblioteka reklam Meta – wspomnieliśmy już o tym rozwiązaniu, które umożliwia analizowanie reklam konkurencji na FB. Do dyspozycji masz wyszukiwanie według tematu, nazwy reklamodawcy czy też konkretnego produktu lub wydarzenia np. ofert na Black Friday.
  • Centrum przejrzystości reklam Google – zawiera reklamy zweryfikowanych reklamodawców z ostatnich 365 dni. Do wyboru masz wyszukiwanie według nazwy reklamodawcy, tematu, lokalizacji, formatu lub przedziału czasowego.

🚀 Jak sprawdzić reklamy konkurencji? Podsumowanie

Analiza konkurencji to tajny składnik, który sprawi, że Twoje kampanie reklamowe będą skuteczne i osiągną wytyczone cele. Mamy nadzieję, że dzięki naszym wskazówkom wiesz już, jak sprawdzić reklamy konkurencji zarówno w Meta Ads, jak i w Google Ads. Wykorzystaj nasze triki i polecane narzędzia do tego, aby przyspieszyć analizę konkurencji i wyciągać wnioski z kampanii stworzonych przez rywali Twojej marki. Zrozum klientów, badaj trendy i zoptymalizuj budżet, aby osiągać pozytywne efekty już od pierwszej stworzonej przez Ciebie kampanii.

Kontakt Efectownia

Zwiększ swoją widoczność w sieci

Darmowa konsultacja z nami ⤵

Kontakt

Autor

Michał Kukliński

Założyciel agencji marketingowej efectownia.pl. W swoich działaniach stawia na kompleksowość, oferując swoim klientom pozycjonowanie stron www, prowadzenie profili w social mediach, płatnych kampanii reklamowych, audytów, usługi copywritingu. Zaimplementowanie systemu pracy z książki „Praca głęboka” Cala Newporta” stanowiło jeden z ważnych kroków w jego karierze.

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *