
Dwa najważniejsze elementy SEO to linki i content. To główne elementy strategii, które wpływają na skuteczność pozycjonowania. Pytanie brzmi, czy nadal są aktualne? Algorytmy i oczekiwania użytkowników stale się zmieniają, a do tego sporo namieszała sztuczna inteligencja. Dlatego sprawdźmy – czy warto inwestować w link building w 2025 roku i jaka strategia przynosi najlepsze efekty.

Co to jest link building?
Link building to strategia, której celem jest pozyskiwanie linków zwrotnych prowadzących do swojej strony. Linki zwrotne zwane też backlinkami są niczym innym jak odnośnikami umieszczonymi na zewnętrznych stronach internetowych, które prowadzą do Twojej witryny.
Czym są backlinki z perspektywy Google? To dowód zaufania względem Twojej strony i potwierdzenie wiarygodności. Dlatego im więcej wysokiej jakości linków prowadzi do Twojej witryny, tym większe szanse na to, że roboty Google uznają ją za wartościową. To wpływa na lepsze efekty w wyszukiwarce.
Od lat link building to jedna z najskuteczniejszych strategii, która pomaga w uzyskiwaniu coraz wyższych pozycji w organicznych wynikach wyszukiwania np. Google.
Link building w 2025 roku – czy warto inwestować w link building?
Tak, tak i jeszcze raz tak. SEO i algorytmy zmieniają się, ale nadal zdobywanie linków zwrotnych zapewnia następujące korzyści:
- zwiększenie autorytetu domeny,
- generowanie większego ruchu na stronie,
- pozyskiwanie nowych klientów i zwiększenie wyników sprzedaży czy zdobywanie nowych zleceń,
- poprawa pozycji strony w wynikach wyszukiwania na konkretne frazy,
- wzmacnianie wiarygodności marki w oczach użytkowników i Google,
- przyspieszanie indeksowania nowych podstron,
- budowanie relacji z innymi markami, blogerami i portalami branżowymi.
Link building zapewnia wszystkie te korzyści, ale tylko wtedy, gdy stworzysz skuteczną strategię. Sprawdźmy, jak powinna wyglądać najbardziej opłacalna strategia link building w 2025 roku.
Jak zbudować skuteczną strategię link building w 2025 roku?
Już wiesz, że nadal warto inwestować w link building w 2025 roku. Pytanie brzmi, jak robić to dobrze? Z naszym poradnikiem stworzysz skuteczną strategię link buildingową, która pomoże Ci zawalczyć o najwyższe lokaty w Google.
Strategia link building w 2025 roku – najważniejsze zmiany
Zanim zaczniesz tworzyć strategię linkowania swojej strony, musisz wiedzieć, co właściwie się zmieniło w link buildingu. To pomoże Ci wytyczyć zasady, którymi warto się kierować.
- Po pierwsze nie ilość, a jakość. Kupuj i zdobywaj linki wysokiej jakości, zamiast sięgać po masowe paczki linków. Jeden link może mieć większą moc SEO niż 50 niskiej jakości.
- Po drugie zwróć uwagę na dopasowanie tematyczne do strony, z której linkujesz do swojej witryny.
- Po trzecie nie ignoruj linków „nofollow”. Google coraz częściej traktuje je jako pomocnicze wskazówki, o ile wyglądają naturalnie. Spraw, aby profil linków był na tyle zbalansowany, żeby znalazły się w nim zarówno linki „dofollow”, jak i „nofollow”.
- Po czwarte postaw na różnorodność źródeł. Linki z różnego rodzaju stron przyniosą najwięcej korzyści – np. wybieraj blogi eksperckie, serwisy informacyjne, ale też media społecznościowe. Wszystko to pozwoli zbudować naturalny i wiarygodny profil linków.
Jak pozyskiwać linki w 2025 roku? Praktyczne wskazówki
Przyjrzyjmy się sposobom na zdobywanie mocnych linków, które w tym roku i zapewne w kolejnych warto stosować, aby przekonać się, czy warto inwestować w link building w 2025 roku. Skoro w ostatnich latach zmieniły się zasady budowania strategii link buildingowej, to również sam proces pozyskiwania linków wygląda nieco inaczej.
Sprawdź, skąd brać mocne linki w 2025 roku.
- Twórz wartościowe treści blogowe – możesz publikować na swoim blogu firmowym treści, które będą tak dobre, że właściciele branżowych portali czy blogów będą Cię cytowali i linkowali. Oprócz standardowych artykułów blogowych warto publikować także darmowe e-booki, raporty czy case studies.
- Rozpocznij współpracę z blogerami i influencerami – koniecznie powinny to być osoby, które prowadzą strony lub blogi powiązane tematycznie z Twoją marką. Najlepiej, jeśli blogi lub influencerzy cieszą się zaufaniem wśród użytkowników. Dodanie wpisu gościnnego z linkiem do Twojej strony może zwiększyć ruch na stronie, a do tego pozwoli pozyskać naturalne odnośniki.
- Pozyskuj linki z lokalnych źródeł – to szczególnie ważne dla firm, które kierują swoją ofertę do osób z danego rejonu. Skontaktuj się z lokalnymi serwisami i dodaj tam swój artykuł sponsorowany lub stwórz wizytówkę z linkiem do strony, adresem, krótką ofertą i danymi kontaktowymi. Do pozyskiwania linków wykorzystaj także lokalne katalogi firm.
- Wyszukiwanie tzw. broken link building i kontaktowanie się z właścicielem strony, aby zaproponować mu działający link, który będzie prowadził do Twojej strony.
- Branie udziału w lokalnych lub ogólnopolskich wydarzeniach. Jeśli planujesz sponsoring, koniecznie zadbaj o to, żeby na stronie organizatora znalazł się link do Twojej witryny.
- Pozyskiwanie linków ze stron, które cieszą się dużym zaufaniem Google – należą do nich szczególnie instytucje publiczne typu uczelnie wyższe, biblioteki czy jednostki administracji publicznej.
- Fora internetowe i komentarze na blogach – kolejnym sposobem na pozyskiwanie linków zwrotnych w 2025 roku jest też naturalne dodawanie linków do swoich treści lub produktów na forach czy w komentarzach.

Odkryj znaczenie anchorów
Ważną częścią dobrej i skutecznej strategii link building, są anchor text. Co to jest? To zalinkowane fragmenty tekstu, które prowadzą do innych stron lub podstron. Odgrywają bardzo ważną rolę w kontekście SEO, gdyż ułatwiają robotom wyszukiwarek zrozumienie, o czym jest strona, do której prowadzi odnośnik.
Podczas budowania strategii link building w 2025 roku możesz zdecydować się na wybranie 4 typów anchor text, takich jak:
- partial match – charakteryzuje się dużą naturalnością, gdyż składa się z części frazy kluczowej, np. skuteczne pozycjonowanie,
- exact match – składa się dokładnie ze słowa kluczowego, np. link building,
- anchor brandowy – zawiera nazwę marki, np. Agencja Efectownia,
- zero match – taki anchor nazywany jest też neutralnym, zawiera ogólne sformułowania, które nie wskazują dokładnie, dokąd prowadzi link np. „kliknij tutaj” czy „zobacz więcej”.
Najlepiej wybierać takie typy anchorów, które wyglądają najbardziej naturalnie w tekście.
Wykorzystaj moc linkowania wewnętrznego
Ważną, ale często pomijaną częścią strategii link building jest linkowanie wewnętrzne. Zwiększa widoczność w Google, przyspiesza indeksowanie strony i może wpłynąć na wydłużenie czasu spędzonego na stronie przez użytkowników.
Jak zaplanować przemyślaną strukturę strony i linkowanie wewnętrzne? Odnośniki muszą być ze sobą tematycznie powiązane lub budować logiczny ciąg zdarzeń. Na przykład opis kategorii może zawierać link do produktu, w artykule blogowym warto dodać link do powiązanej usługi, a na stronie głównej dodać link prowadzący do zakładki „O nas” i „Kontakt”.
Dowiedz się więcej na ten temat z naszego artykułu jak stworzyć strategię linkowania wewnętrznego!
Najczęstsze błędy w link building w 2025 roku
Nieaktualizowanie wiedzy na temat SEO i link buildingu to największy błąd, który wpływa na efekty pozycjonowania. Głównie dlatego, że prowadzi to do stosowania starych i już nieskutecznych metod. Poznaj jeszcze inne błędy w link building, które w 2025 roku mogą zrujnować Twoją strategię SEO i sprawiać, że zaczynasz zastanawiać się, czy warto inwestować w link building w 2025 roku.
Niskiej jakości linki kupowane w paczkach
Kupowanie linków w paczkach jeszcze parę lat temu było na porządku dziennym. Dziś lepiej z tym skończ. Rozumiemy, że nadal niektórzy specjaliści SEO decydują się na taki ruch, ale to błąd w strategii link buildingowej w 2025 roku. W dłuższej perspektywie czasowej pozyskiwanie masowej ilości linków o niskiej jakości np. z przypadkowych katalogów czy farm linków to nie tylko błąd. To ryzyko nałożenia kar przez Google i obniżenia pozycji strony w organicznych wynikach wyszukiwania.
Dla algorytmów znacznie ważniejsze jest to, aby naturalnie zdobywać linki i krok po kroku budować sieć linków z wartościowych źródeł.
Publikowanie niskiej jakości wpisów gościnnych
Niskiej jakości linki to jeden błąd w strategii link buildingowej, ale równie ważne jest także to, aby zadbać o jakość treści. Jeśli chcesz pozyskiwać link zwrotny poprzez publikację wpisu gościnnego na zewnętrznej stronie lub blogu, to dostarcz naprawdę wartościową treść. Taką, która podkreśli Twoją wiedzę, doświadczenie, renomę marki i zachęci użytkownika do przejścia na Twoją stronę. To pozwoli Ci zyskać aż 3 korzyści:
- mocny link, który pomoże w podniesieniu pozycji strony w Google,
- zwiększenie ruchu na stronie,
- zdobycie zaufania użytkowników, którzy mogą stać się Twoimi klientami.
Zadbaj o jakość, bo w 2025 roku jest jeszcze ważniejsza niż wcześniej.
Kupowanie linków z niepowiązanych tematycznie stron
Jaki jest kolejny błąd w strategii link building popełniany w 2025 roku? Znów jest to ściśle powiązane z jakością linków. Jednak tym razem jego wartość rozpatrywana jest nieco inaczej, bo poprzez dopasowanie tematyczne.
Nie popełniaj tego błędu i nie pozyskuj linków z losowych, dobrze ocenianych stron. Ważne jest zwrócenie uwagi na to, żeby Twoja strona i strona z backlinkiem były powiązane kontekstowo.
Na przykład jeśli prowadzisz biuro rachunkowości, nie publikuj wpisów gościnnych w serwisach związanych z modą czy też na blogach z przepisami kulinarnymi.
Posiadanie niskiej jakości strony i treści
Sporym błędem w link buildingu jest także niedopracowanie własnej witryny. Pamiętaj o tym, że nie tylko roboty Google śledzą połączenia między stronami w postaci linków, ale też użytkownicy mogą klikać w linki i przenosić się na Twoją witrynę. Jeśli przejdą na stronę, która jest staromodna, nieczytelna i bardzo wolno ładuje się, to bardzo szybko ją wyłączą.
To z kolei zostanie negatywnie odebrane przez roboty Google, bo wpłynie na zwiększenie współczynnika odrzuceń, czyli liczbę użytkowników, którzy wyłączają Twoją stronę bez jakiejkolwiek interakcji.
Zwróć uwagę także na jakość treści w obrębie witryny. Opisz ofertę, dodaj wartościowy artykuł na bloga, umieść przejrzysty cennik – w skrócie spraw, aby użytkownik, który przejdzie na Twoją stronę, znalazł tam coś, co go zainteresuje i będzie dla niego pewną wartością.
🚀Inwestowuj w link building w 2025 roku, ale rób to rozsądnie
Naturalność, wysoka jakość, regularność i wartość – to 4 najważniejsze zasady, którymi warto kierować się w 2025 roku, gdy tworzysz strategię link building.
Ważne jest to, aby strategia link building w 2025 roku opierała się na naturalności i różnorodności. Tworząc bezpieczny profil linków, należy zwrócić uwagę na to, aby linki pochodziły z różnych domen i rodzajów stron. Należy stosować różne anchor text – nie tylko exact match, ale także np. branded anchors – i pozyskiwać zarówno linki dofollow, jak i nofollow. Zamiast masowo kupować linki lepszym pomysłem będzie pozyskiwanie ich stopniowo. Na domiar wszystkiego trzeba wybierać takie linki zwrotne, które będą tematycznie powiązane z własną stroną internetową.
Koniecznie unikaj farm linków, wymiany link za link, publikowania niskiej jakości treści oraz niedopasowania witryny do oczekiwań użytkowników.
Stosując się do naszych wskazówek, przekonasz się, czy warto inwestować w link building w 2025 roku. Jesteśmy pewni, że tak, a najlepiej z naszą agencją Efectownia.
