
Zastanawiasz się, dlaczego masz mały ruch w sklepie internetowym? Jednym z powodów może być słaba optymalizacja strony. Jak to zmienić? Zacznij od napisania i dodania opisów kategorii produktów. Wykorzystaj potencjał organicznych wyników wyszukiwań i zacznij generować ruch m.in. z Google. Sprawdź, jak pisać opisy kategorii produktów w sklepie internetowym.

7 kroków, jak napisać dobry opis kategorii do sklepu internetowego
Zastanawiasz się, jak napisać dobry opis kategorii? Aby stworzyć wartościową treść, potrzebujesz nieco czasu i dobrego planu. Pamiętaj jednak, aby jeszcze przed tym, jak zaczniesz pisać, zastanowić się, jaki cel ma zrealizować opis kategorii – ma zwiększyć ruch na stronie, odpowiedzieć na najczęściej zadawane pytania przez klientów czy zachęcić do dokonania zakupu. Razem z nami stworzysz opis, który może nawet łączyć wszystkie te cele!
Poznaj produkty z oferty
Każdy profesjonalny copywriter, czyli osoba specjalizująca się w pisaniu tekstów m.in. na strony internetowe, zaczyna swoją pracę od poznania oferty, marki i researchu. Dlatego Ty również przejrzyj, jakie produkty znajdują się w wybranej kategorii, do której będziesz tworzyć opis.
Oto najważniejsze cechy na temat produktów, które warto zanotować:
- co łączy wszystkie produkty z kategorii,
- jakie problemy rozwiązują,
- jakie mają zastosowanie,
- jakie potrzeby spełniają,
- jakie mają jeszcze inne cechy, które je wyróżniają.
Im więcej dowiesz się na temat produktów, tym przygotowanie dobrego opisu kategorii produktów będzie łatwiejsze, a sam tekst skutecznie spełni swoją funkcję.
Znajdź dopasowane słowa kluczowe
Opis kategorii warto wykorzystać do zwiększenia widoczności produktów w wyszukiwarce. Jednak, aby tak się stało, musisz zastanowić się, jakie zapytania wpisują potencjalni klienci w Google.
Oto jak znaleźć słowa kluczowe do opisu kategorii:
- zapisz produkty, jakie znajdują się w tej kategorii,
- skorzystaj z narzędzi SEO, takich jak Ahrefs, Google Keyword Planner, Senuto czy Semstorm, a następnie sprawdź, jakie frazy kluczowe zaproponuje Ci wybrane narzędzie,
- sprawdź, jakie frazy wyszukują użytkownicy w Google – wybierz te o niskiej konkurencyjności i jak najwyższej liczbie wyszukiwań,
- przeanalizuj konkurencję – sprawdź, jakie słowa kluczowe pojawiają się w opisach kategorii sklepów z Twojej branży,
- zwróć szczególną uwagę na frazy z długiego ogona (long-tail), np. „buty trekkingowe damskie na zimę” zamiast ogólnych typu „buty trekkingowe”.
Przeanalizuj opisy kategorii konkurencji
Jeśli Twoja konkurencja działa od lat, a jej opisy kategorii znajdują się w czołówce listy wyszukiwań, to koniecznie je przeanalizuj. To pozwoli Ci stworzyć jeszcze lepszy opis kategorii.
Oto kilka elementów, które warto przeanalizować w opisach kategorii konkurencji:
- wykorzystywane słowa kluczowe,
- długość opisów kategorii,
- jakie CTA znajduje się w tekście
- jakie korzyści podkreśla konkurencja,
- jakie jest nasycenie słów kluczowych,
- gdzie został umieszczony opis kategorii.
Dzięki tym informacjom będziesz w stanie stworzyć dobry opis kategorii, który wyprzedzi konkurencję w wynikach wyszukiwania.
Stwórz strukturę tekstu
Jak pisać dobry opis kategorii? Zacznij od stworzenia struktury tekstu, bo to znacznie ułatwi dalsze pisanie. Pamiętaj, że użytkownicy i roboty Google nie lubią długich i zbitych bloków tekstu. Dlatego zamiast jednolitej treści, podziel ją na nagłówki H1 – H3, a także zastosuj wypunktowania.
Oto proponowany przez nas schemat skutecznego opisu kategorii:
- nagłówek H1 – pamiętaj, że na danej podstronie może znaleźć się tylko jeden nagłówek H1,
- wstęp/ lead – krótkie wskazanie najważniejszych zalet produktów lub zapowiedź tego, w jaki sposób produkty rozwiązują problem klientów,
- nagłówek H2 – śródtytuł powinien wskazywać, czego będzie dotyczyć nagłówek,
- akapit – treść akapitów powinna dotyczyć korzyści, sposobów wykorzystania produktów czy opisywać produkty; najlepiej zastosuj zasadę, która mówi o tym, aby najważniejsze informacje umieścić u góry tekstu oraz bliżej lewej strony,
- kolejne nagłówki i akapity – zazwyczaj opis kategorii zawiera 2-3 nagłówki H2 z akapitami, ale wiele zależy od jego długości,
- CTA – na końcu każdego akapitu lub całego opisu warto dodać wezwanie do działania, które wskaże, jakiej reakcji oczekujesz od użytkownika.
Napisz dobry opis kategorii produktów
Po tym, jak już masz tyle ważnych informacji na temat produktów i stworzyłeś strukturę tekstu, pisanie stanie się łatwiejsze i przyjemniejsze.
Zastanawiasz się, jak pisać opisy kategorii? Koniecznie pamiętaj o tych 5 zasadach.
- Pisz językiem korzyści – nie pisz o kolorach i rozmiarach produktów, jeśli realnie nie zapewnia to ważnej korzyści dla klienta. Wskaż cechy, które rozwiązują problemy i spełniają potrzeby odbiorców.
- Nie kopiuj opisów – unikaj duplikowania treści z innych stron, roboty Google doceniają strony, które nie kopiują treści.
- Pisz językiem dopasowanym do odbiorców – prosty język zazwyczaj przynosi najwięcej korzyści, ale jeśli Twoimi klientami są specjaliści, musisz wykazać się wiedzą i zawrzeć w opisie fachowe słownictwo.
- Twórz przejrzyste i zrozumiałe zdania – dobry opis kategorii powinien zawierać krótkie zdania i akapity.
- Dodaj słowa kluczowe – już na etapie pisania pierwszej wersji tekstu możesz wykorzystać wybrane słowa kluczowe. Pamiętaj, aby wykorzystywać je naturalnie i nie przesadzać z nasyceniem słów kluczowych.
Jak długi powinien być opis kategorii? To zależy od konkurencyjności w branży. Sprawdź też, jak długie opisy tworzy konkurencja. Standardem jest długość opisów kategorii, która wynosi ok. 2000-3000 znaków ze spacjami i więcej.
Usługi pozycjonowania e-commerce – sprawdź naszą ofertę!
Dodaj CTA do opisu
Nie zapomnij o sile Call to Action (CTA), czyli wezwania do działania. To kluczowy element, który może zachęcić klienta do określonego działania.
Jak pisać dobre CTA?
- Wezwanie do działania powinno być konkretne – np. „Sprawdź naszą ofertę i wybierz najlepszy model!”.
- Postaraj się wzbudzić emocje – np. „Zamów teraz i zadbaj o zdrowie swojego dziecka!”.
- Podkreśl korzyści, jakie zyska klient, gdy np. złoży zamówienie – np. „Kup teraz i skorzystaj z darmowej dostawy!”.
Warto jeszcze dodatkowo wyboldować CTA, aby jeszcze lepiej rzucało się w oczy.
Doszlifuj tekst – zrób korektę, formatowanie i optymalizację
Już wiesz, jak napisać dobry opis kategorii! Teraz czas na ostatnie szlify, które zwiększą jego skuteczność i podniosą jego jakość.
Oto 4 etapy, jak zwiększyć skuteczność napisanego opisu kategorii.
- Na początek zajmij się optymalizacją tekstu – upewnij się, czy słowa kluczowe są umieszczone naturalnie w nagłówkach i tekście. Nie bój się odmieniać fraz kluczowych i dodawać synonimów.
- Zrób korektę – sprawdź, czy tekst nie ma błędów ortograficznych i stylistycznych. Pomocne podczas korekty będzie narzędzie LanguageTool lub rozszerzenie do przeglądarki.
- Sformatuj tekst – dopasuj wielkość i rodzaj fontów do strony oraz miejsca, gdzie ma znaleźć się tekst. Dodaj też wypunktowania oraz wyboldowania, dzięki którym podkreślisz najważniejsze korzyści.
- Dodaj linkowanie wewnętrzne – dobry opis kategorii powinien zawierać linkowanie wewnętrzne, np. prowadzące do innej kategorii, popularnych produktów, listy bestsellerów czy artykułu blogowego.
Gdy dostosujesz się do powyższych zasad, Twoje opisy kategorii będą wartościowe dla użytkowników i zaczną stopniowo zdobywać coraz wyższe lokaty w wynikach wyszukiwania Google i nie tylko.

Jak napisać opis kategorii z ChatGPT?
Coraz popularniejsze jest wykorzystywanie sztucznej inteligencji do pomocy w pisaniu tekstów do sklepu internetowego. Zastanawiasz się, jak napisać opis kategorii z ChatGPT? Najlepiej, gdy wykorzystasz np. ChatGPT jako asystenta podczas pisania. Dzięki temu zaoszczędzisz sporo czasu, ale nadal stworzysz skuteczny, poprawny i wartościowy opis kategorii, który będzie dotyczyć dokładnie tych produktów, które sprzedajesz w swoim sklepie internetowym.
Kluczem do sukcesu jest umiejętna komunikacja z AI i wykorzystanie skutecznych promptów.
Oto przykład mało skutecznego promptu:

Lepszą opcją będzie rozpoczęcie współpracy z AI. Dlatego zacznij od takiego promptu:

To pozwoli nam dostarczyć naszemu asystentowi AI ważnych informacji, które zwiększą atrakcyjność opisu kategorii.
Dla przykładu na taki prompt ChatGPT wygenerował następującą odpowiedź:

Całkiem sporo pytań, które zapewniają ogromną dawkę wiedzy. Najlepiej jednak, abyś oprócz odpowiedzi wskazał także, jak ma wyglądać schemat opisu. Na przykład stosując poniższy prompt:

ChatGPT może także stać się Twoją inspiracją podczas pisania opisu kategorii. Wtedy po prostu powiedz mu, że piszesz opis kategorii i zadawaj mu pytania. Uzyskane odpowiedzi mogą bardzo przyspieszyć i pomóc w samodzielnym pisaniu dobrego tekstu do sklepu internetowego.
Może także Cię zainteresować: Jak skonstruować opisy produktów, które sprzedają?
🚀 Wiesz już, jak pisać opisy kategorii produktów w sklepie internetowym – czas zacząć działać!
Jesteśmy pewni, że dzięki naszym wskazówkom już wiesz, jak pisać opis kategorii do sklepu internetowego.
Zwróciliśmy uwagę na 7 kroków, które dzielą Cię od napisania dobrego opisu kategorii, takich jak:
- wcześniejsze poznanie produktów z oferty,
- dopasowanie słów kluczowych,
- przeanalizowanie opisów kategorii konkurencji,
- stworzenie struktury tekstu,
- napisanie unikalnego i dopasowanego do odbiorców tekstu,
- dodanie CTA,
- doszlifowanie tekstu poprzez optymalizację, formatowanie i korektę.
Jak napisać opis kategorii z ChatGPT? Najlepiej, jeśli sztuczna inteligencja stanie się Twoim wsparciem podczas pisania, zamiast sposobem na wygenerowanie bezosobowego i nieskutecznego tekstu. Wykorzystaj AI jako asystenta podczas pisania, aby przyspieszyć pracę.
